اخبار روز

اشتباه داوری علیه حسن یزدانی در مبارزه با تیلور چگونه قانون را تغییر داد؟ – بلادنیوز

  • اشتباه داوری علیه حسن یزدانی در مبارزه با تیلور چگونه قانون را تغییر داد؟ – بلادنیوز

    – اخبار ورزشی –

    به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری بلادنیوز، حسن یزدانی در سال‌های اخیر برای کسب نشان طلای جهانی و المپیک با چالش بزرگی به نام دیوید تیلور مواجه بوده است. حریفی که تا امروز چهار بار موفق به شکست یزدانی شده و تنها یک بار تن به شکست داده است.

    برزگر: بردن تیلور راحت است، به شرطی که یزدانی قبول کند

    حسن یزدانی در جام‌ جهانی کرمانشاه، مسابقات جهانی 2018 بوداپست، المپیک 2020 توکیو و مسابقات جهانی 2022 بلگراد شکست خورد و تنها در رقابت‌های جهانی 2021 اسلوی نروژ که در فاصله دو ماه بعد از المپیک به انجام رسید، توانست تیلور را ببرد.

    او در المپیک هم از حریف پیش افتاده و برخی بر این باورند که در این مبارزه برتر از حریف بود و شایسته برد، اما در نهایت در ثانیه‌های پایانی خاک شد و امتیاز از دست داد. جدا از اشتباهی که حسن یزدانی در ثانیه‌های پایانی مرتکب شد، این مبارزه اشتباه داوری هم داشت، اشتباهی که بعد از المپیک منجر به تغییر قانون شد و همچنین در کلاس‌ها و کلینیک‌های داوری پیش از مسابقه، در مورد آن صحبت می‌شود.

    در این رابطه و صحنه‌ای که اشتباه داوری علیه حسن یزدانی در مبارزه فینال وزن 86 کیلوگرم صورت گرفت، محمد مصلایی‌پور مدرس اتحادیه جهانی به خبرنگار بلادنیوز گفت: در وقت دوم فینال این وزن، تیلور دو زانویش را روی تشک گذاشت و در حالتی که زانو روی تشک بود، از تشک بیرون رفت. اینجا داور اخطار پوئن را به درستی داد اما باید در ادامه، کشتی در حالت خاک می‌بود. قاضی مسابقه هم به رئیس تشک و داور وسط اشاره کرد اما آنها متوجه نشدند و کشتی در حالت سرپا ادامه یافت. در چنین مبارزه مهمی، این یک اشتباه تأثیرگذار بود.

    مدرس اتحادیه جهانی در مورد اینکه آیا این اشتباه تبعاتی برای گروه داوری داشت، تأکید کرد: بله، داوران را بعد از مسابقه کنار گذاشتند ولی قانون اتحادیه جهانی هم تغییر کرد و بنا شد یکی از جاهایی که هیئت ژوری مستقیماً می‌تواند دخالت کند همین وضعیت باشد. یعنی ژوری هر جا مشاهده کند تیم داوری به اشتباه ادامه کشتی را در حالت سرپا یا خاک قرار داده، می‌تواند تصمیم را نقض کند. آن موقع اما این قانون نبود و هیئت ژوری نمی‌توانست به صورت مجزا در این موضوع دخالت کند.

    مصلایی‌پور در پاسخ به این سؤال که اعتراضی از سوی کادرفنی ایران به این اشتباه صورت نگرفت؟ گفت: نه و چون اعتراضی نشد، ژوری به مسئله ورود نکرد، در حالی که تیلور باید در خاک حسن یزدانی می‌نشست. صددرصد کادرفنی ما یا خود حسن یزدانی می‌توانستند اعتراض کنند که ادامه کار باید در خاک باشد، اما متأسفانه حواس هیچ‌کس نبود و فکر می‌کنم بعد از این قضیه هم بود که تیلور دو خم را گرفت و یزدانی را خاک کرد.

    وی در خصوص اینکه اکنون در کلینیک‌های داوری در این خصوص با نمایش فیلم فینال وزن 86 کیلوگرم المپیک، به داوران چنین موردی تذکر داده می‌شود، عنوان کرد: بله، همین‌طور است. این را هم بگویم که ما 146 اسلاید قبل از المپیک آماده کرده بودیم که در اردوی تیم ملی به نمایش گذاشته شود. یکی از موارد توضیح در مورد این قانون بود که گفتند کشتی‌گیران خسته هستند و نیمه کاره کلاس را رها کردند. می‌توانستیم از قبل این قانون را قشنگ توضیح دهیم، در واقع قصوری از طرف کمیسیون داوران نبود.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا