اخبار روز

ایران دوباره به مذاکره با آمریکا چراغ سبز نشان داد/ شرط آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره چیست؟ – بلادنیوز

  • ایران دوباره به مذاکره با آمریکا چراغ سبز نشان داد/ شرط آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره چیست؟ – بلادنیوز

    به گزارش تجارت‌نیوز، این اولین باری نیست که طرفین ایرانی و آمریکایی بر آمادگی برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای تاکید می‌کنند. اما از سال گذشته تاکنون مذاکرات هسته‌ای متوقف شده و بسیاری می‌گویند طرفین به سادگی به سر میز مذاکره بر نمی‌گردد. مذاکره‌ای که اکنون بسیاری از چهره‌های مخالف داخلی هم موافق آن هستند و حتی معتقدند ایران باید هرچه سریع‌تر جام زهر را بنوشد.

    از آن جمله مهدی نصیری، سردبیر و مدیر مسئول سابق و روزنامه کیهان در گفتگویی اعلام کرده که با این سیاست خارجی مردم را بیچاره کرده‌اند. هر چه دیرتر جام زهر را بنوشیم مردم بیشتر خسارت می‌بینند. من معتقدم برجام برای مردم طلاست ولی برای مقامات تحریم طلا بوده و من امیدوارم مسئولان جام زهر برجام را هر چه سریعتر بنوشند و مجبور می‌شوند که بنوشند.

    گفته‌های نصیری را شاید بتوان از این منظر مهم دانست که وی مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان است. روزنامه‌ای که خط مقدم مخالف با برجام بوده و هست. اما مشخص نیست که آیا اظهارات نصیری و تاکید او بر نوشیدن سریع جام زهر یک دیدگاه شخصی است و یا اظهارنظر جناحی. چراکه اگر این نگاه، نگاه غالب طیف فکری نصیری باشد، شاید بتوان امیدوار به گشایش‌هایی در فضای سیاست خارجی و ارتباط با آمریکا بود.

    اما اگر این صرفا یک اظهارنظر شخصی باشد، چندان جای تامل ندارد. چراکه پیش از این هم بارها چهره‌های مختلف بر ضرورت بازگشت به برجام تاکید کرده‌اند. از آن جمله چند ماه قبل خرازی، وزیر پیشین امور خارجه از آمادگی ایران برای بازگشت به میز مذاکره خبر داده بود.

    شرط آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره چیست؟

    تجارت‌نیوز چندی قبل گفتگویی با مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا داشت. مهرداد عمادی در این گفتگو با اشاره به اظهارنظرهای مختلف داخلی درباره بازگشت به میز مذاکره گفته بود: طرف فرانسوی صراحتا اعلام کرده که بعد از این هیچ صحبتی در هیچ رده‌ای از طرف تهران درباره شروع مذاکرات هسته ای جدی گرفته نمی‌شود مگر اینکه حاکمیت رسما در تلویزیون اعلام کند ما برای یک مذاکره شفاف و مستقیم برای رسیدن به توافق در چارچوب قرارداد 2015 اعلام آمادگی می‌کنیم. ایران بارها مساله مذاکره را پیش کشیده اما هر بار قصد مذاکره نداشته و حالا اظهارنظر هیچ فردی برای گفتگو و مذاکره جدی گرفته نمی‌شود. مگر پیشنهاد رسمی از جانب حاکمیت.

    مهرداد عمادی در این گفتگو تاکید کرده بود که اتفاقات سال 1401 در ایران و اعتراضات تمایل طرف اروپایی برای مذاکره را کاهش داده است. به طوری که «اگر آن زمان تمایل برای گفتگو بین 40 تا 50 درصد بود الان در کشورهای اروپای سه تمایل برای پیشبرد برجام در چارچوبی که ایران می‌خواهد کمتر از 20 درصد است. یعنی طرف اروپایی نصف آن زمان هم تمایلی برای مذاکره ندارد.»

    از طرف دیگر، چرخش ایران به سمت روسیه و چین در ماه‌های گذشته چنان بوده که بسیاری معتقدند ایران از خیر مذاکره با آمریکا گذشته و روابط با شرق را جایگزین ارتباط با غرب کرده است و سعی کرده شرکای تجاری و سیاسی جدیدی پیدا کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا