اخبار روز

بابایی: حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ باید ۵۰ درصد افزایش یابد – بلادنیوز

  • بابایی: حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ باید ۵۰ درصد افزایش یابد – بلادنیوز

    – اخبار سیاسی –

    «علی بابایی کارنامی» رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری بلادنیوز، با اشاره به آغاز جلسات شورای عالی کار برای تعیین مزد سال 1403 کارگران گفت: هر ساله پایان سال بر اساس ماده 41 قانون کار شورای عالی کار نسبت به تعیین حداقل مزد کارگران کشور تصمیم‌گیری می‌کند.

    رقم دستمزد 1403؛ از پیش‌بینی ناامیدانه تا انتظار خوشبینانه + جدول

    وی با بیان اینکه ما انتقاداتی به اصل برقراری چنین جلساتی در طول سال داریم چرا که در هیچ جای قانون کار نیامده است که دولت یا وزارت کار صرفاً در پایان سال مزد کارگران را تعیین کند، خاطرنشان کرد: در طول سال باید ماهانه جلسات شورای عالی کار برگزار شود تا بتواند موارد مرتبط با کارگران به ویژه تعیین مزد آنها را مورد ارزیابی قرار دهد که متأسفانه این کار اتفاق نمی‌افتد.

    بابایی گفت: نکته بعدی اینکه در این قانون به صراحت آمده است که معیار تعیین مزد کارگران نرخ تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی و سبد معیشت کارگران است که البته باید مورد توافق جمعی بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان با محوریت دولت قرار گیرد.

    رئیس فراکسیون کارگری مجلس ادامه داد: متأسفانه تجربه چندین ساله گذشته حاکی از این است که به این واسطه که دولت خود را بزرگترین کارفرما در کشور می‌داند، این استدلال را دارد که هرچه مزد سالیانه را بالاتر تصویب کند، هزینه‌های دولت نیز بالاتر خواهد رفت. به همین دلیل شاهد هستیم که در اکثر مواقع نقطه‌نظرات نمایندگان کارگری مبنای تصمیم‌ نهایی جلسات مزد قرار نمی‌گیرد.

    بابایی با اشاره به مصوبه مجلس در رابطه با تعیین حقوق کارگران در سال 1403 گفت: بر اساس مصوبه مجلس، علاوه بر 20 درصدی که به حقوق کارمندان افزوده می‌شود، یک افزایش 3 هزار امتیازی نیز به حقوق سال آینده کارمندان اعمال می‌شود. در حقیقت افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده 40 درصد خواهد بود. بنابراین با توجه به اینکه عموماً ما برای کارگران 5 تا 7 درصد بیش از کارمندان افزایش حقوق در نظر می‌گیریم، مزد سال آینده کارگران باید 50 درصد به نسبت سال جاری افزایش داشته باشد.

    وی در پایان تصریح کرد: انتظار ما از دولت به ویژه وزیر کار این است که در تعیین حداقل مزد کارگران تورم انتظاری و سبد معیشت کارگران در کشور را در نظر داشته باشند.

    انتهای پیام/؛

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا