اخبار روز

ایران ارزانترین مسیر تجاری و اقتصادی است – بلادنیوز

  • ایران ارزانترین مسیر تجاری و اقتصادی است – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از فارس، رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه 27 اردیبهشت) در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت- آستارا میان ایران و فدراسیون روسیه گفت: بدون تردید این توافق گامی راهبردی برای دو کشور است. همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف وجود دارد و این هم جلوه های همکاری است است که امروز میان دو کشور رقم می خورد. کشورهای دیگری در این مسیر قرار دارند.

    وی ادامه داد: مسیر شمال _ جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود این مسیر یک جلوه از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه کشورهای آسیای شرقی قفقاز و شمال اروپاست.

    رئیسی تصریح کرد: مذاکرات اولیه این توافق مربوط به بیست سال گذشته بوده است ولی به دلایلی با تعویق مواجه شد ( که نباید با این مساله مواجه می شد) اما امروز با اراده میان مسولین عالی دو کشور این اقدام بزرگ در حال شکل گیری است و کمک بزرگی به تجارت و ترانزیت در منطقه است.

    رئیس جمهور افزود: در این دولت وظیفه الهی، ملی و تاریخی خودمان می دانیم که در جهت احیای ظرفیت های جمهوری اسلامی و امکاناتی که می تواند ما را در نظام بین الملل در جایگاه شایسته‌امان قرار می‌دهد گام برداریم.

    وی با بیان اینکه ما و همه می دانیم ظرفیت ایران ظرفیت های بالایی است حتی اگر نظام سلطه بخواهد ما را دور بزند، گفت: جناب آقای پوتین و کشورهای در مسیر این خط ریلی می دانند مسیر ایران ارزانترین، باصرفه‌ترین و نزدیکترین مسیر برای کار تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است. بر هیچ کس پوشیده نیست که جایگاه ایران در منطقه به نحوی است که میتواند ظرفیت های بسیاری که در شرق آسیا وجود دارد را به اروپا متصل کند و این مسیر می تواند برای کار تجاری و اقتصادی در منطقه مورد توجه قرار گیرد.

    رئیس تصریح کرد: در این کریدور و مسیر شمال _ جنوب سه بخش مورد توجه است؛ بخش اول مسیر شرقی است که در آن روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران حضور دارند که با توجه به تلاش های انجام شده مورد بهره برداری قرار گرفته است. بخش مرکزی دریای خزر است؛ در جهت تقویت بنادر و ناوگان باید کارهای جدی انجام شود تا وضعیت بخش مرکزی این مسیر بهبود یابد. بخش غربی نیز نقصان ریلی رشت _ آستارا در این مسیر وجود داشت که با این توافقنامه این نقص برطرف می شود و می تواند به صورت همه جانبه کریدور شمال _ جنوب مورد توجه قرار گیرد که مسیر نزدیک با صرفه و ارزانی است. امیدواریم با این توافق و کاری که امروز آغاز خواهد شد همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند از این توافق بهره مند شوند

    وی با اشاره به اهمیت احیای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نظام بین الملل، گفت: اقدامات دیگری هم در حال پی‌گیری است مثل اقداماتی که در جهت تقویت مسیر پاکستان ایران و ترکیه و مسیر شلمچه بصره در دستور کار قرار گرفته است.

    رئیسی ضمن اشاره به مسیر چابهار به زاهدان و ارتباط دریای عمان، خلیج فارس و ارتباط با اروپا گفت: این اقدامات بسته هایی است که با قوت در جمهوری اسلامی ایران در حال پی‌گیری است و امیدوارم سهم و جایگاه کشورما د رمنطقه و نظام بین الملل احیا شود.

    رئیس جمهور تصریح کرد: ظرفیت اقتصادی ایران و روسیه ظرفیت بالایی است ما هم امروز اراده امان بر تبادل این ظرفیت هاست و امیدواریم با پی گیری های آقای پوتین و دوستان ما در جمهوری اسلامی و همکاران ما که ماموریت دنبال کردن این موضوع را برعهده دارند زمان به نتیجه رسیدن این کار بزرگ کوتاه شود.

    وی افزود: با جدیتی که همکاران من انشاالله خواهند داشت سریعا این کار آغاز شود و منافعش برای کشورهای منطقه همچنین آسیای مرکزی و احیای ظرفیت های اقتصادی و ترانزیتی میان دو کشور و کشورهای منطقه در پی داشته باشد.

    رئیسی گفت: باید از امام خامنه‌ای که همواره به دولت تاکید دارند که در این مسیرگام های بلندی بردارند در جهت احیای ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی منطقه تشکر کنم و امیدوارم این گام در جهت احیای روابط اقتصادی میان دو کشور و کشورهای منطقه ای تاثیر بسزایی داشته باشد.

    رئیس جمهور تصریح کرد: گام بعدی انشاالله با اتحادیه اوراسیا و روسیه است؛ گام بعدی که حتما و به زودی اتفاق خواهد افتاد حذف تعرفه میان شش کشور است که این حذف تعرفه بازرگانی و اقتصادی می تواند گام بلندی در روابط اقتصادی میان ما، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا