اخبار روز

اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد – بلادنیوز

  • اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد – بلادنیوز

    به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در نشست امروز ترکیه، سوئد و ناتو توافق شد تا در راستای رفع تحریم‌ها و رفع موانع تجارت دفاعی و سرمایه‌گذاری در میان هم‌پیمانان تلاش شود.

    آناتولی گزارش داد، در نشست ترکیه، سوئد و ناتو همچنین مقرر شد که آنکارا پروتکل‌های الحاق سوئد به ناتو را به پارلمان ارسال و برای تصویب آن همکاری نزدیک داشته باشد.

    «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو که روز دوشنبه با رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر سوئد در حاشیه اجلاس ناتو در لیتوانی نشست داشت، گفت که اردوغان موافقت کرد که موضوع درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو در پارلمان ترکیه رای‌گیری شود.

    استولتنبرگ افزود: اما تعیین جدول زمانی برای کار پارلمان ترکیه به من مربوط نیست و نمی‌توانم تاریخ تصویب درخواست سوئد را تعیین کنم.

    دبیرکل ناتو تصریح کرد: سوئد از تلاش‌های ترکیه برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

    نخست وزیر سوئد نیز در جریان نشست سه‌جانبه با ترکیه و ناتو اعلام کرد که از روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از جمله به روز رسانی اتحادیه گمرکی و آزادسازی روادید حمایت خواهد کرد.

    وی بار دیگر تأکید کرد که از گروه تروریستی ی.پ.گ/پ.ی.د و فتو حمایت نخواهد کرد.

    همچنین وزیر امور خارجه سوئد گفت که «در مورد عضویت در ناتو با ترکیه به توافق رسیدیم».

    «رجب طیب اردوغان»، «اولف کریسترسن» و «ینس استولتبنرگ» به ترتیب رئیس جمهور ترکیه، نخست وزیر سوئد و دبیرکل ناتو عصر دوشنبه در حاشیه اجلاس ناتو در لیتوانی، نشست سه‌جانبه برگزار کردند.

    رئیس‌جمهور ترکیه ساعاتی پیش گفت که شرط نهایی آنکارا برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو، این است که با درخواست عضویت ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت شود.

    اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در واکنش به اظهارات اردوغان که شرط عضویت سوئد در ناتو را پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا عنوان کرده بود، گفت که این دو مسئله به هم ربطی ندارند.

    پیش‌تر اردوغان قبل از پرواز به سمت ویلنیوس برای شرکت در اجلاس سران ناتو گفت: ترکیه ۵۰ سال است که پشت درهای اتحادیه اروپا انتظار می‌کشد. اگر درهای اتحادیه اروپا به روی ترکیه باز شود، ما هم درهای ناتو را به روی سوئد باز خواهیم کرد؛ همانطور که با فنلاند این کار را کردیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا