اخبار روز

خداحافظ طنزپرداز رادیو/ مردی که ۳۰ سال برای لبخند نوشت – بلادنیوز

  • خداحافظ طنزپرداز رادیو/ مردی که ۳۰ سال برای لبخند نوشت – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، زمانی که صادق عبداللهی درگذشت که از نویسندگان و خلاقان برجسته «صبح جمعه با شما» و چند اثر ماندگار دیگر رادیو در عرصه طنز بود حالا با خبر تلخ رفتن حسین هاشمی این خلأ جدّی‌تر از گذشته هم خواهد شد.

    نکته‌ای که مهدی آذرمکان مدیر رادیو ایران درباره‌اش این چنین می‌گوید: مرحوم حسین هاشمی از نسل قدیم و دوره طلایی طنزپردازان ایران و رادیو بود و بیش از سی سال در رادیو برای مردم نوشت، شخصیت‌های طنز ساخت و لبخند را برای شنوندگان به ارمغان آورد. او زبان طنز را می‌شناخت و پرکاری، روحیه همکاری و مثبت وی زبان‌زد بود. به همین خاطر است که می‌گویم رفتن او یک ضایعه دردناک برای عرصه طنزپردازی به شمار می‌رود.

    حسین هاشمی، طنزپرداز، نویسنده و از نوآوران و ایده‌پردازان برنامه‌های رادیو ایران به ویژه صبح جمعه با شما بود. او از آغاز دهه هفتاد همکاری خود را با رادیو ایران آغاز کرد و به رادیو، رسانه قدیمی و صمیمی مردم تا پایان زندگی‌اش وفادار ماند تا جایی که فعالیت‌های مطبوعاتی خود را کم کرد تا بتواند بیشتر در رادیو هنرآفرینی کند.

    او شب گذشته دارفانی را وداع گفت. سعید توکل تهیه‌کننده اسبق برنامه «صبح جمعه با شما» درباره او این چنین گفت: حسین هاشمی از هفته‌نامه قدیمی و اثرگذار “توفیق” فعالیت طنزپردازی را آغاز کرد و خیلی زود در حلقه نامداران و بزرگان محفل توفیق جای گرفت. او در کنار استادانی چون محمد پورثانی، محمد حاجی‌حسینی، حسامی محولاتی، محمد خرمشاهی، حسین مدنی و… جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و در ستون معروف “انگولک به جراید” با تخلص “لبوتنوری” اخبار داغ روز را به طنز می‌نوشت. اما آشنایی حرفه‌ای ما در رادیو با مرحوم هاشمی به سال‌های نخست ساخت و تولید برنامه خاطره‌ساز «صبح جمعه با شما» برمی‌گردد.

    نگاهی به طنزهای رادیو

    ساجد قدوسیان که در سال‌های اخیر تهیه‌کنندگی و کارگردانی «صبح جمعه با شما» را برعهده دارد یکی از ویژگی‌های سبک نوشتن این مرحوم را عنوان کرد؛ او گفت:‌ یک خبری را طرح می‌کردیم و شوخی آن را حسین هاشمی می‌نوشت و بازیگران «صبح جمعه با شما» آن را اجرا می‌کردند. یکی از علاقه‌مندی‌های حسین هاشمی این بود که سر ضبط برنامه می‌آمد و با بچه‌های قدیمی «صبح جمعه با شما» گپ و گفت می‌کرد. او کاملاً به فضای برنامه آشنا بود و ما را خیلی کمک می‌کرد.

    اما حسین هاشمی از هفته‌نامه قدیمی و صاحب‌نام و اثرگذار «توفیق» فعالیت طنزپردازی‌اش را آغاز کرد و در حلقه نامداران و بزرگان محفل این هفته‌نامه جای داشت. او در کنار اساتیدی همچون محمدپورثانی، محمد حاجی‌حسینی، حسامی محولاتی، محمد خرمشاهی، حسین مدنی و… جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و در ستون معروف “انگولک به جراید” با تخلص “لبوتنوری” اخبار داغ روز را به طنز می‌کشید.

    بعدها که به «صبح جمعه با شما» آمد؛ زمانی که از تعدادی از طنزنگاران مؤسسه گل آقا تحت مدیریت کیومرث صابری و سردبیری مرحوم فرجیان جهت همکاری دعوت به عمل آمد و او که از آغاز به کار مجله «گل آقا» در جرگه نویسندگان و سوژه‌پردازان قرار داشت به این برنامه رادیویی پیوست و با نگاه تیزبین به مسائل مبتلابه جامعه و نوشته‌های شیرین و طنز انتقادی خاص خودش به هرچه محبوب‌تر شدن برنامه کمک شایانی کرد.

    کاراکتر نمایشی “عمه خانم”، “باشگاه چاخانیست‌ها” و “اخبار 60 ثانیه” از جمله بخش‌هایی بود که بعد از توقف «صبح جمعه با شما» در مجموعه برنامه‌های “قند و نمک رادیو تهران” و “جمعه ایرانی شبکه سراسری صدا” با اقبال مخاطبین ادامه پیدا کرد.

    روحیه مثبت و خستگی‌ناپذیر او به همراه اخلاق خوبی که همواره زبانزد جمع اهل قلم بود از نکات بارز و فراموش‌نشدنی این یار دوست‌داشتنی رسانه ملی یعنی صدا به شمار می‌رود.

    روحش شاد که عمری مردم را شاد می‌کرد.

    انتهای پیام/؛

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا