اخبار روز

۱۰ سال تلاش و سفر در آب‌های بین‌المللی برای یافتن ردپایی از گونه در خطر انقراض – بلادنیوز

  • ۱۰ سال تلاش و سفر در آب‌های بین‌المللی برای یافتن ردپایی از گونه در خطر انقراض – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، مستند «آخرین کوسه نهنگ» به کارگردانی رامتین بالف در بخش بلند جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.

    بالف کارگردان این اثر درباره فیلم خود گفت: این مستند محیط‌زیستی، روایت عواملی است که گونه آبزی «کوسه نهنگ» را در خطر انقراض قرار داده است. «آخرین کوسه نهنگ» روایتی شاعرانه و سورئال دارد و در آن همراه با یک کوسه نهنگ شده‌ایم که دنبال همزاد خودش در دریا می‌گردد. او در این مسیر، موقعیت‌های مختلف دریایی را تجربه می‌کند. اصلی‌ترین موقعیت، شرایطی است که انسان‌ها با فعالیت‌های تهدیدکننده خود رقم می‌زنند و حیات او را به خطر می‌اندازند.

    روز سوم جشنواره سینما حقیقت|«احمد» و «خزاعی» با هم به خانه آمدند، «اصغر» تجلیل شد

    وی با اشاره به اینکه برای ساخت این مستند 6 سال زمان صرف کرده است، گفت: تحقیق و پژوهش بر روی این موضوع از حدود 10 سال پیش آغاز شد، اما از زمان پیش تولید تا پایان تدوین نزدیک به 6 سال زمان برد؛ در این مستند هم تصویربرداری دریایی در اعماق خلیج فارس داریم و هم از تصویربرداری هوایی کمک گرفته شده است.

    کارگردان مستند «آخرین کوسه نهنگ» با اشاره به تصویربرداری فیلمش گفت: این مستند 65 دقیقه‌ای هم نریشن و هم گفتار روی صحنه دارد. علاوه براین، تصاویری از آب‌های خلیج فارس در مرزهای آبی ایران به ویژه جزیره خارک، بوشهر و سکوهای نفتی مستقر در این مناطق داریم. البته برای تصویربرداری بخشی از این مستند مجبور شدیم از مرزهای آبی کشورمان نیز گذر کرده و وارد آب‌های بین‌المللی و عربستان شویم.

    بالف ضمن معرفی عواملی که سبب ایجاد خطر انقراض برای این گونه شده است، خاطرنشان کرد: کوسه نهنگ یک گونه آبزی و تلفیقی از کوسه و نهنگ است؛ به طوری که دمش شبیه به کوسه است، اما از نظر هیکل به نهنگ شباهت‌های زیادی دارد. غذای آنها پلانکتون‌ها هستند. این گونه دریایی به واسطه صید بی‌رویه و فعالیت‌های ضدمحیط زیستی انسان‌ها در خطر قرار گرفته و اگر اسمش را در اینترنت سرچ کنید، آن را به عنوان گونه در خطر انقراض معرفی می‌کند. ژاپنی‌ها علاقه بسیار زیادی به این حیوان دارند، چرا که روغنش برای ساخت لوازم آرایشی بسیار مناسب است. همچنین آلودگی‌های نفتی و پسماندهای دریایی آنها را به شدت تهدید می‌کند.

    او درباره فرم روایی این اثر گفت: این اثر فرم روایی متفاوتی دارد؛ ما به نوعی با آخرین کوسه نهنگ همراه شده‌ایم و همه اتفاقاتی که به حیاتش آسیب می‌زند را از زبان او می‌شنویم. در حقیقت، راوی این فیلم همان کوسه نهنگی است که به دنبال عشق خود می‌گردد.

    ماشین زمان برای مستند “کمپ معلولان” ساختیم

    عوامل تولید این مستند عبارتند از:

    تهیه‌کننده، کارگردان و پژوهشگر: رامتین بالف، فیلمبردار: رشاد و رامتین بالف، تدوین و صداگذاری: رشاد بالف، آهنگساز: اکبر ابراهیمی و مدیر تولید: عباس مطا.

    این مستند محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کارگاه سینمایی بالف است.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا