اخبار روز

احسان یاسین به جای سامی یوسف؛ کپی برابر اصل – بلادنیوز

  • احسان یاسین به جای سامی یوسف؛ کپی برابر اصل – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    خبرگزاری بلادنیوز – “عصر جدید” استعدادهای زیادی را در عرصه موسیقی معرفی کرد؛ استعدادهایی که برخی بی‌راهه رفتند و برخی راه پیشرفت در پیش گرفتند. آنان که بی‌راهه رفتند، توان تشخیص مسیر درست را نداشتند و اکنون در گوشه‌ای احتمالا مشغول حسرت کشیدن هستند.

    اما برخی از این استعدادها؛ مسیر حرفه‌ای را پیدا کردند و در این راه قدم برداشتند. احسان یاسین یکی از همین استعدادها بود. جوانی که با آهنگ‌های مذهبی به عصر جدید آمد؛ درخشید و معروف شد. او در روزهای گذشته نخستین کنسرت رسمی‌اش را در تالار وحدت برگزار کرد. 16، 17 و 18 فروردین سه شبی بود که احسان یاسین با همراهی گروه ایستگاه در تالار وحدت به صحنه رفتند.

    موسیقی ,

    180 سانس کنسرت در اسفند 1401 / دو خواننده که آرزویشان برآورده شد

     

    احسان یاسین در حالی کنسرت‌هایش را به صحنه برد که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. مخاطب اصلی او قشر مذهبیِ جامعه هستند؛ قشری که تا کنون خواننده‌ای حرفه‌ای با معیارهای قابل قبول را نداشته و همیشه جای خالی چنین خواننده‌ای در بازار موسیقی ایران احساس شده است. حالا احسان یاسین و حامیانش تلاش دارند تا او را در چنین جایگاهی در مارکتِ موسیقی ایران قرار دهند.

    اگر بخواهیم در دنیای موسیقی نمونه‌ای مشابه برای چنین موردی را یادآور شویم؛ بهترین نام «سامی یوسف» است. سامی یوسف خواننده‌ای ایرانی‌تبار است که در حال حاضر شهرتی جهانی دارد و کنسرت‌های او با تِمِ مذهبی در بسیاری از نقاط جهان برگزار شده است. سامی یوسف آهنگ‌های معروفی در مدحِ پیامبر اسلام دارد که بسیار مشهور هستند.

    در سال‌های گذشته ارگان‌ها و افراد بسیاری تلاش کردند تا سامی یوسف را به ایران بیاورند و کنسرتی برای او برگزار کنند؛ که البته این تلاش هر بار به دلایلی بی‌نتیجه ماند. حالا اما نسخه داخلیِ سامی یوسف در حال شکل گرفتن است. البته باید دید او در مسیری که در پیش دارد تا چه اندازه موفق خواهد بود. باید دید برچسب‌های خاص روی او خواهد خورد یا اینکه مسیری مستقل و متفاوت را در پیش خواهد گرفت.

    موسیقی ,

    احسان یاسین درباره تاثیرپذیریش از آثار سامی یوسف می‌گوید: «آثار سامی یوسف بی شک در مسیر هنری من تاثیرگذار بوده و ایشان جزو بهترین‌ها در حوزه خود هستند. احترام زیادی برای ایشان قائل هستم و تمام تلاشم این است که برای مخاطب ایرانی بهترین آثار را تولید کنم. انسان و خدا و رابطه متقابل این دو برای تعریف یک زندگی سالم توام با مهربانی، همیشه اصلی‌ترین دغدغه من در آثارم است.»

    نگاهی به تاریخ، نشان می‌دهد که گاهی خوانندگانی با کپی برداری از چهره‌هایی مشهور پا به عرصه گذاشته‌اند و در اصطلاح آنها کپیِ خواننده اصلی بوده‌اند. اما گاهی برخی از همین کُپی‌ها با استمرار و انتخاب مسیر درست توانسته‌اند به اعتباری بالاتر از آن خواننده اصلی هم برسند.
    البته باز هم با نگاهی به تاریخ، نمونه‌های بسیاری را یافت خواهیم کرد که کپی بوده‌اند و کپی مانده‌اند و کپی هم خواهند ماند.

    نکته مهم در نخستین کنسرتِ احسان یاسین، همراهی ارکستر ایستگاه به سرپرستی مهدی نوروزی با این خواننده بود. ارکستری که به خوبی کار خود را انجام داد و کیفیت بالایی را روی صحنه ارائه کرد.

    اجرای آثاری به زبان انگلیسی، عربی، ترکی و فارسی از دیگر ویژگی‌های آثار احسان یاسین است. البته که این خواننده در نخستین اجراهایش ایرادهای بسیاری داشت و نقاط ضعفی در صدا و کیفیت اجرایش به چشم می‌خورد؛ اما نباید فراموش کرد که او جوان است و این اجراها، نخستین کنسرت‌های رسمیِ زندگی او بودند.
    بی‌شک این خواننده باید روی صدا، صحنه‌گردانی و اعتماد به نفسش بیشتر کار کند تا در آینده اجراهای با کیفیت‌تری از او شاهد باشیم.

    موسیقی ,

    محتوای آثارِ احسان یاسین هم بی‌شک تفاوت‌های بسیاری با کنسرت‌های رایجِ امروز دارد. این خواننده تلاش می‌کند تا مفاهیمی مانند عرفان و مناجات و «تلاش برای زندگی خوب» را به مخاطبان ارائه کند و این درست همان محتوایی است که جایش در موسیقی ما بسیار خالی است.

    احسان یاسین قطعات منتخبی از آلبوم «ماه من» را با سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی در حضور مخاطبان اجرا کرد که از جمله آنها می‌توان به قطعات «ماه من»، «لایا دنیا»، «بازم برگرد»، «ماب»، «ستایش»، «ربنا»، «یا مصطفی» و «رحیل» با اشعاری از خواجه عبدالله انصاری، سجاد شاکری، مرتضی حیدری آل‌کثیر، شروین معینی، محمدرضا قره‌داغی و نادر التتان اشاره کرد.

    این خواننده همچنین قطعه «تا ابد» را برای نخستین بار اجرا و به تمام مادران و زنان سرزمینمان تقدیم کرد. این قطعه از ساخته‌های عرفان طهماسبی است.

    مسعود فروتن، حامد سلطانی، حامد عسگری، محسن رضوانی، میترا رفیع، حسین حقیقی و علی اکبر قلیچ برخی از چهره‌هایی بودند که کنسرت احسان یاسین را از نزدیک دیدند.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا