اخبار روز

با این روش ها هزینه نگهداری خودرو خود را کم کنید! + فیلم – بلادنیوز

  • با این روش ها هزینه نگهداری خودرو خود را کم کنید! + فیلم – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوز امروزه خودرو دیگر یک وسیله مصرفی ساده نیست و بخشی از اموال سرمایه‌ای خانواده محسوب می‌شود؛ بنابراین مهم است که هر فردی که از خودرو استفاده می‌کند، به ترفندهای نگهداری از آن پایبند باشد تا خودرویش بهتر کار کند، صاحبش را کنار خیابان نگذارد، هزینه تعمیراتش کاهش یابد و موقع فروش، بدون دردسر با قیمت شیرین‌تری بفروشد. در ادامه به پرکاربردترین و مهم‌ترین نکات برای نگهداری از خودرو اشاره خواهد شد.

    بررسی آب رادیات، روغن موتور و دیگران

    هر ۲ یا ۳ روز یک بار، قبل از این‌که خودرو را روشن کنید، کاپوت آن را بالا بدهید. به قول مکانیک‌ها، روغن برای خودرو مانند خون برای انسان است و باید مداوم آن را بررسی کرد. یک بار در شبکه‌های اجتماعی خواندم که طبق آمار از هر ۱۰ خودرو، ۸ خودرو نیاز به تعویض روغن دارند، اما راننده از این موضوع اطلاع ندارد! نمی‌دانم این آمار معتبر بود یا نه، ولی چون وظایف روغن موتور شامل خنک‌کاری موتور، جمع‌آوری آلودگی‌ها و روان کاری قطعاتی موتور است، حتما باید بررسی روغن موتور را در اولویت قرار دهید. بعد از آن، سراغ بررسی میزان آب رادیات بروید و علاوه بر رادیات، مخزن آن را هم نگاه کنید که خالی نباشد. در همین لحظات، یک نگاه ۱۰ تا ۱۵ ثانیه‌ای و اجمالی به همه بخش‌های زیر کاپوت شامل بست‌های باتری، شلنگ‌های آب، روغن ترمز و … بیندازید تا اگر جایی مشکلی بود یا روغن‌ریزی داشت و …، تا دیر نشده، متوجه شوید.

    تنظیم باد لاستیک‌ها، حداقل ماهی یک بار

    فشار باد لاستیک‌ها را حداقل ماهی یک بار بررسی کنید. به خصوص بعد از پایان تابستان و زمستان، بررسی میزان باد لاستیک‌ها، اهمیت بیشتری دارد. تنظیم فشار باد لاستیک متناسب با آب و هوا، می‌تواند در افزایش طول عمر لاستیک، کاهش مصرف سوخت و همچنین سالم‌ماندن جلوبندی خودرو کمک زیادی کند.

    چراغ‌های هشدار را جدی بگیرید

    به محض روشن شدن چراغ‌های هشدار روی صفحه کیلومتر، خودرو را متوقف کنید و با یک تعمیرکار آشنا یا نمایندگی خودرو تماس بگیرید. حتی توصیه می‌شود که در این مواقع خودرو را خاموش نکنید، چون ممکن است همین کار هم به یک سری قطعات آسیب برساند. واضح است که بی توجهی به این علایم هشدار، هزینه زیادی در پی خواهد داشت و زمان شما را هم برای تعمیر اساسی‌تر خودرو، هدر خواهد داد.

    تعویض‌ها را به تعویق نیندازید

    روی یک برگه کاغذ کوچک، نام قطعاتی از خودرو که تعویض‌شان بر اساس کیلومتر مهم است وگرنه به بقیه بخش‌های خودرو آسیب می‌رساند، یادداشت کنید و داخل داشبورد بگذارید. مثلا هر ۴۰ هزار کیلومتر شمع خودرو باید تعویض شود، صافی بنزین هر ۲۰ هزار کیلومتر. لنت ترمز هر ۳۰ هزار کیلومتر باید بررسی شود، چون کار نکردن اصولی آن مستقیم، جان‌تان را به خطر می‌اندازد، تسمه تایم خودرو هر ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر و روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر ۵ یا ۶ هزار کیلومتر باید تعویض شود.

    در زمستان هم کولر بزنید!

    یکی از اشتباهات رایج راننده‌ها که بر میزان سردی کولر خودرو تاثیر زیادی می‌گذارد، استفاده نکردن از آن برای یک زمان طولانی است. حتی در هوای سرد هم هر ماه یک بار کولر خودرو را روشن کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه کار کند. این کار مانع از ته‌نشین شدن گاز و مایع خنک کننده و رسوب کردن آن در داخل مجاری سیستم کولر خودرو می‌شود. البته از روشن نگه‌داشتن کولر در حالت توقف خودداری کنید، چون فشار زیادی روی موتور می‌آورد.

    هیچ صدایی را نادیده نگیرید

    اگر صدای کوچکی از هر جایی از خودرو می‌شنوید، به جای آن‌که روی اعصاب‌تان برود و آن را مزاحم بدانید، در اسرع وقت به دنبال ریشه‌یابی آن باشید. گاهی شل شدن یک پیچ اگر به موقع متوجه آن شوید، هیچ هزینه‌ای ندارد، اما تشخیص دیرهنگام، خطرناک و هزینه‌بر می‌شود؛ بنابراین هیچ صدایی در خودرو را تا زمان قطع‌شدن به‌طور کامل، رها نکنید.

    پرهیز از گاز دادن زیاد و ترمز الکی

    کمتر راننده‌ای است که علاقه زیادی به سرعت نداشته باشد، اما زمانی که شما به‌طور ناگهانی، پایتان را روی پدال گاز تا آخر فشار می‌دهید یا سرچهارراه‌ها ترمز ناگهانی می‌کنید و از شنیدن صدایش لذت می‌برید، فشار زیادی روی موتور می‌آید. شروع حرکت پرشتاب و همچنین ترمزهای شدید و ناگهانی یکی از عادت‌های بد در رانندگی است که اگر مستمر باشد موجب بالا رفتن استهلاک مجموعه‌های انتقال قدرت، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و چرخ‌های خودرو می‌شود که می‌تواند هزینه‌های اضافی را به شما تحمیل کند.

    دستتان را روی دنده نگیرید

    بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر یک دستشان را روی دنده بگذارند و با یک دست فرمان را بگیرند، راننده حرفه‌ای‌تری به نظر می‌رسند، اما این نادرست است. اگر دست‌تان مداوم روی دنده باشد، نیرویی را به بوش‌های گیربکس و دیگر اجزای آن انتقال می‌دهید که باعث سایش زودرس آن می‌شود. بهتر است هر دو دست را روی فرمان قرار دهید. در این صورت علاوه بر طولانی‌تر کردن عمر گیربکس، می‌توانید در زمانی که باید واکنش سریع نشان دهید و به راحتی خودرو را کنترل کنید.

    بی‌دلیل کلاچ می‌گیرید

    بسیاری از رانندگان که خودروی آن‌ها با سیستم دنده و کلاچ کار می‌کند، معمولا در مواقع غیرضروری مثل زمانی که پشت ترافیک یا چراغ قرمز توقف کرده‌اند، کلاچ را تا ته می‌گیرند. نگه‌داشتن کلاچ در هنگام توقف، باعث می‌شود سطوح آن روی یکدیگر ساییده شود و موجبات فرسودگی یا خرابی کلاچ را فراهم کند.

    لکه‌های روی بدنه را زودتر پاک کنید

    اگر فرصت شستن خودرو یا بردن آن به کارواش را ندارید، باز هم نباید اجازه بدهید که لکه‌ها روی بدنه خودرو ماندگار شوند، چون علاوه بر این‌که پاک کردنشان سخت می‌شود، بعضی اوقات ردشان هم باقی می‌ماند و برای پاک شدنش باید هزینه کنید تا با پولیش محو شود.

    چندتا نکته تستی

    چند اشتباه تقریبا رایج هم وجود دارد که روی عملکرد خودرو، تاثیر منفی می‌گذارد که خیلی خلاصه‌شده عبارتند از: تعویض دنده خودرو در حالی که کلاچ را تا آخر فشار ندادید، استارت‌زدن قبل از قطع شدن صدای پمپ بنزین خودرو، حرکت کردن با خودرو به محض روشن‌کردن در ابتدای روز (بهتر است ۲۰ تا ۳۰ ثانیه صبر کنید)، استفاده از لامپ پرتوان بدون توجه به سیم‌کشی خودرو، استفاده از آب لوله‌کشی برای رادیات، گذاشتن خودرو زیر آفتاب شدید، سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت خودرو، تمیز نکردن تیغه‌های برف‌پاک کن و غیره.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا