آیا پناهیان نسبت ناروا به پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) داد؟ – بلادنیوز
آیا پناهیان نسبت ناروا به پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) داد؟ – بلادنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، در بیست و ششمین سحر از برنامه تلویزیونی «ماه من» حجت الاسلام پناهیان در ادامه سلسله مباحث خود درباره حسادت، به ذکر نمونههایی از تاریخ حکومت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و امیرالمؤمنین علیه السّلام اشاره میکند. این سخنان پناهیان بهگونهای تحریف و تقطیع میشود که گویی وی نسبتهای ناروایی به ساحت پیامبر اسلام و اهلبیت صلوات اللّه علیهم اجمعین وحی داده است، همین اشتباه رسانهای سبب میشود رسانههای نیابتی همچون اینترنشنال از این آب گلآلود ماهی خود را صید کنند.
فارغ از اینکه این انتقادات چهمقدار مبتنی بر نقدهای منصفانه است یا خیر؛ سخنان وی را از منظر یک مخاطب مورد مطالعه و ارزیابی قرار میدهیم؛ پناهیان در ابتدای سخنانش هفت مرحله را برای تشدید حسادت بیان میکند و بعد یکی از انواع حسادت را حسادت معنوی یا حسادت نسبت به امر ولایت معرفی میکند.
وی دربارۀ حسادت معنوی، به ذکر نمونههایی از سیره حکومتداری رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و امیر مؤمنان علیه السّلام اشاره میکند و میگوید: وقتی آدمهای خوب حکمرانی کنند، دشمن بیشتری دارند، بهخاطر حسادتی که بهویژه در نخبگان و خواص جامعه است، امیرالمؤمنین میفرماید؛ “این مردم به ولایت هر کسی جز من راضیتر بودند”.
سپس پناهیان ادامه میدهد: (آن حسودان میگویند) اگر خوبان، حاکم نباشند، خیلی از دعواها میخوابد. یک نفر مقاله ضد ولی فقیه مینوشت و وظیفه خودش میدانست، میگفت؛ “من در این کشور عالمی روشنفکرتر و زاهدتر و شجاعتر از رهبری نمیشناسم، اما نمیتوانم تحمل کنم.”، اسم حسادت را نمیآورد، حسادت خودش را تئوریزه میکرد.
این کارشناس مذهبی میگوید: وقتی حسادت به مرحله آخر برسد، (از منظر حسودان) باید ولیّ خدا را کشت. او وقتی ولایت دارد، اگر بتوان با او رفیق شد و چیزی به آدم بماسد (خوب است) اما اگر کمی گوشتتلخ باشد، نزد او بروی، شمع را خاموش میکند، شمشیر کشیدن دارد (اشاره به ماجرای طلحه و زبیر) میگویند؛ “باید علی را بکشیم”.
پناهیان میگوید: امیرالمؤمنین علیه السّلام نیز در مقام خلافت، گوشتتلخی میکرد، یکدفعه بیتالمال را مساوی تقسیم کرد، هیچ کس نمیشود با او رفیق شود. (یکی بگوید؛) “یک باند درست کن (کنایه از باندبازیها در دستگاه حاکمیت) تا حکومت تو را نگه دارند، دم آنها را ببین، تو (علی (ع)) یک رفیق برای خودت نمیگذاری.”، ریشهاش بحث حسادت است که اینگونه بیان میشود و پوسته ظاهریاش است.
این کارشناس مذهبی افزود: (در نهان میگفتند؛) “شما (علی) به حکومت رسیدی، اگر بنا شد رئیس ما باشی، یککمی با ما کنار بیا.”، اما با کسی کنار نمیآمد.
اما آنچه در ادامه سخنان حجتالاسلام پناهیان میخوانیم، همان نقطهای است که بهصورت تحریفشده دست روی آن گذاشتند که با هم میخوانیم:
پناهیان اضافه میکند: از این بدتر (از منظر بدان) وضعیتی بود که رسول خدا به وجود آورد (یعنی در عدالت گوی سبقت را ربوده بود)، رسول خدا(ص) هم نه یک رفیق برای خودش و نه برای علی(ع) نگهداشت، فکر نکنیم رسول خدا مهربان بود و امیرالمؤمنین گوشتتلخ. همه میدانستند ایشان وقتی خشن بود و به رسول خدا شکایت میکردند، پیامبر میفرمود؛ “از علیبن ابیطالب شکایت نکنید، إنّه خَشن فِی ذات الله؛ او در راه خدا خشونت دارد.”، رسول خدا چرا یک باندی برای خودش درست نکرد، خیلیها را راند؟ سیزده سال که طول کشید، بهخاطر همین گوشتتلخی (در امر عدالت) بود، اینگونه است که حسادت معنوی (نسبت به آنان) زیاد میشود.
بر اساس این سخنان، بهوضوح مشخص است که گوینده بهدنبال تضعیف جایگاه معصوم(ع) نیست بلکه در بیان تقویت خصلت عدالت نبوی و علوی است، یعنی آن دو بزرگوار، نسبت به کسانی که دنبال تبعیض بودند، خشن رفتار میکردند و گوشتتلخی میکردند. نقدی که برخی نسبت به سخنان پناهیان داشتند، اینگونه بود که خصلت «گوشتتلخی» را (نعوذ بالله) به تمام شخصیت پیامبر(ص) تعمیم داده بودند در حالی که منظور مهمان برنامه آشکار بود.
بنابراین اینگونه اظهارنظرها نهتنها نقد نبود بلکه تحریف آشکاری است که بهمرور زمان سبب نهادینه شدن سنتهای غلط در فضای رسانهای میشود، طوری که هرکسی به اسم نقد، به خود اجازه میدهد دست به تهمت و افترا بزند، بنابراین موضوع ما دربارۀ امثال پناهیان و هر سخنران و واعظ دیگری نیست بلکه مقابله با نقدهای غیرمنصفانه و خارج از قاعده است.
البته ذکر این نکته مهم است که در فضای رسانهای خوب است از الفاظی استفاده شود که سبب بهرهبرداری دشمنان و یا حتی ایجاد سوءتعبیر میان مخاطبان نیز نشود، اینگونه نسبتدادنها به معصومین علیهم السلام هرچند در قالب مثال باشد، شاید در شأن آن انوار مقدس نباشد.
از طریق این پیوند میتوانید برنامه کامل سخنان حجتالاسلام پناهیان را در سحر بیست و ششم برنامه «ماه من» ببینید.
انتهای پیام/+