اخبار روز

پیشکسوتان در باغ زیبا؛ جشن تولدی با رنگ‌وبوی هنر و وطن – بلادنیوز

  • پیشکسوتان در باغ زیبا؛ جشن تولدی با رنگ‌وبوی هنر و وطن – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، اوایل دهه 90، خبری در فضای هنری کشور پیچید: موسسه‌ای جدید با عنوان «هنرمندان پیشکسوت» تأسیس شده است. موسسه‌ای که در نگاه اول به نظر می‌رسید سرنوشت مشابه بسیاری از موسسات دیگر را خواهد داشت؛ موسسه‌هایی که بودجه‌ای صرف می‌کنند، اما خروجی چندانی ندارند و در نهایت تنها به برگزاری مراسم‌های محدود و بدون تأثیر خلاصه می‌شوند. اما این‌بار داستان متفاوت پیش رفت. سید عباس عظیمی، که از همان آغاز سکان هدایت این موسسه را در دست گرفت، با تلاش و پشتکاری مثال‌زدنی، توانست موسسه هنرمندان پیشکسوت را به نهادی معتبر و فعال تبدیل کند.

    عظیمی، با وجود تمام چالش‌ها و مشکلات، توانست به مرور زمان همه هنرمندان پیشکسوت را به این موسسه جذب کند، و آن را به خانه‌ای امن برای هنرمندان بدل کند؛ جایی که در دوران پیری و کهولت، هنرمندان بدانند که هنوز جایی دارند که می‌توانند در آن حضور یابند، خاطراتشان را مرور کنند و همچنان احساس تعلق کنند.

    یکی از برنامه‌های جذاب و مداوم موسسه، برگزاری جشن‌های تولد ماهیانه برای هنرمندان پیشکسوت است. هر ماه، در روزی خاص، هنرمندان پیشکسوت متولد آن ماه گرد هم می‌آیند و جشن تولدی باشکوه برای‌شان برگزار می‌شود.

    رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر با همراهی هنرمندان پیشکسوت

    جشن تولد هنرمندان متولد مهرماه

    مراسم پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد مهر، در تاریخ دوشنبه 30 مهر 1403، در فضایی صمیمی و هنری در باغ زیبا برگزار شد. هنرمندان از همان ساعات اولیه صبح، برای حضور در این مراسم به باغ زیبا آمده بودند. آن‌ها با همدیگر گپ و گفت داشتند و خاطراتشان را مرور می‌کردند، و از چند ساعت قبل از شروع رسمی مراسم، در کنار هم حضور داشتند.

    فرهنگ و هنر ,
    سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت – هنرمندان پیشکسوت عظیمی را به دلیل خدمات بسیاری که در این سال‌ها داشته، به شدت دوست دارند

    عباس عظیمی، رئیس موسسه هنرمندان پیشکسوت، که اجرای برنامه را نیز بر عهده داشت، در سخنانی با اشاره به ادعای بی‌اساس برخی کشورها بر جزایر سه‌گانه ایران، تأکید کرد که ایران حق دارد در برابر هرگونه ادعای بی‌جا و غیراصولی پاسخگو باشد. او همچنین با اشاره به تهدیدات دشمنان، از جمله اسرائیل، گفت: «دشمنان می‌خواهند ناامیدی و ناامنی را در کشور ما ایجاد کنند، اما کور خوانده‌اند. جشن‌های این‌چنینی نشان می‌دهند که نمی‌توانند ما را بترسانند.»

    عظیمی همچنین با یادآوری شهادت یحیی السنوار، فرمانده فلسطینی، این شهادت را قهرمانانه خواند و افزود: «این واقعه می‌تواند سوژه‌ای برای آثار هنری، به ویژه فیلم سینمایی باشد.»

    سپس، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از برنامه‌هایی برای ارتقاء خدمات به هنرمندان خبر داد. از جمله، مذاکره با دکتر میرحسینی، دندانپزشک برای ارائه خدمات دندانپزشکی به اعضای موسسه، و همچنین شروع سفرهای کوتاه‌مدت برای هنرمندان پیشکسوت. او همچنین به انتقاد از پوشش خبری مراسم‌های تجلیل از هنرمندان، به ویژه در شهرستان‌ها، پرداخت و گفت که بازتاب این مراسم‌ها در رسانه‌ها می‌تواند به تقویت احساس امنیت و انسجام ملی کمک کند.

    فرهنگ و هنر ,
    داریوش ارجمند – بازیگر پیشکسوت – رئیس هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت

    داریوش ارجمند: «سنوار» با شهادتش، درس بزرگی به ما داد

    در ادامه، داریوش ارجمند، بازیگر و رئیس هیئت مدیره موسسه، با اشاره به بحران‌ها و تحولات اخیر منطقه، گفت که این وقایع نگرانی و اضطراب زیادی برایش به همراه داشته است. او با اشاره به شهادت یحیی السنوار، این حادثه را فرصتی برای یادآوری ارزش‌های انسانی دانست و گفت: «زمان و مرگ، دو واقعیت تغییر ناپذیر در زندگی هستند. سنوار با اعتقاد و ایمان به مبارزه ادامه داد و در نهایت با شهادت خود درس بزرگی به ما داد.»

    ارجمند همچنین با اشاره به صحبت‌های عباس عظیمی در مورد حقوق بازنشستگان، تأکید کرد که این مسئله یک دغدغه جدی است و هنرمندان پیشکسوت باید از حقوق خود بهره‌مند شوند: «ما خدمت خود را انجام دادیم و چیزی بدهکار این آب و خاک نیستیم، آنچه باقی مانده، عشق و جانمان است که باید نثار وطن کنیم.»

    فرهنگ و هنر ,
    عکسی به یادگار از هنرمندان متولد مهرماه – به تاریخ 30 مهر 1403

    پیشکسوتان در باغ زیبا؛ جشن تولدی با رنگ‌وبوی هنر و وطن

    در ادامه مراسم، از هنرمندان برجسته‌ای که متولد مهرماه بودند، تقدیر به عمل آمد. هر کدام از این هنرمندان به صحنه فراخوانده شدند و پس از دریافت هدیه‌ای، عکسی به یادگار گرفتند. میلاد کیایی، پیشکسوت موسیقی و سنتور، با اشاره به نام خود که از شاهنامه گرفته شده، خاطراتی از دوران جوانی‌اش را به اشتراک گذاشت.

    محمد گلریز، پیشکسوت موسیقی و خواننده، نیز با تشکر از موسسه هنرمندان پیشکسوت، درباره قطعه معروف «این پیروزی خجسته باد» صحبت کرد و بخش‌هایی از این آهنگ را برای حاضران اجرا نمود.

    موسسه هنرمندان پیشکسوت؛ خانه‌ای امن برای هنرمندان کهنسال

    مراسم در حالی به پایان رسید که هنرمندان و پیشکسوتان در فضایی پر از احترام و محبت، خاطرات و دستاوردهای هنری خود را مرور می‌کردند و امیدوار بودند که این‌گونه مراسم‌ها همواره به‌عنوان فرصتی برای گرامیداشت تلاش‌هایشان و همچنین تقویت فرهنگ و هنر ایران ادامه یابد.

    این مراسم، به‌عنوان روزی به یاد ماندنی برای هنرمندان پیشکسوت، فرصتی بود برای بازگویی خاطرات گذشته، یادآوری ارزش‌های هنری و فرهنگی، و تجدید پیمان با وطن.

    اسامی هنرمندان پیشکسوتی که متولد مهرماه هستند

    میلاد کیایی، بهیه خوشنویسان (طراح لباس و صحنه)، حسین ترابی  (پیشکسوت سینما)، حبیب‌الله الهیاری، (پیشکسوت سینما)، محمد گلریز (پیشکسوت موسیقی و خواننده)، علی کاوه، (عکاس)، جلیل رسولی، عیسی هاشم‌لو (هنرمند زریباف)، لطفعلی فیروزی‌فر (معماری سنتی*، رحیم عزت بقایی، (صدابردار)، داوود یاسری (نوازنده تنبک(، نصرالله مدقالچی(صداپیشه)، سیاوش ظهیرالدینی (نوازنده و پیشکسوت موسیقی)، قربان ریوندی (هنرمند زری‌بافی)، رحمت افشار (پیشکسوت موسیقی(، علی حاجیان‌پور، حسن زاهدی (پیشکسوت سینما)، جعفر خواجه شیرانی(هنرمند معرق کاری)، محمد صیاد صبور (هنرمند عکاس)،  محمدجواد جدی (پژوهشگر وحکاک قلمزنی)، محمد مقدسی (نوازنده ویولن)، محمدعلی گرجستانی (پیشکسوت خوشنویسی)، محمد حبیبی (خوشنویس و کاتب قرآن)، بیاض امیرعطایی (پیشکسوت موسیقی)، محمد حبیبی، میترا اعتضادی (هنرهای سنتی)، علی پویان (پیشکسوت هنرهای نمایشی)، افشین شاهرودی (عکاس و پیشکسوت هنرهای تجسمی)، جمشید شاه محمدی، یدالله وفاداری (پیشکسوت هنرهای نمایشی)، بهنام ابراهیمی وادانی (نوازنده و پیشکسوت موسیقی(، بهمن فردوسی (پیشکسوت موسیقی)، عبدالله اسکندری (پیشکسوت سینما(، هراچ مگردومیان (استاد هنرهای سنتی و قلمزنی)، مهناز عبدالله خان گرجی (مرمت آثار تاریخی‌) و خانواده هنرمندان آسمانی زنده‌یادان اسماعیل نظری و حسین دهلوی.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا