اخبار روز

معاون وزیر خارجه آذربایجان: اجازه حمله از خاک خود به ایران را نمی‌دهیم – بلادنیوز

  • معاون وزیر خارجه آذربایجان: اجازه حمله از خاک خود به ایران را نمی‌دهیم – بلادنیوز

    – اخبار بین الملل –

    به بلادنیوز، “فریز رضایف”، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان روز سه‌شنبه در کنفرانس هرتزیلیا در فلسطین اشغالی با اشاره به کمک های این رژیم در جنگ قره باغ گفت: در زمانی که اسرائیل و پاکستان از کشورم در جنگ دوم قره باغ حمایت کردند، پرچم‌های هر دو در کنار هم، شاید برای اولین بار به اهتزاز درآمد.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا آذربایجان 30 سال طول کشید تا سفارت خود را در تل آویو باز کند؟ اظهار داشت: بهتر است کارها را خوب انجام دهید تا سریع. افتتاح سفارت در تل آویو در خلاء صورت نگرفت. روابط اقتصادی، انرژی و تجاری رو به رشد بود. پروازهای مستقیم بین دو طرف وجود داشت. یک سری دیدارهای بلندپایه از جمله در سطح وزرا، نخست وزیران و روسای جمهور انجام شد. به عبارت دیگر، افتتاح سفارت نقطه اوج روابط مثبت موجود بین دو طرف بود. ما نیاز به آمادگی داشتیم.

    معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به نقش آذربایجان در دستیابی به مصالحه بین رژیم اسرائیل و ترکیه، نیز اظهار داشت: هر دو دوستان واقعی، قوی و قابل اعتماد آذربایجان هستند. بنابراین، هر زمان که بین دوستان واقعی ما شایعه یا شایعاتی مبنی بر اختلاف نظر وجود داشت، ما هر کاری از دستمان برمی‌آمد برای کمک به آنها برای یافتن زبان مشترک و تفاهم انجام دادیم که برای منطقه خوب است.

    رضایف افزود: آذربایجان نقش مهمی در تامین امنیت انرژی اسرائیل ایفا می کند. ما اهمیت و ارتباط امنیت انرژی را درک می کنیم. تجارت در حال رونق است. در حال رشد است. اعداد خوب هستند، اما بیشتر خواهند شد، زیرا شباهت های زیادی بین دو طرف از نظر طبیعت، چشم انداز و چالش هایی که ما با آن روبرو هستیم وجود دارد. یک پروژه بزرگ نمک‌زدایی در آذربایجان در دست توسعه است که البته اسرائیل یک شریک طبیعی در آن است.

    وی همچنین درباره ایران نیز گفت: ما همسایه هستیم. قرار است ما در کنار هم زندگی کنیم. هیچ کدام از این دو کشور قرار نیست در آینده به ماه حرکت کنند. بنابراین، ما همیشه سعی کردیم روی چیزهای مثبت تمرکز کنیم. در سیاست خارجی و امنیتی اختلاف نظر وجود دارد، اما ما مفتخریم که یک سیاست خارجی کاملاً مستقل را دنبال می کنیم. روابط ما در نقطه بسیار پایینی قرار دارد. در حال حاضر در تهران سفارت نداریم. ژانویه گذشته یک حمله علیه سفارت ما در آنجا رخ داد و ما سوالات زیادی در مورد منبع آن حمله داریم.

     معاون وزیر امور خارجه آذربایجان ادامه داد: باکو در مناقشات دیگر کشورها مداخله نمی‌کند، بنابراین به اسرائیل اجازه حمله از خاکش به ایران را نخواهد داد.

    انتهای پیام/ 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا