اخبار روز

نگاهی به فیلم سینمایی «هتل»|داستانی که زود لو می‌رود! – بلادنیوز

  • نگاهی به فیلم سینمایی «هتل»|داستانی که زود لو می‌رود! – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، احتمالا مخاطبان فیلم «هتل» زمانی که به همراه بلیطشان وارد سالن سینما می‌‎شوند، خیالشان راحت است. آن‎ها می‏‌دانند که مخاطب فیلمی هستند که حداقل آن‎ها را می‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خنداند، البته از فیلمی که برچسب کمدی روی آن خورده است، بیش از این هم انتظار نمی‌‏رود. خیال مخاطب این فیلم می‌‎تواند راحت‌تر هم شود، آن‎ها می‌‎‌توانند دست خانواده‏ایشان را بگیرند و فرزندانشان را هم با خود به سالن سینما ببرند؛ فیلم شوخی‌‎‏های مثبت 18 ندارد و تا حدودی برای نوجوانان هم می‎‌‌‌تواند مناسب باشد. هرچند که برخی از شوخی‌های فیلم، از فضای مجازی بهره برده است و شاید مخاطب سنتی‌‎تری که با فضای مجازی و شوخی‌‎‌هایش میانه ندارد، بخش‎هایی از فیلم را متوجه نشود، البته در هتل، شوخی‌‎هایی هم برای نسل سنتی‌تر وجود دارد تا مخاطب عام‌‎تری را هدف بگیرد.

    نگاهی به فیلم‌اولی‌های چهل‌ودومین جشنواره فجر؛ شگفت‌زده می‌شویم؟

    از همان 5 دقیقه آغازین فیلم اما می‎توان داستان فیلم را تا پایان حدس زد؛ زمانی که مسعود اطیابی، کارگردان اثر، از کلیشه همیشگی مردان دو زنه استفاده می‌کند. همه مخاطبان فیلم می‎‌‌دانند در کشاکش داستانی فیلم، زمانی که شخصیت‌‎ها موش و گربه‎ بازی درمی‎‌آورند، در نقطه‌ای درست در 5 دقیقه پایانی فیلم، با هم روبه‏رو خواهند شد و دستشان برای هم رو می‌‏شود؛ کلیشه‏‎‌ای که در همه فیلم‎‌‌های کمدی از این جنس دیده می‏‌شود؛ با این حال اما اطیابی، تا حدودی، از پس کلیشه موش و گربه‎‌‌بازی برآمده و این کشمکش داستانی که اتفاقا بار طنز فیلم را هم به دوش می‏‌کشد و مخاطب را می‌‎خنداند، موفق از آب درآمده است. شاید اوج این موفقیت، سکانش پاساژگردی و اتاق پرو لباس‌ باشد؛ زمانی که همسر اول، عمه و همسر دوم شخصیت اصلی فیلم، رامین، هر سه در اتاق پرو هستند و پژمان جمشیدی،  مستاصل و درمانده، از اتاق پروی به اتاق پرو دیگری می‌‎رود، مانتویی را به دست یکی و مانتوی دیگری را به دست دیگری می‏‌دهد. اشتباه می‏‌کند و بدون این که دروغ و پنهان‏کاری‎‌‌‌‌‌‌‌اش برملا شود، از پس اوج داستان و مواجه شدن شخصیت‎‌‌ها با هم برمی‎‌‌‌‌‌آید. در پایان داستان، همان 5 دقیقه انتهایی فیلم اما بازی پایان می‌‏گیرد و بی‎خبران از هم باخبر می‌‏شوند.

    فیلم , سینما , سینمای ایران , نقد فیلم ,

    اطیابی در انتخاب بازیگرانش هم زیاد ریسک نکرده و ترجیح داده است، بازیگر فیلم محبوب آثار قبلی‌‎اش، «دینامیت»، «تگزاس» و «بخارست» را به کار بگیرد، یعنی پژمان جمشیدی که این روزها در هر فیلم و سریالی اثر و اسمی از خود به جای گذاشته است و بیشتر به عنوان یک بازیگر کمدی شناخته می‏‌شود تا بازیکن فوتبال. اطیابی در انتخاب بازیگر مقابل جمشیدی هم سراغ کلیشه‌‏ها رفته و از محسن کیایی بازی گرفته است که مانند جمشیدی سابقه همکاری طولانی با اطیابی دارد. او نیز از پس نقش یک مرد دو زنه برآمده است و به عنوان رئیس یک شرکت، توانسته نشانه‌های قدرت را بر کارمندش نشان دهد و همراهی او را در کار غیراخلاقی‌اش داشته باشد. 

    نکته فیلم اما داستان آن است. درست است که ریتم فیلم، کند و کشدار نیست و مخاطب از سر بی‏حوصلگی خمیازه نمی‏‌کشد، با این حال اما فیلم از نظر داستانی گاف‌های زیادی دارد، زمانی که شخصیت‎‌‌پردازی داستانی با مشکلاتی روبه‏‌رو است و شخصیت‎‌‌های فیلم، رامین، سهیلا، ستاره (مه‎لقا باقری) و مسعود (محسن کیایی) از حد تیپ فراتر نمی‌‏روند و شخصیت‎‌‌پردازی درست و دقیقی که بتواند بار داستانی را بکشند، ندارند. داستان فیلم هیچگاه نمی‏‌گوید که چرا رامین (با بازی جمشیدی) از همسر اولش سهیلا (صدف اسپهبدی) جدا شده است و دلیل بی‌پولی رامین در ابتدای داستان و تن دادن به ماجراهای بعد از آن، سفر به کیش و دیدار با عمه سهیلا (با بازی ریما رامین‌فر) چیست؟ در ادامه فیلم هم احتمالا مخاطبان، خود باید حدس بزنند، ماجرای اختلاف عمه و پدر سهیلا برای سهم‌‎الارث زمینی که امروز گران‌ قیمت شده است و همه دستگاه‌های دولتی برای تصاحبش با هم مسابقه می‎‌‌دهند، چیست؟ و بدترین بخش داستانی فیلم، ماجرای فرد مصرف‌‎کننده و یا مرد دستفروش است. از ورود ناگهانی و بی‌‎دلیلش به فیلم تا زمانی که در سکانسی مشخص می‌‏شود، رئیس باند مواد مخدر است. وصله ناجور فیلم که به نظر می‎‌آید امیر برادران و پیمان جزنی، برای این که پایان‎‌بندی فیلم را رقم بزنند و هیجان ورود پلیس‌‎ها به فیلم را داشته باشند، در «هتل»گنجانده‌‎اند.

    فیلم , سینما , سینمای ایران , نقد فیلم ,

    داستان «هتل» در جزیره کیش اتفاق می‎افتد، این در حالی است که فیلم از سکانس‎‌‌های بکر دریایی و دل‎‌انگیز خلیج فارس و حتی کلیشه‎‌‌ای و نوستالژی جزیره مانند کشتی یونانی و درخت سبز خالی است و فضای بصری فیلم به سردر هتل معروف جزیره کیش (که گویا فیلم ساخته شده است تا هتل را معرفی کند) و چند پاساژ خلاصه می‏‌شود تا مخاطب نه تنها از داستان خوب که چشمش از مناظر بکر هم بی‏‌بهره باشد. با این وجود اما هتل بعد از 4 ماه، هنوز بر پرده سینماهاست و می‏‌فروشد و تا به امروز بیش از 230 میلیارد تومان فروش داشته است و به عنوان دومین فیلم پرفروش سال شناخته می‎‌‌شود.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا