اخبار روز

نون‌خ نگاه به کردها را تغییر داد/ سریالی از جنس مردم کردستان – بلادنیوز

  • نون‌خ نگاه به کردها را تغییر داد/ سریالی از جنس مردم کردستان – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، مجموعه تلویزیونی «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی با تصویر برشی از زندگی مردم کردستان توانست هم نظر مردم این خطه را جلب کند و هم مردم کل ایران را. این مجموعه تلویزیونی توانسته در زمان پخش خود توانست عنوان پربیننده‌ترین سریال نوروزی را از آن خود کند. 

    بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند توجه ویژه این سریال به انعکاس آداب، رسوم، فرهنگ و ظرفیت‌های غنی مناطق کُردنشین توانسته اتفاقات خوبی را برای فرهنگسازی اقوام و اتحاد و همدلی این اقشار ایجاد کند. همچنین پرداختن به موضوعات مناطق کردنشین، جایگاه غرب کشور در رسانه ملی را تقویت و ظرفیت تاثیرگذاری برای غرب کشور ایجاد کرده است.

    بازیگران «نون‌خ» بر این نکته تأکید داشته‌اند که این سریال باعث شده مردم اقصی نقاط کشور تا حدود زیادی با فرهنگ مناطق کردنشین آشنا شوند؛ در زمانی که کرونا بود این سریال با یک ابتکارِ عملی کرونا را به روستای فرضی خودشان آوردند؛ همچنان که کاظم نوربخش به این نکته اشاره می‌کند همه کرونا گرفتیم اما نخواستیم کم‌کاری کنیم. سریال «نون‌خ» پربیننده شده، چون هم از طنز خوبی برخوردار است و هم اینکه به نحو شایسته فرهنگ و آداب و رسوم قوم کرد را به نمایش درآورد.

    توضیحاتی درباره استوریِ سعید آقاخانی و ممیزی‌های سریال «نون‌خ»

    این سریال از جنس مردم کردستان است که توانست با زبان طنز دردهای مشترک مردم شریف این منطقه را به تصویر بکشد. در کنار لباس و لهجه و گویش، موسیقی این سریال هم صدایِ مردم کُرد است. همان‌گونه که بازیگران این سریال همچون سیروس سپهری که نقش ادریس را برای این مجموعه ایفا کرده و کاظم نوربخش که با نقش «سلمان» شناخته می‌شود. 

    کاظم نوربخش در گفت‌وگویی با بلادنیوز به این نکته اشاره کرد: مردم «نون‌خ» را دوست دارند، چون علاقه‌مندند با آداب و رسوم اقوام و مناطق مختلف آشنا شوند و بدانند هر منطقه‌ای چگونه است؛ واقعاً قبلاً این‌طوری نبود حتماً آقای سپهری هم می‌دانند دید خوبی نسبت به کردستان نبود. اصلاً می‌گفتیم از کردستان هستیم، از ما می‌ترسیدند که این‌ها کُردند.

    نکته‌ای که کاراکترِ سلمان سریال «نون‌خ» به آن اشاره کرد نکته قابل تأمل و توجهی است. چرا که سیروس سپهری هم از عبارت جالبی استفاده می‌کند؛ «همسایه‌ها فکر می‌کردند ما هر آن امکان دارد سراغ‌شان برویم.»

    کاظم نوربخش در ادامه صحبت‌های خودش به این نکته اشاره می‌کند که بعد از «نون‌خ»،  هرکسی فامیلی از اقوام کرد داشت با افتخار می‌گفت آن طرف یک فامیل داریم خیلی خوب است. من در تهرانپارس زندگی می‌کنم هرکسی به من می‌رسد می‌گوید من در کردستان یا کرمانشاه و اطراف کردستان فامیلی دارم که کُردی حرف می‌زنند و این‌ها را با یک افتخاری می‌گویند و همه این‌ها به خاطر «نون‌خ» شد. مردم خیلی به ما لطف دارند بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم.

    در کنار بسیاری از امتیازات، سریال «نون‌خ» توانسته نگاه مخاطبین را نسبت به اقوام و اقشارِ کُردنشین تغییر بدهد. در کنارِ نمایش تصویر بِکر گردشگری این مناطق، رفتارها و خلق و خو هم برای مردم شناخته می‌شود که کمتر در برخی از کارهای دیگر به غیر از «پایتخت» که مردم خوب شمال کشور را شناساند، توانسته در این مسیر قدم بردارند. 

    قرار است با توجه به صحبت‌های مهدی فرجی در گفت‌وگو با بلادنیوز، «نون‌خ5» هم ساخته شود. (مشروح گفت‌وگو در اینجا آمده است)

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا