اخبار روز

روسیه ۹- ایران صفر؛ هیچ اتفاق عجیبی رخ نداده است! – بلادنیوز

  • روسیه ۹- ایران صفر؛ هیچ اتفاق عجیبی رخ نداده است! – بلادنیوز

    – اخبار ورزشی –

    به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری بلادنیوز، روز گذشته (10 آذر) پرونده لیگ برتر کشتی آزاد در سال 1402 با برگزاری دو مسابقه نیمه‌نهایی و دو کشتی رده‌بندی و فینال با قهرمانی بانک شهر، نایب‌قهرمانی هوتن و سومی دانشگاه آزاد بسته شد.

    واکنش یاری به کتک‌کاری و اعتراضات شدید در فینال لیگ برتر کشتی آزاد

    جدا از حاشیه‌های مربوط به اعتراض تیم‌ها و ابهامات داوری، مسئله دیگری که از روز گذشته تا امروز به آن زیاد پرداخته شده ، شکست هر 9 کشتی‌گیر ایرانی مقابل حریفان روس‌شان بوده است.

    در زیر ابتدا نگاهی به نتایج کشتی‌های انجام شده روس‌ها در مرحله پایانی لیگ مقابل حریفان‌شان خواهیم داشت:

    مبارزه نیمه‌نهایی بین انبوه‌سازان هوتن – دانشگاه آزاد

    57 کیلوگرم: زائور اوگویف 10 – امیر پرسته صفر

    65 کیلوگرم: شمیل ممدوف 12 – ایمان صادقی 2

    70 کیلوگرم: اینالبک شری‌یف 10 – علی کبودتبار صفر

    نیمه‌نهایی دو تیم بانک شهر – پاس

    74 کیلوگرم: ماگومد رسول گاژی‌ماگمادوف 8 – مهدی عباس‌پور 6

    فینال لیگ برتر بین تیم‌ها انبوه‌سازان هوتن – بانک شهر

    57 کیلوگرم: زائور اوگویف 7 – علیرضا سرلک صفر

    61 کیلوگرم: محمد خدابخشی صفر – عباس گاژی ماگمادوف 10

    65 کیلوگرم: شامیل ممدوف 4 (ضربه فنی) – مرتضی قیاسی 1

    70 کیلوگرم: اینالبک شری‌یف 12 – امیرمحمد یزدانی 10

    74 کیلوگرم: یونس امامی 4 – ماگومد رسول گاژی‌ماگمادوف 5

    تیم هوتن برای مرحله پایانی لیگ با زائور اوگویف و شامیل ممدوف نفرات پنجم و سوم جهان در مسابقات 2023 بلگراد و اینالبک شری‌یف قهرمان سال 2023 امیدهای جهان قرارداد بست و تیم بانک شهر نیز عباس گادژی ماگومدوف نایب‌قهرمان سال 2023 و همچنین ماگومد رسول گادژی ماگمادوف قهرمان پیشین جهان را به خدمت گرفت.

    ابتدا به شکست چهار کشتی‌گیر ایرانی که در نیمه‌نهایی لیگ برتر مقابل حریفان می‌پردازیم که هیچ کدام از آنها جزو مدعیان اصلی و شماره یک و حتی دو و سه اوزان خود نیستند. امیر پرسته، ایمان صادقی، علی کبودتبار و مهدی عباس‌پور که در دو تیم دانشگاه آزاد و پاس حضور دارند، جزو کشتی‌گیران تاپ اوزان خود نیستند که توقع و انتظار برد آنها مقابل حریف عنوان‌دار روس وجود داشته باشد.

    در کشتی فینال علیرضا سرلک که سال 2021 نایب قهرمان وزن 57 کیلوگرم شده، به اوگویفِ قهرمان المپیک و جهان باخت که در آخرین المپیک برگزار شده در توکیو صاحب نشان طلا شده و باختش در بلگراد مثل سایر روس‌ها به دلیل دوری طولانی مدت از مسابقه به دلیل محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی بوده است.

    سرلک سال گذشته نفر اول و حتی دوم 57 کیلوگرم ایران نبود، میلاد والی‌زاده و ابراهیم خواری در این وزن راهی مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی شدند، البته این بدان معنا نیست که اگر والی‌زاده و خواری به عنوان نفرات اول و دوم سبک وزن ایران در سال 2023 مقابل اوگویف قرار می‌گرفتند او را شکست می‌دادند. ضمن اینکه در سبک وزن اغلب در سال‌های اخیر مغلوب حریفان روس بوده‌ایم و بیشتر رقابت نزدیک ما با روس‌ها در مسابقات رسمی، در اوزان بالا بوده است.

    شکست بعدی مقابل حریف روس از سوی محمد خدابخشی بود که او هم هرگز جزو مدعیان اصلی وزن 61 کیلوگرم ایران نبوده است.

    مرتضی قیاسی هرچند کشتی خوبی را تا پیش از ضربه شدن، مقابل شامیل ممدوف گرفت، اما او هم چند سالی است که در 70 کیلوگرم کشتی می‌گیرد و بنا به تصمیم سرمربی بانک شهر، به خاطر غیبت سیداکوف در تهران، از او در 65 کیلوگرم استفاده شد. ضمن اینکه او بعد از رسیدن به دوبنده 65 کیلوگرم تیم ملی در بازی‌های المپیک 2020 توکیو، در این سال‌ها نه در 65 و نه در 70 کیلوگرم مدعی اصلی تیم ملی ایران نبوده است.

    تنها دو شکست مقابل روس‌ها به لحاظ سطح فنی قابل بررسی است که آن هم امیرمحمد یزدانی و یونس امامی است. این دو نفر تنها نفرات اول تیم ملی ایران بودند که در فینال لیگ برتر مغلوب روس‌ها شدند. در مورد هر دو کشتی نیز محمد مصلایی‌پور رئیس کمیسیون داوران و مدرس اتحادیه جهانی در گفت‌وگو با بلادنیوز تاکید کرده صحنه‌های مشکوک داوری وجود داشته که باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

    مصلایی‌پور: کشتی یزدانی و امامی صحنه‌های مشکوک داشت

    در واقع از هر دو کشتی‌گیر توقع مبارزه بهتری مقابل حریفان روس خود وجود داشت، اما به نظر مبارزه یونس امامی با ماگومدرسول گادژی ماگمادوف می‌توانست به سود امامی تمام شود و دارنده دو نشان برنز جهان عملکرد بدی مقابل حریفش نداشت. البته که کشتی صبح رسول گادژی ماگمادوف نشان داد که او از آمادگی خوبی برخوردار نیست و اتفاقاً کشتی‌گیر جوان و بی‌نام و نشان پاس توانست قهرمان جهان را به چالش بکشد و حتی ممکن بود این مبارزه با شکست کشتی‌گیر روس تمام شود که در ثانیه‌های پایانی نتیجه را به سود خود کرد.

    امیرمحمد یزدانی هم باتوجه به سبک کشتی‌اش، نتوانست مبارزه قابل قبولی برابر حریف روسش داشته باشد، حریفی که در فینال قهرمانی اروپا هم نشان داد که آینده خوبی در انتظارش است و قطعاً شری‌یف می‎تواند برای خیلی از مدعیان 70 کیلوگرم دردسرساز شود.

    علاوه بر تمام این توضیحات، کشتی ایران همیشه از کشتی روسیه عقب بوده است. نتایج و مستندات این را می‌گوید، اگر در یک مسابقه جهانی از آنها پیشی گرفته‌ایم، این هرگز مداوم و ادامه‌دار نبوده و مقطعی اتفاق افتاده است.

    هر چند می‌توان درباره میزان اختلاف فاصله در مقاطع زمانی صحبت کرد اما باید پذیرفت که روس‌ها در طول تاریخ همواره جلوتر از کشتی ایران بوده‌اند، بنابراین هیچ اتفاق عجیب و غریبی در رابطه با میهمانان روس در فینال لیگ برتر ایران اتفاق نیفتاده است.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا