اخبار روز

آمریکا «به اصرار روسیه» نام ایران را از پیش‌نویس قطعنامه حذف کرد – بلادنیوز

  • آمریکا «به اصرار روسیه» نام ایران را از پیش‌نویس قطعنامه حذف کرد – بلادنیوز

    – اخبار بین الملل –

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری بلادنیوز، در جدیدترین نسخه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مورد حمایت آمریکا درباره جنگ غزه که قرار بود سه‌شنبه شب در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شود اشاره‌ای به ایران نشده است. 

    وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز گزارش داد در متن پیش‌نویس اصلی از ایران خواسته شده بود «حمایت مالی از گروه‌های تروریستی» را متوقف کند. در این پیش‌نویس که به رویت فاکس‌نیوز رسیده آمده بود: «ایران بایستی ارسال تمامی تسلیحات و تجهیزات مرتبط به شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی مسلح را که تهدیدگر صلح و امنیت در سراسر منطقه هستند را متوقف کند.»

    با وجود این، در نسخه نهایی که قرار بود سه‌شنبه شب به رأی گذاشته شود اما رایزنی‌ها درباره آن هنوز ادامه دارند اشاره‌ای به نام ایران نشده است. در یک بند از این نسخه چنین آمده است: «از کشورهای عضو خواسته می‌شود مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه 2482 (2019) از طرق مختلف از جمله محدود کردن تأمین مالی حماس تلاش‌های خود را برای جلوگیری از تأمین مالی تروریستی مضاعف کنند.»

    ایروانی: شورای امنیت اکنون باید اقدامی قاطع برای رسیدگی به مصیبت جاری مردم فلسطین انجام دهد
    روسیه آمریکا را مسئول حمله به بیمارستان غزه دانست/ پیشنهاد محکومیت این اقدام در قطعنامه‌ شورای امنیت
    باقری: ایران دیگر موضوع هیچ محدودیتی در چارچوب شورای امنیت مرتبط با بحث موشکی نیست

    یک سخنگوی هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روسیه را عامل حذف نام ایران از جدیدترین نسخه این قطعنامه دانسته است. او در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت: «دولت بایدن در محکوم کردن حمایت دیرپای ایران از گروه‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله شفاف و بی‌ابهام عمل کرده است و ما هیچ‌گاه تردیدی برای پاسخگو کردن ایران بابت فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده به خود راه نخواهیم داد.»

    وی اضافه کرد: «درباره این قطعنامه سازمان ملل، نمایندگی روسیه در نیویورک اصرار کرد که اشاره به ایران حذف شود. پیشنهاد من این است از روس‌ها پرسیده شود چرا چنین درخواست‌هایی را مطرح کردند. با وجود این، این قطعنامه لحن بسیار قدرتمندانه‌ای دارد که به صورت مستقیم به ایران اشاره دارند مانند درخواست برای جلوگیری از تأمین مالی حماس، یا جلوگیری از صادرت سلاح و تجهیزات برای حماس و همچنین درخواست از حزب‌الله-که تحت حمایت ایران است- برای متوقف کردن حملات خود در مرزها.» 

    شبکه فاکس‌نیوز می‌گوید در مقایسه‌ای که از هر دو پیش‌نویس به دست آورده به این نتیجه رسیده که هر گونه اشاره به نام ایران در آخرین نسخه پیش‌نویس حذف شده است. 

    فاکس‌نیوز تلاش کرده از نمایندگی روسیه نیز درباره دلیل اصرار برای حذف نام ایران سوال بپرسد. با وجود این، این رسانه آمریکایی متوجه شده که روسیه قطعنامه جایگزین دیگری را پیشنهاد کرده که خواستار آتش‌بس در غزه است. 

    هیچ یک از این دو قطعنامه در جلسه سه‌شنبه شب شورای امنیت به رأی گذاشته نشد و مشخص نیست جلسه بعدی شورا برای بررسی متن این دو قطعنامه موازی چه زمانی برگزار خواهد شد. 

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا