اخبار روز

رادیو خبر شهادت حسین فهمیده را چگونه اعلام کرد؟/ جشن تولد پسری که “رهبر روح الله” بود! + فیلم – بلادنیوز

  • رادیو خبر شهادت حسین فهمیده را چگونه اعلام کرد؟/ جشن تولد پسری که “رهبر روح الله” بود! + فیلم – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، 16 اردیبهشت ماه سالروز تولد شهید حسین فهمیده است؛ نوجوان شجاعی که شهرتش در بین شهدای هشت سال دفاع مقدس به واسطه رشادت بزرگی است که در برابر دشمن بعثی به خرج داد.

    او متولد روستای سراجه قم است؛ روستایی که 75 شهید دارد و حسین فهمیده یکی از آنهاست. در سال 1352 به دبستان «روحانی» قم می‌رود و از مهرماه سال 1356 تحصیلاتش را در مدرسه راهنمایی حافظ در شهر قم ادامه می‌دهد. شهید حسین فهمیده همراه با خانواده به تهران می آید و از مهرماه سال 1358 در مدرسه خیابانی مشغول به تحصیل می‌شود.

    شهید , دفاع مقدس , مستند , فیلم , تلویزیون , سینما ,

    تنها شاهد عینی ترور شهید مطهری از شب شهادت چه می‌گوید؟ + فیلم

    مستندی از محل تولد شهید فهمیده را در زیر می‌بینید:

     

    شهید , دفاع مقدس , مستند , فیلم , تلویزیون , سینما ,

    شهید فهمیده چند روز مانده به آغاز جنگ با عراق در 31 شهریورماه سال 1359 وارد جبهه می‌شود اما به دلیل کم بودن سن و سالش اجازه حضور در خط مقدم را پیدا نمی‌کند. با این حال، پس از ورود به میدان نبرد، در مهرماه سال 1359 زخمی می‌شود.

    او سرانجام در 8 آبان ماه 1359 در منطقه کوت شیخ در آن سوی شط خرمشهر به شهادت می‌رسد. 5 تانک عراقی به طرف رزمندگان ایرانی در حال هجوم بودند تا آنها را محاصره کنند، اما شهید فهمیده در حالی که تعدادی نارنجک به کمرش بسته به زیر تانک می‌پرد، انفجار نارنجک‌ها باعث شهادت حسین فهمیده می‌شود اما همین اتفاق عراقی‌ها را فراری می‌‌دهد. آنها گمان می‌کنند که آن منطقه مین گذاری شده و عقب‌نشینی می‌کنند.

    مادر شهید حسین فهمیده در مستندی که از زندگی‌نامه پسرش ساخته شده درباره حسین فهمیده می‌گوید: “روز سوم ماه محرم به دنیا آمد. عاشق مدرسه و نماز بود و همیشه همراه با پدرش نماز می‌خواند. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی مانند بسیاری از هم سن و سالانش وارد میدان مبارزه شده بود و با اعلامیه پخش می‌کرد.

    روایت پدر شهید حسین فهمیده از فعالیت‌های مبارزاتی او در جریان پیروزی انقلاب شنیدنی است؛ او تعریف می‌کند: “به من می‌گفتند که حسین اعلامیه پخش می‌کند و اگر او را دستگیر کنند، اتفاقات بسیار بدی برایش رخ می‌دهد؛ از او پرسیدیم که چنین کاری می‌کنی؟ گفت اشتباهی شده! یعنی تکذیب نکرد.”

    آرمان شهید حسین فهمیده به نسل نوجوان و دانش‌آموزان منتقل شود

    مادر شهید فهمیده درباره ورود محمدحسین به جبهه می‌گوید: چند روز قبل از آغاز جنگ ایران و عراق محمدحسین به غرب رفت. برای اینکه دل مرا آرام کند، می‌گفت برای کمک به آنجا می‌روم. این حرفش را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم؛ می‌گفت: «هر وقتی که امام بگوید به جبهه بروید، اولین بسیجی که می‌رود، منم.»

    شهید , دفاع مقدس , مستند , فیلم , تلویزیون , سینما ,

    در همان لحظات ابتدایی پس از شهادت محمد حسین فهمیده، رادیو جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه‌های خود اعلام می‌کند که نوجوانی سیزده‌ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته، آن را منفجر کرده و خود نیز کشته شده‌ است.

    خواهر شهید حسین فهمیده در بخشی از مستند «رهبر روح الله» درباره لحظه‌ای که رادیو خبر شهادت دلاورانه یک نوجوان 13 ساله را اعلام می‌کند، می‌گوید: “رادیو اعلام کرد: «توجه فرمایید، توجه فرمایید، توجه فرمایید؛ پسر بچه 13 ساله‌ای خودش را به زیر تانک دشمن انداخته و آن را منهدم کرده و خود نیز شربت شهادت نوشیده است. از خانواده‌هایی که از این پسر اطلاعی دارند، خواهش می‌کنیم [از طریق این شماره] به ما اطلاع بدهند.»”

    فیلم روایت لحظه شهادت حسین فهمیده از زبان خواهر، مادر و پدر او را در زیر می‌‌بینید:

    شهید , دفاع مقدس , مستند , فیلم , تلویزیون , سینما ,

    مادر شهید فهمیده که این پیام رادیو را همانند دخترش شنیده است، ادامه ماجرا را این‌گونه تعریف می‌کند: “در همین لحظات به همسرم نگاه کردم و گفتم این پسر، حسین خودمان است؛ اما جواب داد حسین نیست؛ از بچه‌های خرمشهر است که اگر حسین ما چنین کاری کرده باشد، به او افتخار و خدا را شکر می‌کنم؛ اما باز هم به او گفتم: به خدا قسم، این پسر بچه، همین حسین ماست!”

    مادر شهید فهمیده راز شهادت پسرش را لقمه حلال می‌داند و می‌گوید: “خداوند شاهد است که هیچ وقت دوست نداشتم ذره‌ای لقمه حرام وارد زندگی‌مان بشود. شاید راز شهادت او همین موضوع باشد.”

    در کنار این روایات، واکنش بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به شهادت حسین فهمیده بسیار تأمل برانگیز است. ایشان در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر کردند، می‌فرمایند: “… رهبر ما آن طفل سیزده‌ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.”

    در زیر نسخه کامل مستند “رهبر روح الله” را می‌بینید؛ نام این مستند برگرفته از سخنان امام خمینی (ره) است.

     

    شهید , دفاع مقدس , مستند , فیلم , تلویزیون , سینما ,

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا