اخبار روز

حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلین شد؟ – بلادنیوز

  • حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلین شد؟ – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوز نزدیک به دو سال است که از جراحی اقتصادی دولت و مجلس و حذف ارز ترجیحی می‌گذرد؛ جراحی که به اذعان بسیاری از کارشناسان، درد و عوارض زیادی را به مردم تحمیل کرد و می‌توانست برای مردم و اقتصاد مفید باشد که این اتفاق نیفتاد. اکنون با یک بررسی ساده می‌توان فهمید که توده‌های مردم شرایط معیشتی‌شان بدتر از گذشته شده است.

    رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان در مجلس در این خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: با همین مسئله حذف ارز ترجیحی، تورم افزایش پیدا کرده است؛ بالاخره وقتی ارز ترجیحی حذف و به مردم یارانه داده می‌شود و با توجه به اینکه حقوق مردم متناسب با تورم نیست، آن‌ها نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند و قطعاً صدمه می‌بینند.

    وی افزود: نمایندگان در برنامه هفتم توسعه کشور، دولت را مکلف کردند، برای حدود ۱۰ قلم کالای اساسی مثل روغن، قند، گوشت و… یارانه بدهد. نکته مهم دیگر که در این برنامه دیده شده، در خصوص مسئله بستری درمان است، چراکه هزینه‌های درمان بالا است. در این برنامه لحاظ شده به غیر از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند که البته برای آن‌ها مواردی درنظر گرفته شده، دولت به دهک‌های پنجم به پایین در بحث بستری و دارویی کمک کند.

    سنگدوینی با بیان اینکه باید به فکر مردم بود، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور خیلی به مردم توجه کرده‌ایم؛ به عنوان نمونه در بخش دارو و درمان همه باید بیمه شوند و به حدود ۱۰ قلم کالای اساسی یارانه دهند. در بخش بستری، دولت باید هزینه‌های افراد تا دهک سه را رایگان و دهک سه تا پنج را سه درصد کند که این‌ها در برنامه هفتم دیده شده است.

    بازنشستگان با این حقوق نمی‌توانند زندگی کنند
    عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در این برنامه، برای بازنشسته‌ها درنظر گرفته شده که باید ۹۰ درصد حقوق شاغلین را بگیرند؛ یعنی حقوق شاغلین در سال اول برنامه ۴۰ درصد، سال دوم و سوم ۳۰ درصد اضافه شود تا در سه سال اول برنامه توسعه، حقوق آن‌ها ۹۰ درصد حقوق شاغلین شود، چراکه حقوق بازنشستگان پایین است و نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند.

    وی گفت: ما این مسیرها را طی کرده‌ایم و حتی برای خانواده بهداشت و درمان و کادر سلامت فوق‌العاده خاص درنظر گرفته‌ایم. دولت هم به نظر بنده باید برای کارمندان یکسری رفاهیات درنظر بگیرد. همچنین برای کارگران هم در خصوص افزایش حقوق، شورای عالی کار که متشکل از وزیر اقتصاد و کار و نمایندگان کارگری و کارفرمایی است، تصمیم می‌گیرد.

    سنگدوینی یادآور شد: در خصوص جراحی اقتصادی باید کاری شود تا یارانه به دست تولیدکننده برسد، در حالی که الان یارانه نقدی به مردم داده می‌شود. حال، آیا همه مردم این یارانه را برای تامین کالاهای اساسی خود خرج می‌کنند؟ که به باور من، اینطور نیست. اما اگر یارانه به کالاهای اساسی تعلق بگیرد و مردم به جای دریافت پول نقد، کالاهای اساسی یارانه‌ای را از فروشگاه‌ها تهیه کنند، این مسیر جراحی اقتصادی درست پیش می‌رود و معیشت مردم هم روند بهتری نسبت به گذشته به خود می‌گیرد.

    این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تاکید دارم بگویم که یارانه باید به تولیدکننده داده شود و فروشگاه نیز کالای موردنظر را از آن تولیدکننده تامین کند؛ بنابراین یکی از راه‌هایی که می‌تواند به این جراحی اقتصادی کمک کند، همین مسیر است. باید کاری کنیم که مشکل مردم در خرید اقلام اساسی به طور واقعی حل شود.

    نماینده گرگان در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین مسیرهای جراحی اقتصادی، آوردن بخش خصوصی در بخش اقتصاد است که ما در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم. اگر از بخش خصوصی کمک و پشتیبانی شود و به آن‌ها تضمین‌های لازم داده شود، این مشکلات در حد قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا