اخبار روز

عسگری: کارگردان شدن، به معنای فیلمساز شدن نیست – بلادنیوز

  • عسگری: کارگردان شدن، به معنای فیلمساز شدن نیست – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز؛ محمد عسگری کارگردان سینما و عضو هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین- راژیا، درباره سینمای کوتاه گفت: از پیش‌ترها همواره نگاهم این بود که برای ورود به سینمای حرفه‌ای می‌توانم از طریق فعالیت در سینمای کوتاه، خودم را معرفی کنم. در حد فاصل اواسط دهه 70 تا اواسط دهه 80 فیلم‌های کوتاهی بود که به‌عنوان مشاور کارگردان و بازیگردان حضور داشتم و یکی دو فیلم هم خودم کارگردانی کردم. اما شرایط بعدتر به‌گونه‌ای رقم خورد که وارد جرگه دستیاری کارگردان شدم.

    وی افزود: البته این فرمول که هر کسی فیلم‌کوتاه می‌سازد بعدتر باید فیلم بلند هم بسازد، اساسا فرمول درستی نیست. خیلی از کارگردانان ممکن است تا همیشه در سینمای کوتاه فعالیت داشته باشند و این افراد از نگاه من بسیار هم قابل‌ستایش هستند.

    کارگردان «آسمان غرب» درباره تجربه داوری در جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان قزوین هم گفت: این تجربه تجربه بسیار ارزشمندی برای من بود و نسبت به فیلم‌هایی که دیدم هم نکاتی به ذهنم می‌رسد. یکی از این نکات اهمیت انتخاب بازیگر در فیلم‌های کوتاه است. برخی شاید برای مدیریت مالی تولید پروژه سراغ استفاده از ظرفیت بستگان و آشنایان بروند. در این وضعیت اگر کارگردان هم اشرافی روی ریزه‌کاری‌های هدایت بازیگرانش نداشته باشد، ماحصل کار تبدیل به روایتی غیرقابل باور برای مخاطب می‌شود.

    وی که تجربه بازی در فیلم سینمایی «محمد(ص)» را در کارنامه خود دارد، ادامه داد: آنچه درباره راکورد بازیگر می‌گوییم، صرفا محدود به حرکات بازیگر نیست. درباره عواطف، احساسات، صدا و خیلی از جزییات دیگر بازی یک بازیگر باید این یکدستی لحاظ شود در حالی که در اکثر فیلم‌های کوتاهی که من شاهد بوده‌ام، به این موارد توجه چندانی نمی‌شود. به همین دلیل گاهی با فیلم‌هایی مواجه می‌شویم که ایده درخشانی دارند اما در انتها احساس می‌کنیم آ‌ن‌ها را دوست نداشتیم!

    عسگری در ادامه با طرح نکاتی درباره اهمیت توجه به اجزای فنی در فرآیند فیلمبرداری مانند نور، تأکید کرد: این درست است که امروز با دوربین موبایل هم می‌توان فیلمبرداری کرد اما نه در هر شرایط نوری‌! حتی برای فیلمبرداری در فضای آزاد و نور طبیعی هم فیلمبردار باید اشراف کامل روی شرایط نور و تصویر داشته باشد. اهمیت نور حتی در انتقال حس بازیگر به مخاطب بسیار بالاست. نباید نسبت به این جزییات فنی بی‌توجه باشیم.

    کارگردان فیلم‌ سینمایی‌ «اتاقک گلی» درباره تنوع ژانر و بومی‌گرایی در سینمای کوتاه هم گفت: معضل محدودیت ژانر که سینمای بلند ایران با آن درگیر است، در سینمای کوتاه هم وجود دارد. مواجهه پیش پا افتاده با ژانرهایی مانند وحشت و دفاع‌مقدس هم معمولا به خروجی‌های کمدی منتهی می‌شده است. لازمه عبور از آن شرایط، توجه به اهمیت ژانر است. این توجه هم باید ملازم با شناخت از فرهنگ بومی ما باشد.

    وی افزود: تنها راه نجات سینمای ما چنگ زدن به مضامین بومی است. فیلم‌هایی که مضمون بومی داشته باشند، شاید در عرصه‌های بین‌المللی هم بتوانند اعتباری به‌دست بیاورند. برخی از فیلم‌های مجید مجیدی، امیر نادری، کیانوش عیاری و عباس کیارستمی را می‌توان به‌عنوان نمونه مثالی در این زمینه ذکر کرد. این پرداخت بومی هم به شناخت کامل نیاز دارد. یک کارگردان ساکن نیاوران، نمی‌تواند ناگهان تصمیم بگیرد فیلمی بومی درباره احوالات چوپانی بسازد که گوسفندش را گم کرده است! زیست کارگردان در فضایی که می‌خواهد روایت‌گر آن باشد، بسیار حائز اهمیت است.

    عضو هیأت انتخاب و داوری هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین- راژیا، در پایان خطاب به سینماگران حاضر در این رویداد گفت: توجه داشته باشید که تفاوت زیادی میان «فیلمساز  شدن» و «کارگردان شدن» وجود دارد. شما می‌توانید در یک شبکه استانی و با تولید یک برنامه ترکیبی ساده تبدیل به کارگردان شوید، اما فیلمساز شدن یعنی دارای ایده، تفکر و جهانی باشید که مخاطبان بعد از مواجهه با آن بگویند، جایش در این سینما خالی بود.

    هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین- راژیا از 27 الی 30 شهریور ماه 1403 به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر قزوین برگزار می‌شود.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا