اخبار روز

حججی و سنوار؛ دو تصویر و یک پیام – بلادنیوز

  • حججی و سنوار؛ دو تصویر و یک پیام – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، گاهی تأثیر یک تصویر در تبیین و شفاف‌سازی یک رویداد بسیار بیشتر از ده‌ها ساعت سخنرانی یا نوشتن صدها سطر متن است. یک تصویر می‌تواند احساسات عمیق و واقعیت‌های تلخی را به‌سرعت و به‌وضوح منتقل کند، به‌طوری‌که کلمات در بیان آن‌ها ناتوان باشند. در دنیای امروز که اطلاعات به‌سرعت رد و بدل می‌شوند، تصویری قوی می‌تواند نقش کلیدی در شکل‌دهی به دیدگاه عمومی و ایجاد تغییرات اجتماعی ایفا کند.

    تصاویر نه‌تنها می‌توانند وقایع را مستند کنند، بلکه قدرت درگیر کردن احساسات و افکار مخاطبان را دارند. برای مثال، یک تصویر از مظلومیت یک ملت می‌تواند الهام‌بخش مقاومت و همبستگی باشد و انگیزه‌ای برای اقدام در برابر ظلم ایجاد کند. در واقع، تصاویر می‌توانند به‌عنوان ابزارهای قدرتمندی در مبارزات اجتماعی و سیاسی عمل کنند و درک بهتری از واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی ارائه دهند. این ویژگی باعث می‌شود تا تصویر، ابزاری غیرقابل‌جایگزین در روایت تاریخ و انتقال پیام‌های انسانی شود.

    نمونه عینیِ معجزه‌ی تصویر را در اشتباه تاریخیِ رژیم منحوس اسرائیل در تصویربرداری از لحظات آخر زندگی یحیی السنوار مشاهده کردیم. این تصویربرداری بر خلاف آنچه دشمنان تصور می‌کردند، سبب تقویت روح مقاومت و ایمان در ملت‌های مسلمان و نیز سبب پرده برداشتن از تبلیغات منفی علیه این فرمانده مقتدر جبهه مقاومت شد. اینجاست که باید گفت: «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.»

    منابع‌عبری: السنوار تا آخرین قطره خونش جنگید و یک اسطوره شد

    رضا عموزادی کارشناس هنر و رسانه در گفت‌وگو با ما درباره ابعاد هنریِ ماجرای شهادت یحیی سنوار گفت: گاهی یک قاب از یک تصویر پیام و مفهومی را به جهان مخابره می‌کند که شاید صدها ساعت سخنرانی و نوشتار نتواند. بر همین اساس یک قاب از یک اتفاق، روایتی شگفت انگیز در جهان می‌سازد. از این جهت تصاویر خبری اغلب درک بهتری از وقایع را فراهم می‌کنند. عکس‌ها می‌توانند افکار عمومی را شکل دهند یا تغییر دهند. به‌خصوص در فضای مجازی، عکس‌ها به سرعت به اشتراک گذاشته می‌شوند و می‌توانند روایت‌های مختلفی را تقویت یا تضعیف کنند.

    وی افزود: این روزها در شبکه‌های اجتماعی جهان، تصویر لحظه‌های آخر شهادت شهید یحیی سنوار ترند شد؛ تصویری که در میان ملت آزادی‌خواه جهان حماسه‌ی دیگری خلق کرد و قدرت، انرژی و انگیزه مضاعفی به نیروهای جبهه‌ی مقاومت بخشید. نحوه نشستن شهید سنوار که در عین جراحت عمیق، حالتی تهاجمی به خود گرفته است و یا نگاه پر معنا و عمیق او به دوربین که بیانگر عزم و اراده قوی او در دفاع از آرمان‌ها است و همچنین آمادگی او در پرتاب شیئی که در دست دارد، همگی صلابت، شجاعت، قدرت و اقتدارش را فریاد می‌زند. در این تصویر ما شاهد صحنه مقاومت قهرمانانه و جانانه یحیی سنوار هستیم که با بدنی خون آلود و زخمی و نیز جسمی بی‌رمق و نیمه‌جان، در پای مقاومت و آرمان‌های فلسطین ایستاده و تا آخرین نفس یک لحظه از مقاومت در برابر دشمن کوتاه نیامد.

    عموزادی ادامه می‌دهد نکته‌ی قابل توجه دیگری که در ویدیوی پهپادی نیروهای اسرائیلی می‌توان به آن اشاره کرد، نحوه حرکت دوربین به سمت هدف و لحظه‌ی شناسایی فردی در خانه‌ای ویران‌ شده و واکنش فوریِ پهپاد نسبت به یک شیء پرت‌شده سمت آن است. این صحنه‌ها، جدای از اینکه تداعی‌گر قاب‌هایی سینمایی است یا شباهت‌هایی به بازی‌های دیجیتال دارند، نشان‌دهنده‌ی نوعی ترس و اضطراب در میان نیروهای نظامی اسرائیلی به نظر می‌رسند.

    عموزادی درباره شباهت تصویر مخابره شده از یحیی سنوار و  شهید حججی گفت: این فیلم و تصویر تاریخی به جا مانده از آن، ما را به یاد تصویری دیگری در تاریخ جنایات آمریکایی و اسرائیلی می‌اندازد، همان فیلمی که داعش از شهید حججی در فضای مجازی منتشر کرد و علیه خودشان تمام شد. آن لحظه‌ی تاریخی دستگیری شهید حججی توسط نیروی داعش همچنان در ذهن‌ها و خاطره‌ها باقی مانده است. به یاد دارید که در آن تصویر هم هیچ ترس و دلهره‌ای در نگاه شهید حججی نبود و در مقابل آن، اضطراب، نگرانی و ضعف و ترس نیروی داعش در تصویر کاملاً نمایان بود. ما در مواجهه با هر دو تصویر به وضوح تقابل حقارت و ددمنشی با نجابت، اقتدار، اعتقاد وصلابت رزمندگان اسلام را مشاهده می‌کنیم. آرامش هر دو شهید در لحظات قبل از شهادت معنا و مفهوم عمیقی از ایمان به اهداف مقدس و آمادگی برای پذیرش شهادت دارد.

       انتهای‌پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا