اخبار روز

رسانه عبری: اسرائیل وارد خطرناک‌‌ترین بخش عملیات خود در غزه شده است – بلادنیوز

  • رسانه عبری: اسرائیل وارد خطرناک‌‌ترین بخش عملیات خود در غزه شده است – بلادنیوز

    – اخبار بین الملل –

    به گزارش گروه عبری خبرگزاری بلادنیوز، روزنامه عبری‌زبان گلوبس با استناد به گزارش‌های مختلفی تأکید کرد؛ در شرایطی که اسرائیل به‌دنبال تسلط بر محور فیلادلفیا (محور صلاح‌الدین) ـ که دربرگیرنده خط مرزی نوار غزه با مصر است و گذرگاه رفح را هم شامل می‌شود ـ است، پیش‌بینی می‌شود شرایط جنگ پیچیده‌تر از گذشته شود و حتی تنش‌‌هایی با مصر هم در دو سوی مرز به وجود‌‌ آید، این در حالی است که حدود یک میلیون فلسطینی اکنون در طول مرز با مصر قرار دارند.

    در بخشی از این مقاله آمده است؛ رهبران اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تأکید دارند که باید منطقه مرزی نوار غزه در کنترل اسرائیل قرار بگیرد، این در حالی است که از 20 سال پیش که اسرائیل از این منطقه عقب‌نشینی کرد این منطقه تنها مرزی بود که در اختیار اسرائیل قرار نداشت، ازاین‌رو برای جلوگیری از تکرار حوادث 7 اکتبر که در آن بیش از 1200 اسرائیلی کشته شدند، ارتش اسرائیل باید کنترل این منطقه مرزی را هم به‌عهده بگیرد.

    این رسانه عبری‌زبان به نقل از مسئولین اسرائیلی ادعا کرد؛ کنترل این منطقه مرزی می‌تواند ضربه راهبردی به حماس وارد کند و به اسرائیل اجازه کاوش و بستن تونل‌های حماس در این منطقه را بدهد که به‌تبع آن ورود اسلحه را هم از این منطقه به‌شدت محدود کند و در عین حال اجازه خروج اعضای حماس را از نوار غزه هم ندهد.

    مایکل میلشتاین رئیس سابق بخش فلسطین سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل در این رابطه گفت: هیچ راهی وجود ندارد که اجازه بدهیم شرایط در منطقه باز هم به همان شکل سابق باقی بماند، با این حال شرایط به‌شکل بسیار شدیدی پیچیده است، البته شرایط در شمال و مرکز غزه که ارتش اسرائیل مشغول جنگ در آن است هم پیچیده است.

    مقاله در ادامه به دغدغه‌های مصر هم اشاره کرده است و تأکید دارد؛ مصر نگران است که این فرایند، توافقنامه صلح بین دو طرف را که در سال 1979 امضا شده است نقض کند، علاوه بر آن هر عملیاتی که حتی اشتباهاً منجر به آسیب رساندن به زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی مصر در نزدیکی مرز شود هم برای قاهره غیر قابل تحمل است.

    به‌نوشته گلوبس: در روزهای اخیر مصر پیشنهاد اسرائیل برای استقرار نیروهای امنیتی مصر در طول مرز برای انجام گشتی‌های مشترک را هم رد کرده و آن را ناقض حاکمیت مصر دانسته است.

    مسئولین مصری همچنین به طرف اسرائیلی خبر دادند که در حال تقویت موانع فیزیکی در طرف مصری هستند و چند برج مراقبت را احداث کرده‌ و در حال تعبیه دوربین‌های امنیتی به‌روی دیوار حایل هستند، با این حال آمادگی ارسال اطلاعات این دوربین‌ها را برای اسرائیل ندارند.

    مسئولین عالی‌رتبه اسرائیلی هم خبر دادند؛ یکی از طرح‌های نظامی که تل‌آویو در حال بررسی آن است دعوت از رهبران عشایر و قبایل فلسطینی برای ایجاد یک ساختار حاکمیت محلی است، دیگر پیشنهاد موجود استقرار نیروهای امنیتی منطقه‌ای یا بین‌المللی است، گرچه هیچ کشوری تا امروز برای حضور در این نیرو اعلام آمادگی نکرده است.

    این در حالی است که پیشنهاد آمریکا انتقال حاکمیت به تشکیلات خودگردان است اما اسرائیل تا امروز حاضر به پذیرش این پیشنهاد نیست.

    در این میان این رسانه به نقل از کارشناسان امنیتی هم خبر داد؛ حضور بلندمدت ارتش اسرائیل در غزه از جمله در طول مرز رفح خطر شعله‌ور شدن مجدد انتفاضه فلسطینی به‌ویژه انتفاضه مسلحانه را هم افزایش می‌دهد.

    فرمانده ارشد ارتش اسرائیل: دستاوردهای غزه رو به فرسایش هستند
    المیادین: ادعای عملیات زمینی ارتش اسرائیل در جنوب لبنان کذب است
    خودزنی ارتش اسرائیل در شرق غزه این بار با پهپاد
    عقب‌نشینی مجدد ارتش اسرائیل/ رسانه عبری: فقط 3 لشکر در غزه باقی مانده‌ است

    انتهای پیام/+

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا