اخبار روز

آیا «بیمه دی» قانون جدید برای جانبازان وضع کرده؟ / جانباز شیمایی: می‌گویند باید ما به تفاوت ارزی دارو را بدهید! – بلادنیوز

  • آیا «بیمه دی» قانون جدید برای جانبازان وضع کرده؟ / جانباز شیمایی: می‌گویند باید ما به تفاوت ارزی دارو را بدهید! – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، موضوع بیمه  خدمات درمانی با توجه به جایگاه حساسی که در زندگی یک جانباز و ایثارگر دارد کوچکترین تغییری در وضعیتش می تواند بسیار بر مشکلات این عزیزان اضافه کند. 

    چند روزی است تعدادی از جانبازان در خصوص قانون جدیدی که می گویند بیمه دی برای آنها وضع کرده گلایه مند هستند. 

    یک جانباز 45 درصد شیمیایی در گفت و با خبرنگار بلادنیوز می گوید: وقتی برای تهیه داروهایم به داروخانه مراجعه کردم مبلغی را از من گرفتند. با توجه به اینکه 100 درصد هزینه دارو و درمان جانبازان طبق قانون، بر عهده بنیاد شهید است و متولی بیمه ما نیز اکنون بیمه دی محسوب می شود، دریافت این هزینه ها چه توجیهی دارد؟

    پیشنهاد خرید حواله خودرو وارداتی جانبازان توسط سایپا

    وی افزود: وقتی از متصدی داروخانه علت آن را پرسیدم گفت ربطی به داروخانه ندارد، و بنا بر اعلام بیمه دی، بیمه جانبازان تحت پوشش باید ما به تفاوت ارزی دارو را خودش پرداخت کند. این متصدی گفت: اگر اعتراض دارید باید به بیمه دی اعلام کنید و کاری از ما بر نمی آید.

    این جانباز شیمیایی گفت: نه تنها من بلکه تعداد دیگری از جانبازن که من با آنها در تماسم نیز با این موضوع مواجه شدند و همه گلایه مندند که چرا هیچ مسئولی در خصوص این تصمیم جدید اطلاع رسانی نکرده است؟

    گفتنی است در ماده13 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران  در چند ماده، پیرامون درمان ایثارگران آمده است:

     الف ـ تأمین صددرصد (100%) هزینه بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص (خدماتی که مشمول قوانین بیمه همگانی و تکمیلی نمی گردند) خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان بر عهـده دولت بوده و اعتبـارات آن هر ساله در قوانین بودجه سنواتی منظور می گردد. تبصره1ـ کلیه دستگاه های اجرایی موظفند از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تأمین و پرداخت کسورات بیمه درمانی همگانی و مکمل سهم کارکنان ایثارگر شاغل در دستگاه مربوط و خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان اقدام نمایند.

    تبصره2ـ شرکت های دولتی، نهادها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکت هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، موظفند از محل هزینه عملیات جاری خود نسبت به پرداخت کسورات بیمه درمانی همگانی و مکمل سهم ایثارگران شاغل در مؤسسات مربوط و افراد تحت تکفل آنان اقدام نمایند.

    تبصره3ـ دولت مکلف است به منظور پرداخت کسورات بیمه درمان همگانی و تکمیلی سهم ایثارگران شاغل در بخش غیردولتی مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی اعتبار لازم را هر ساله در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی نموده و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد.

    تبصره4ـ دولت موظف است ضمن لوایح بودجه سنواتی ساز و کارهای لازم و برای بهره مندی هماهنگ مشمولان این ماده از خدمات درمانی فراهم نماید.

    ب ـ تا پایان قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران صددرصد (100%) هزینه های درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان به عهده دستگاه اجرایی و صددرصد (100%) هزینه های درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

    همچنین در ماده 14 نیز آمده: بنیاد موظف است امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیصی، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو و تجهیزات مورد نیاز و برای گروه های ویژه جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان، نخاعی و اندام های مصنوعی داخلی و خارجی جانبازان تهیه و تأمین نماید. بدین منظور بنیاد می تواند ضمن استفاده از ظرفیت بخش های دولتی و غیردولتی حسب ضرورت با تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و تصویب هیأت وزیران نسبت به توسعه یا تأسیس مراکز ویژه مورد نیاز ایثارگران واجد شرایط اقدام نماید.

    انتهای پیام/ 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا