اخبار روز

اکبر گلپایگانی در بهشت زهرا خاکسپاری می‌شود – بلادنیوز

  • اکبر گلپایگانی در بهشت زهرا خاکسپاری می‌شود – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد اکبر گلپایگانی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی روز سه شنبه 16 آبان 1402 از ساعت 8 و نیم از درب منزل به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود. مراسم تشییع زنده‌یاد گلپایگانی از ساعت 10 صبح در بهشت زهرا(س) آغاز می‌شود.

    محمد گلریز برادر زنده یاد اکبر گلپایگانی به خبرنگار بلادنیوز گفت: به وصیت برادرم، مراسم تشییع او از درب منزلش انجام می‌شود. همچنین در روزهای آخر همین هفته هم مراسم ختمی برای او برگزار خواهیم کرد که زمان و مکان آن را به زودی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

    پدرم سَمبُل تعزیه‌خوانی و مداحی اهل‌بیت بود/ سلطان آواز ایران سال 42 شبی 2250 تومان می‌گرفت+فیلم

    اکبر گلپایگانی ملقب به گلپا از خوانندگان شاخص موسیقی ایرانی شامگاه روز شنبه سیزدهم آبان ماه بعد از مدت‌ها بیماری در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت.

    اکبر گلپایگانی دهم بهمن ماه سال 1312 در تهران متولد شد. این هنرمند در سال 1318 بود که پس از ورود به دبستان فرهنگ به عنوان قاری قرآن مدرسه برگزیده شد و از این پس بود که به فراگیری مقدمات آواز و خوانندگی موسیقی ایرانی پرداخت.

    وی در سال 1326 پس از تلمذ از محضر پدرش نخستین تجربه حضور در یک ارکستر و گروه کر را کسب کرد و در سال 1327 در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد. این هنرمند از سال 1328 به بعد با هنرمندان سرشناسِ موسیقی آشنا شد و آموزش را زیر نظر آنها آغاز کرد.

    از جمله استادان اکبر گلپایگانی می‌توان به هنرمندانی همچون حسن یکرنگی، نور علی برومند، اسماعیل قهرمانی، ابوالحسن صبا، یوسف فروتن، محمد ایرانی مجرد، عبدالله دوامی، ادیب خوانساری، حسین طاهرزاده و سلیمان امیر قاسمی اشاره کرد.

    این هنرمند پیشگام موسیقی ایرانی که از او به عنوان مرد حنجره طلایی موسیقی ایرانی یاد می‌شود، در سال 1335 به دعوت سازمان یونسکو با همراهی نورعلی برومند و علی اصغر بهاری برای اجرای آواز و موسیقی ایرانی برنامه‌ای را اجرا می‌کند.

    «موی سپید»، «مست عشق»، «عقیق»، «دل ای دل»، «بزم عاشقان»، «روی برگی بنویس عشق»، «چرا عاشق نباشم»، «قدر محبت» از جمله آثاری است که در قالب آلبوم علاوه بر کنسرت و اجراهای زنده از اکبر گلپایگانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا