اخبار روز

کنعانی:حکم ظالمانه درباره حمید نوری به معنی پایان تلاش‌ ما نیست/ آمریکا در شورای امنیت عملا رای به ادامه جنگ داد – بلادنیوز

  • کنعانی:حکم ظالمانه درباره حمید نوری به معنی پایان تلاش‌ ما نیست/ آمریکا در شورای امنیت عملا رای به ادامه جنگ داد – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از میزان،  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

    ما بر سیاست ثابت خود بر توسعه مناسبات با همسایگان همواره تاکید کردیم

    کنعانی درباره میدان گازی آرش، گفت: ما ترجیح می‌دهیم این موضوع خارج از چارچوب رسانه‌ای بین دو کشور مطرح شود؛ در دیدارهای میان دو وزیر امور خارجه این موضوع مطرح شد؛ در ژنو هم این موضوع میان دو وزیر امور خارجه مطرح شده و مورد پیگیری ما بوده است؛ ما بر سیاست ثابت خود بر توسعه مناسبات با همسایگان همواره تاکید کردیم؛ اینکه موضوع‌های فنی و تخصصی به صحنه رسانه‌ای کشیده شود، نتیجه‌ای جز پیچیده شدن نخواهد داشت؛ گفت‌وگوهای فنی ما در مقطعی انجام شده است؛ در این زمینه ما ملاحظات فنی و حقوقی داریم و در این چارچوب ادامه خواهیم داد.

    ارتباط میان وزارت امور خارجه و قوه قضاییه مکمل، مشترک و سازنده است
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۲:۱۵

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دوم میزان درباره همکاری وزارت امور خارجه و قوه قضاییه برای تسهیل امور قضایی ایرانیان خارج از کشور در پی فراهم‌شدن دسترسی ایرانیان خارج از کشور به خدمات سامانه ثنا، اظهار کرد: اطلاع دارم که در رابطه با موضوع‌های قضایی مانند حمایت از ایرانیان خارج از کشور، همکاری میان دستگاه دیپلماسی، معاونت کنسولی و امور ایرانیان و امور مجلس وزارت امور خارجه با قوه قضاییه ارتباط نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد؛ به‌ویژه شخص بنده با ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه ارتباط نزدیکی دارم؛ گمان می کنم در این زمینه ارتباط میان طرفین مکمل، مشترک و سازنده است، اما اگر موضوع خاصی مدنظر شما است، من جزئیات را اکنون نمی‌توانم ارائه کنم، ولی روابط ما، روابط نزدیک و خوبی است.

    برخی از کشورها فقط شعار عدم مداخله سیاست و ورزش را سر می‌دهند
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۲:۱۴

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش میزان درباره درباره تعلل و تاخیر برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات در صدور ویزا برای ورزشکاران و کاروان‌های ورزشی ایرانی، گفت: هماهنگی میان ساختارهای ورزشی و سندیکاها از طریق فدراسیون‌های ورزشی انجام می‌شود؛ در بسیاری از موارد اساسا نیازی به ورود وزارت امور خارجه برای انجام چنین هماهنگی‌هایی نیست و در همان ساختارها هماهنگی‌ها انجام می‌شود.

    وی در ادامه گفت: در مواردی که احیانا مشکلاتی برای فدراسیون‌ها پیش آمده و از وزارت امور خارجه درخواست پیگیری شده، ما هیچگاه در این زمینه تعلل نکردیم و همواره در این زمینه تلاش کردیم تا کمک حال فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان برای تسهیل مبادله و حضور تیم‌های ورزشی در میادین مختلف باشیم؛ کمااینکه ما و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران برای صدور روادید برای تیم های ورزشی که عازم سفر به جمهوری اسلامی ایران جهت حضور در مسابقات ورزشی هستند، همواره حداکثر همکاری‌ها را انجام دادیم.

    سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد ملاحظات سیاسی در صدور روادید ورود پیدا می‌کند یا برخی از بداخلاقی‌های ورزشی در چارچوب بهم ریختن فضای روحی و روانی ورزشکاران صورت می‌گیرد؛ طبیعتا این‌ها، روش‌های ورزشی و اخلاق ورزشی محسوب نمی‌شود؛ من از کشوری نام نمی‌برم و به‌صورت عمومی عرض می‌کنم که برخی از کشورها متاسفانه نگاه و انگیزه‌های سیاسی را دخیل می کنند که با شعارشان درباره عدم مداخله سیاست و ورزش همخوانی ندارد؛ این رفتار باید اصلاح شود.

    موضوع‌های مرزی و امنیتی با پاکستان در چارچوب رایزنی‌های دو کشور همواره مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۴۶

    سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مسائل مرزی ایران و پاکستان، تصریح کرد: موضوع‌های مرزی و امنیتی با پاکستان در چارچوب رایزنی‌های دو کشور همواره مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد؛ وزارت امور خارجه هم با مقام‌های پاکستان گفت‌وگو کرده است؛ این موضوع با جهات امنیتی ذیربط در حال بررسی است و هر زمان نیاز به ورود وزارت امور خارجه باشد، این وزارت‌خانه به وظایف خود عمل می‌کند.

    برای ما تحکیم صلح و تامین نظر مردم افغانستان حایز اهمیت است
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۴۵

    کنعانی درباره محورهای گفت‌وگوی وزیر امور خارجه با وزیر خارجه سرپرستی افغانستان، گفت: سفر وزیر خارجه سرپرستی افغانستان به‌منظور مشارکت در نشست فلسطین بود و در این چارچوب گفت‌وگوهایی میان وزیران امور خارجه انجام شد؛ برای ما تحکیم صلح و تامین نظر مردم افغانستان حایز اهمیت است.

    دستگاه قضایی تاکنون درباره پرونده منافقین اطلاع‌رسانی کرده و اطلاع‌رسانی‌های تکمیلی را انجام می‌دهد
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۳۴

    سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بررسی و پیگیری قضایی پرونده منافقین، گفت: دستگاه قضایی تاکنون اطلاع‌رسانی کرده و اطلاع‌رسانی‌های تکمیلی را انجام می‌دهد و پس از تکمیل پرونده مسئله پیگرد محکومان و مجرمان، طبق سازوکارهای قوه قضاییه و موافقتنامه‌های استرداد مجرمین ایران اقدام لازم را انجام خواهد داد.

    ما همواره در گفت‌وگوهای کنسولی به تسهیلات روادید اهتمام ورزیدیم
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۳۲

    کنعانی درباره لغو روادید ایران با شماری از کشورها، گفت: این جز اولویت‌ها و مسائل با اهمیت دستگاه دیپلماسی است؛ ما همواره در گفت‌وگوهای کنسولی به تسهیلات روادید اهتمام ورزیدیم؛ این بخشی از تلاش‌های وزارت امور خارجه است.

    برای تعیین وضعیت سیاسی هیچ‌کسی به جز مردم فلسطین شایسته نیست
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۲۹

    کنعانی درباره ضرورت توقف جنگ علیه غزه و بیهودگی طرح بحث‌های مسائل غزه پساجنگ از سوی آمریکا، اظهار کرد: اولویت نخست درباره وضعیت کنونی غزه، پایان دادن به جنایت‌های جنگی است؛ پرداختن به موضوع‌های ثانویه اقدامی غیرموثر و انحرافی است؛ به‌ویژه آنچه از سوی آمریکا مطرح می‌شود؛ آن‌ها از مسائل پساجنگ صحبت می‌کنند؛ اولویت ایران مشخص است و آن‌هم پایان جنگ و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه است.

    به گفته وی، برای تعیین وضعیت سیاسی هیچ‌کسی به جز مردم فلسطین شایسته نیست و آن‌ها از توان کافی برای تعیین سرنوشت خود برخوردارند.

    ایران و مصر در مسیر خوبی برای بهبود رابطه قرار دارند
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۲۷

    کنعانی درباره رابطه ایران و مصر، گفت: بر مبنای توافق‌های دو وزیر خارجه ایران و مصر در نیویورک و نقشه راه میان دو کشور و گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور در ریاض، دو کشور در مسیر خوبی برای گشودن صفحه جدیدی از مناسبات سازنده قرار دارند؛ طبیعتا در آینده خیلی از اتفاقات رخ خواهد داد.

    زمان به نفع رژیم صهیونیستی و حامیانش نیست
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۲۴

    کنعانی در بخشی از این نشست خبری، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در مقابل راه‌های خوبی قرار ندارد؛ آن‌ها مرتکب یک خطای راهبردی شدند و در استمرار این جنگ هم خطای راهبردی بزرگ‌تری مرتکب شدند و زمان به نفع این رژیم و حامیانش نیست.

    وی در ادامه گفت: آنچه به لبنان مرتبط است، از سوی خود لبنانی‌ها انجام می‌شود؛ رژیم صهیونیستی باید درک کند آنچه در سال ۲۰۰۶ انجام داد، هیچ نفعی برای این رژیم نداشت؛ همین اشتباه راهبردی هم شرایط مشابهی را در غزه رقم خواهد زد.

    امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد ازسرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در ایران باشیم
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۲۱

    سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: گفت‌وگوی انجام شده بخشی از تلاش‌ها و ابتکارات ایران و جمهوری آذربایجان در روند روابط دو کشور و پرونده سفارت جمهوری آذربایجان در ایران است؛ روند تاکنون مثبت بوده و بسیاری از ابعاد حل‌وفصل شده است؛ دو طرف نقشه راهی تعریف کردند و تاکنون اقدام‌های مشترک در چارچوب آن نقشه راه خوب پیش رفته است.

    وی در ادامه تصریح کرد: ما در دیگر زمینه‌ها مانند تجارت و اقتصاد هم شاهد پیشرفت‌ها و اقدام‌های خوبی بودیم؛ ما امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد ازسرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در ایران باشیم.

    تلاش‌های دیپلماتیک در پرونده حمید نوری ادامه خواهد داشت
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۱۷

    کنعانی درباره تایید رای حکم حبس ابد حمید نوری در دادگاه تجدیدنظر سوئد، تاکید کرد: دفاع از حقوق شهروندان جمهوری اسلامی ایران جز وظایف ذاتی دستگاه دیپلماسی است؛ قوه قضاییه و وزارت دادگستری هم از تمام تلاش خود برای آزادی شهروند ایرانی در سوئد دریغ نکردند؛ انتظار این بود سوئد اقدام مسئولانه‌ای انجام دهد.

    وی در ادامه گفت: تلاش‌های دیپلماتیک در پرونده حمید نوری ادامه خواهد داشت و ما نسبت به رای صادره و رفتار با این شهروند اعتراض جدی داریم؛ انتظار داریم دولت سوئد رفتار خود را اصلاح و دستگاه قضایی سوئد برای جبران اشتباهاتش اقدام کند؛ ما تا زمان آزادی حمید نوری به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

    ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به‌منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۱۵

    کنعانی درباره بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، گفت: ما بارها موضع خود را در این موضوع اعلام کردیم؛ ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به‌منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و کاملا و از اساس مردود و غیرقابل قبول است.

    اتهام‌های وزیر خارجه انگلیس تکراری، نخ‌نما و مردود است
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۱۰

    کنعانی در واکنش به ادعاهای ضد ایرانی اخیر وزیر خارجه انگلیس، اظهار کرد: اتهام‌های وزیر خارجه انگلیس تکراری، نخ‌نما و مردود است و در چارچوب حمایت از رژیم صهیونیستی است؛ همچنین شخص دیوید کامرون از حامیان سران رژیم کودک‌کش است و در غرب از وی به‌عنوان بهترین دوست رژیم صهیونیستی نام می‌برند؛ پس این اظهارنظر دور از انتظار نیست.

    وی در ادامه گفت: دولت انگلیس درباره تحولات جاری در غزه یک کشور دارای مسئولیت حقوقی و بین‌المللی است و در این زمینه انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد؛ اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس به ایران درباره حملات پهپادی مردود است.

    دولت آمریکا از منظر حقوقی و اخلاقی در جایگاهی قرار ندارد که اتهام‌ها و ادعاهایی را مطرح کند
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۰۷

    کنعانی درباره اتهام‌زنی‌های آمریکا به ایران در رابطه نقش داشتن در تحولات اخیر در دریای سرخ، گفت: اتهام‌زنی‌های ‌آمریکا بی‌پایان است؛ بزرگ‌ترین متهم در جنگ غزه دولت آمریکا است؛ عملا بخشی از جنایت جنگی و مسئول اول و اخر استمرار جنگ علیه غزه این کشور است.

    وی تاکید کرد: دولت آمریکا از منظر حقوقی و اخلاقی در جایگاهی قرار ندارد که اتهام‌ها و ادعاهایی را مطرح کند؛ ایران همواره در زمینه آبراه‌های بین‌المللی و تامین امنیت آن‌ها مسئولانه عمل کرده است.

    ایران در شورای حقوق بشر ، سازمان‌های همکاری اسلامی و شانگهای تلاش خود را برای توقف جنگ غزه انجام داد
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۱:۰۳

    سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام‌های ایران برای توقف جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: ایران تلاش‌های گسترده‌ای را از زمان آغاز جنگ علیه غزه انجام داده است؛ ایران در شورای حقوق بشر و در سازمان‌های همکاری اسلامی و شانگهای و … که امکان طرح موضوع وجود داشت، تلاش خود را انجام داده است و آخرین تلاش در این چارچوب میزبانی از کنفرانس بین‌المللی تهران درباره فلسطین بود.

    دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۰:۵۹

    کنعانی درباره قطعنامه اخیرا تصویب‌شده در شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه، اظهار کرد: قطعنامه‌ای که در شورای امنیت تصویب شد، نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا را از رژیم صهیونیستی نشان داد؛ با مخالفت آمریکا هیچ بندی دایر بر تلاش و اقدام فوری برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان بی‌گناه درج نشد؛ دولت آمریکا مانع قرار گرفتن چنین بندی شد و برای تصویب قطعنامه هم رای ممتنع داد؛ مهم‌ترین بند قطعنامه اقدام فوری برای ارسال کمک به غزه بود.

    وی تاکید کرد: دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد؛ درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه ما دیدگاه خود را روشن کردیم؛ دیدگاه گروه‌های فلسطینی و دبیرکل سازمان ملل هم روشن است؛ ارسال کمک در سایه بمباران مستمر چگونه ممکن است؟ اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه در سایه بمباران مستمر رژیم صهیونیستی غیرقابل اجرا است.

    پیروان ادیان الهی این روزها دلشان با مردم فلسطین است
    ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ – ۱۰:۵۲

    کنعانی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به ایام میلاد مسیح، گفت: در ابتدا سالروز میلاد عیسی بن مریم را خدمت همه مسیحیان و موحدان عالم به‌ویژه هموطنان مسیحی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ پیروان ادیان الهی این روزها دلشان با مردم فلسطین است.

    وی در ادامه اظهار کرد: در برخی از مناطق به‌ویژه در فلسطین و در شهر بیت لحم براساس گزارش‌ها مسیحیان برای ابراز همبستگی با ملت فلسطین مراسم عید کریسمس را تعطیل کردند؛ جای تاسف است که صهیونیست‌ها حتی در این روزها و شب میلاد حضرت عیسی مسیح دست از جنایت برنداشتند و به کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین ادامه دادند و ما شاهد انتشار تصاویری غمناک از کشتار وحشتناک فلسطینی‌ها در اردوگاه المغازی در مرکز غزه بودیم.

    کنعانی درباره میدان گازی آرش، گفت: ما ترجیح می‌دهیم این موضوع خارج از چارچوب رسانه‌ای بین دو کشور مطرح شود؛ در دیدارهای میان دو وزیر امور خارجه این موضوع مطرح شد؛ در ژنو هم این موضوع میان دو وزیر امور خارجه مطرح شده و مورد پیگیری ما بوده است؛ ما بر سیاست ثابت خود بر توسعه مناسبات با همسایگان همواره تاکید کردیم؛ اینکه موضوع‌های فنی و تخصصی به صحنه رسانه‌ای کشیده شود، نتیجه‌ای جز پیچیده شدن نخواهد داشت؛ گفت‌وگوهای فنی ما در مقطعی انجام شده است؛ در این زمینه ما ملاحظات فنی و حقوقی داریم و در این چارچوب ادامه خواهیم داد.

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دوم میزان درباره همکاری وزارت امور خارجه و قوه قضاییه برای تسهیل امور قضایی ایرانیان خارج از کشور در پی فراهم‌شدن دسترسی ایرانیان خارج از کشور به خدمات سامانه ثنا، اظهار کرد: اطلاع دارم که در رابطه با موضوع‌های قضایی مانند حمایت از ایرانیان خارج از کشور، همکاری میان دستگاه دیپلماسی، معاونت کنسولی و امور ایرانیان و امور مجلس وزارت امور خارجه با قوه قضاییه ارتباط نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد؛ به‌ویژه شخص بنده با ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه ارتباط نزدیکی دارم؛ گمان می کنم در این زمینه ارتباط میان طرفین مکمل، مشترک و سازنده است، اما اگر موضوع خاصی مدنظر شما است، من جزئیات را اکنون نمی‌توانم ارائه کنم، ولی روابط ما، روابط نزدیک و خوبی است.

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش میزان درباره درباره تعلل و تاخیر برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات در صدور ویزا برای ورزشکاران و کاروان‌های ورزشی ایرانی، گفت: هماهنگی میان ساختارهای ورزشی و سندیکاها از طریق فدراسیون‌های ورزشی انجام می‌شود؛ در بسیاری از موارد اساسا نیازی به ورود وزارت امور خارجه برای انجام چنین هماهنگی‌هایی نیست و در همان ساختارها هماهنگی‌ها انجام می‌شود.

    وی در ادامه گفت: در مواردی که احیانا مشکلاتی برای فدراسیون‌ها پیش آمده و از وزارت امور خارجه درخواست پیگیری شده، ما هیچگاه در این زمینه تعلل نکردیم و همواره در این زمینه تلاش کردیم تا کمک حال فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان برای تسهیل مبادله و حضور تیم‌های ورزشی در میادین مختلف باشیم؛ کمااینکه ما و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران برای صدور روادید برای تیم های ورزشی که عازم سفر به جمهوری اسلامی ایران جهت حضور در مسابقات ورزشی هستند، همواره حداکثر همکاری‌ها را انجام دادیم.

    سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد ملاحظات سیاسی در صدور روادید ورود پیدا می‌کند یا برخی از بداخلاقی‌های ورزشی در چارچوب بهم ریختن فضای روحی و روانی ورزشکاران صورت می‌گیرد؛ طبیعتا این‌ها، روش‌های ورزشی و اخلاق ورزشی محسوب نمی‌شود؛ من از کشوری نام نمی‌برم و به‌صورت عمومی عرض می‌کنم که برخی از کشورها متاسفانه نگاه و انگیزه‌های سیاسی را دخیل می کنند که با شعارشان درباره عدم مداخله سیاست و ورزش همخوانی ندارد؛ این رفتار باید اصلاح شود.

    سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مسائل مرزی ایران و پاکستان، تصریح کرد: موضوع‌های مرزی و امنیتی با پاکستان در چارچوب رایزنی‌های دو کشور همواره مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد؛ وزارت امور خارجه هم با مقام‌های پاکستان گفت‌وگو کرده است؛ این موضوع با جهات امنیتی ذیربط در حال بررسی است و هر زمان نیاز به ورود وزارت امور خارجه باشد، این وزارت‌خانه به وظایف خود عمل می‌کند.

    کنعانی درباره محورهای گفت‌وگوی وزیر امور خارجه با وزیر خارجه سرپرستی افغانستان، گفت: سفر وزیر خارجه سرپرستی افغانستان به‌منظور مشارکت در نشست فلسطین بود و در این چارچوب گفت‌وگوهایی میان وزیران امور خارجه انجام شد؛ برای ما تحکیم صلح و تامین نظر مردم افغانستان حایز اهمیت است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بررسی و پیگیری قضایی پرونده منافقین، گفت: دستگاه قضایی تاکنون اطلاع‌رسانی کرده و اطلاع‌رسانی‌های تکمیلی را انجام می‌دهد و پس از تکمیل پرونده مسئله پیگرد محکومان و مجرمان، طبق سازوکارهای قوه قضاییه و موافقتنامه‌های استرداد مجرمین ایران اقدام لازم را انجام خواهد داد.

    کنعانی درباره لغو روادید ایران با شماری از کشورها، گفت: این جز اولویت‌ها و مسائل با اهمیت دستگاه دیپلماسی است؛ ما همواره در گفت‌وگوهای کنسولی به تسهیلات روادید اهتمام ورزیدیم؛ این بخشی از تلاش‌های وزارت امور خارجه است.

    کنعانی درباره ضرورت توقف جنگ علیه غزه و بیهودگی طرح بحث‌های مسائل غزه پساجنگ از سوی آمریکا، اظهار کرد: اولویت نخست درباره وضعیت کنونی غزه، پایان دادن به جنایت‌های جنگی است؛ پرداختن به موضوع‌های ثانویه اقدامی غیرموثر و انحرافی است؛ به‌ویژه آنچه از سوی آمریکا مطرح می‌شود؛ آن‌ها از مسائل پساجنگ صحبت می‌کنند؛ اولویت ایران مشخص است و آن‌هم پایان جنگ و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه است.

    به گفته وی، برای تعیین وضعیت سیاسی هیچ‌کسی به جز مردم فلسطین شایسته نیست و آن‌ها از توان کافی برای تعیین سرنوشت خود برخوردارند.

    کنعانی درباره رابطه ایران و مصر، گفت: بر مبنای توافق‌های دو وزیر خارجه ایران و مصر در نیویورک و نقشه راه میان دو کشور و گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور در ریاض، دو کشور در مسیر خوبی برای گشودن صفحه جدیدی از مناسبات سازنده قرار دارند؛ طبیعتا در آینده خیلی از اتفاقات رخ خواهد داد.

    کنعانی در بخشی از این نشست خبری، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در مقابل راه‌های خوبی قرار ندارد؛ آن‌ها مرتکب یک خطای راهبردی شدند و در استمرار این جنگ هم خطای راهبردی بزرگ‌تری مرتکب شدند و زمان به نفع این رژیم و حامیانش نیست.

    وی در ادامه گفت: آنچه به لبنان مرتبط است، از سوی خود لبنانی‌ها انجام می‌شود؛ رژیم صهیونیستی باید درک کند آنچه در سال ۲۰۰۶ انجام داد، هیچ نفعی برای این رژیم نداشت؛ همین اشتباه راهبردی هم شرایط مشابهی را در غزه رقم خواهد زد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: گفت‌وگوی انجام شده بخشی از تلاش‌ها و ابتکارات ایران و جمهوری آذربایجان در روند روابط دو کشور و پرونده سفارت جمهوری آذربایجان در ایران است؛ روند تاکنون مثبت بوده و بسیاری از ابعاد حل‌وفصل شده است؛ دو طرف نقشه راهی تعریف کردند و تاکنون اقدام‌های مشترک در چارچوب آن نقشه راه خوب پیش رفته است.

    وی در ادامه تصریح کرد: ما در دیگر زمینه‌ها مانند تجارت و اقتصاد هم شاهد پیشرفت‌ها و اقدام‌های خوبی بودیم؛ ما امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد ازسرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در ایران باشیم.

    کنعانی درباره تایید رای حکم حبس ابد حمید نوری در دادگاه تجدیدنظر سوئد، تاکید کرد: دفاع از حقوق شهروندان جمهوری اسلامی ایران جز وظایف ذاتی دستگاه دیپلماسی است؛ قوه قضاییه و وزارت دادگستری هم از تمام تلاش خود برای آزادی شهروند ایرانی در سوئد دریغ نکردند؛ انتظار این بود سوئد اقدام مسئولانه‌ای انجام دهد.

    وی در ادامه گفت: تلاش‌های دیپلماتیک در پرونده حمید نوری ادامه خواهد داشت و ما نسبت به رای صادره و رفتار با این شهروند اعتراض جدی داریم؛ انتظار داریم دولت سوئد رفتار خود را اصلاح و دستگاه قضایی سوئد برای جبران اشتباهاتش اقدام کند؛ ما تا زمان آزادی حمید نوری به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

    کنعانی درباره بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، گفت: ما بارها موضع خود را در این موضوع اعلام کردیم؛ ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به‌منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و کاملا و از اساس مردود و غیرقابل قبول است.

    کنعانی در واکنش به ادعاهای ضد ایرانی اخیر وزیر خارجه انگلیس، اظهار کرد: اتهام‌های وزیر خارجه انگلیس تکراری، نخ‌نما و مردود است و در چارچوب حمایت از رژیم صهیونیستی است؛ همچنین شخص دیوید کامرون از حامیان سران رژیم کودک‌کش است و در غرب از وی به‌عنوان بهترین دوست رژیم صهیونیستی نام می‌برند؛ پس این اظهارنظر دور از انتظار نیست.

    وی در ادامه گفت: دولت انگلیس درباره تحولات جاری در غزه یک کشور دارای مسئولیت حقوقی و بین‌المللی است و در این زمینه انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد؛ اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس به ایران درباره حملات پهپادی مردود است.

    کنعانی درباره اتهام‌زنی‌های آمریکا به ایران در رابطه نقش داشتن در تحولات اخیر در دریای سرخ، گفت: اتهام‌زنی‌های ‌آمریکا بی‌پایان است؛ بزرگ‌ترین متهم در جنگ غزه دولت آمریکا است؛ عملا بخشی از جنایت جنگی و مسئول اول و اخر استمرار جنگ علیه غزه این کشور است.

    وی تاکید کرد: دولت آمریکا از منظر حقوقی و اخلاقی در جایگاهی قرار ندارد که اتهام‌ها و ادعاهایی را مطرح کند؛ ایران همواره در زمینه آبراه‌های بین‌المللی و تامین امنیت آن‌ها مسئولانه عمل کرده است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام‌های ایران برای توقف جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: ایران تلاش‌های گسترده‌ای را از زمان آغاز جنگ علیه غزه انجام داده است؛ ایران در شورای حقوق بشر و در سازمان‌های همکاری اسلامی و شانگهای و … که امکان طرح موضوع وجود داشت، تلاش خود را انجام داده است و آخرین تلاش در این چارچوب میزبانی از کنفرانس بین‌المللی تهران درباره فلسطین بود.

    کنعانی درباره قطعنامه اخیرا تصویب‌شده در شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه، اظهار کرد: قطعنامه‌ای که در شورای امنیت تصویب شد، نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا را از رژیم صهیونیستی نشان داد؛ با مخالفت آمریکا هیچ بندی دایر بر تلاش و اقدام فوری برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان بی‌گناه درج نشد؛ دولت آمریکا مانع قرار گرفتن چنین بندی شد و برای تصویب قطعنامه هم رای ممتنع داد؛ مهم‌ترین بند قطعنامه اقدام فوری برای ارسال کمک به غزه بود.

    وی تاکید کرد: دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد؛ درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه ما دیدگاه خود را روشن کردیم؛ دیدگاه گروه‌های فلسطینی و دبیرکل سازمان ملل هم روشن است؛ ارسال کمک در سایه بمباران مستمر چگونه ممکن است؟ اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه در سایه بمباران مستمر رژیم صهیونیستی غیرقابل اجرا است.

    کنعانی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به ایام میلاد مسیح، گفت: در ابتدا سالروز میلاد عیسی بن مریم را خدمت همه مسیحیان و موحدان عالم به‌ویژه هموطنان مسیحی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ پیروان ادیان الهی این روزها دلشان با مردم فلسطین است.

    وی در ادامه اظهار کرد: در برخی از مناطق به‌ویژه در فلسطین و در شهر بیت لحم براساس گزارش‌ها مسیحیان برای ابراز همبستگی با ملت فلسطین مراسم عید کریسمس را تعطیل کردند؛ جای تاسف است که صهیونیست‌ها حتی در این روزها و شب میلاد حضرت عیسی مسیح دست از جنایت برنداشتند و به کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین ادامه دادند و ما شاهد انتشار تصاویری غمناک از کشتار وحشتناک فلسطینی‌ها در اردوگاه المغازی در مرکز غزه بودیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا