اخبار روز

مخالفت شدید آمریکا با اقدام کودتاچیان نیجر / رئیس‌جمهور را آزاد کنید – بلادنیوز

  • مخالفت شدید آمریکا با اقدام کودتاچیان نیجر / رئیس‌جمهور را آزاد کنید – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از فارس، وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار آزادی فوری رئیس‌جمهور نیجر شد که در پی کودتای گارد ریاست‌جمهوری این کشور آفریقایی بازداشت شده است.

    «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا امروز (پنجشنبه) خواستار آزادی فوری «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر شد که در پی کودتای گارد ریاست‌جمهوری در این کشور افریقایی بازداشت شده است.

    رسانه‌ها شب گذشته گزارش کردند که نیروهای گارد ریاست‌جمهوری نیجر روز گذشته (چهارشنبه)، محمد بازوم را داخل کاخ ریاست‌جمهوری بازداشت کردند و خودروهای نظامی نیز تمامی ورودی‌های کاخ ریاست‌جمهوری نیجر را مسدود کردند.

    بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بنا بر گفته گروهی از سربازانی که ظاهراً اواخر شب گذشته درست ساعاتی پس از آن‌که بازوم را در کاخ ریاست‌جمهوری تحت بازداشت قرار دادند، در تلویزیون ملی این کشور غرب آفریقا ظاهر شدند، محمد بازوم از قدرت برکنار شده است.

    طبق این گزارش، بلینکن در یک کنفرانس خبری در «ولینگتون» پایتخت نیوزیلند در واکنش به کودتا در نیجر گفت: «این‌که آیا این از نظر فنی یک کودتا است یا نه، من نمی توانم بگویم، این برعهده حقوقدان‌ها است که این را بگویند اما آن‌چه که به وضوح نشان می دهد تلاش برای به دست گرفتن قدرت با زور و برهم زدن قانون اساسی است».

    سربازان نیجر در پی کودتا در تلویزیون ملی حضور پیدا کردند و پس از آن‌که از برکناری بازوم خبر دادند، گفتند که مرزهای این کشور غرب آفریقا بسته شده است.

    وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که بلینکن با بازوم تماس گرفته و در خصوص حمایت واشنگتن از او و همچنین دموکراسی در نیجر اطمینان داده است.

    وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفت: «بلینکن در تماس تلفنی با بازوم تأیید کرد که ایالات متحده در کنار مردم نیجر است».

    رئیس گروه کودتا در نیجر در خصوص اقدام علیه دولت بازوم گفت:‌«در پی وخامت اوضاع امنیتی و اقتصادی، تصمیم گرفتیم که به کار این رژیم پایان دهیم. ما به تمامی تعهداتی که در قبال نیجر داریم، پایبند هستیم. ما به کشور و جامعه بین‌الملل اطمینان می‌دهیم که به تمامیت جسمانی مقامات مخلوع احترام بگذاریم».

    بر اساس این گزارش، آنتونی بلینکن همچنین به شهروندان آمریکایی توصیه کرد که از نزدیک شدن به مناطق پرخطر نیجر دوری کنند.

    وی در این خصوص گفت: «ما از شهروندان آمریکایی درخواست می‌کنیم که از مناطقی که تحت تأثیر تحولات نیجر است، اجتناب کنند».

    وزیر خارجه آمریکا در توصیف تحولات نیجر گفت: «آن‌چه که در نیجر رخ داده به وضوح نشان‌دهنده تلاش برای به دست گرفتن قدرت از طریق توسل به زور است».

    جدیدترین تحولات نیجر، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است به طوریکه رئیس‌کمیسیون اتحادیه آفریقا با محکوم کردن این رخدادها گفت: «آن‌چه در نیجر اتفاق افتاده است، به منزله یک کودتا است که ما آن را محکوم می‌کنیم».

    رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز واکنش نشان داد و گفت: «نگران وضعیت نیجر هستیم و تلاش برای سرنگونی دولت منتخب در این کشور را محکوم می‌کنیم».

    با این‌حال، گروه کودتا از کشورهای خارجی خواسته تا از مداخله در امور این کشور دوری کنند و در این خصوص توضیح داده‌اند: «فعالیت تمام نهادهای رسمی در نیجر به حالت تعلیق درآمده است و نیروهای دفاعی و امنیتی، امور کشور را به دست گرفته‌اند و از شرکای خارجی خواستاریم که از دخالت در امور این کشور بپرهیزند».

    «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز به این تحولات واکنش نشان داده و گفته است: «ما به شدت تغییرات غیرقانونی در دولت نیجر را محکوم می‌کنیم و خواستار توقف فوری تمامی اقداماتی هستیم که دموکراسی در نیجر را تضعیف می‌کند».

    وی همچنین با ابراز نگرانی از بازداشت بازوم گفت: «ما نگران بازداشت محمد بازوم رئیس‌جمهور نیجر و امنیت وی هستیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او هستیم».

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا