اخبار روز

روس‌ها با احتیاط به مقاصد جدید سفر می‌کنند / اسلام می‌تواند عاملی برای سفر گردشگران روسی به ایران باشد – بلادنیوز

  • روس‌ها با احتیاط به مقاصد جدید سفر می‌کنند / اسلام می‌تواند عاملی برای سفر گردشگران روسی به ایران باشد – بلادنیوز

    به گزارش سلام نوبه نقل از ایلنا، هشتم فرودین سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۸ مارچ ۲۰۱۷ بود که موافقت‌نامه‌ای بین دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه درباره لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور توسط وزرای امور خارجه دو کشور امضاء شد. برنامه اجرایی این موافقت‌نامه پس از وقفه‌ای حدود چهارساله و درحالی‌که قرار بود از سال ۲۰۱۸ به اجرا گذاشه شود، سرانجام در خردادماه سال ۱۴۰۰ (ژوئن ۲۰۲۱) به امضای مقامات گردشگری دو کشور رسید، اما باز اجرایی نشد.

    سالهاست بحث لغو روادید توریستی ایران و روسیه مطرح شده و با وجود تایید فدراسیون روسیه و وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، این مهم هنوز به مرحله اجرایی و عملیاتی نرسیده. به گفته مسئولان حوزه گردشگری خارجی معاون گردشگری، براساس آنچه پیش‌تر امضا شده و به توافق دولت‌های ایران و روسیه نیز رسیده است، قرار بود لغو روادید گروهی گردشگران ایران و روسیه از تاریخ اول ژانویه اجرایی شود و شهروندان ایران و روسیه درصورتی که در قالب گروه‌های گردشگری از ۵ تا ۵۰ نفر بین دو کشور سفر کنند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، به ویزا نیاز نداشته باشند.

    ایوان مالوفیِو (IVAN MALOFEEV) (کارشناس ارشد کمیته توسعه توریسم شهر مسکو) درخصوص لغو روادید گروهی بین گردشگران ایران و روسیه و اینکه آیا از چنین تفاهم‌نامه‌ای از سوی گردشگران روس استقبال می‌شود یا خیر به ایلنا گفت: عموما به عنوان یکی از اعضای فعال در حوزه گردشگری روسیه خیلی اوقات با چنین سئوالاتی چه در سطح فدرال و چه در سطح محلی و منطقه‌ای روبه رو می‌شویم. در واقع چنین تفاهم‌نامه‌ای در قالب صدور ویزای گروهی توریستی را با چین نیز داریم. البته با هندوستان نیز چنین تفاهم‌نامه‌ای را داریم و پیش می‌بریم. اکنون نیز ایران به این لیست افزوده شده است. هرچند هنوز به مرحله اجرایی و عملیاتی نرسیده اما باید به زودی شروع شود و در پلن اجرایی قرار گیرد.

    او خاطرنشان کرد: لغو روادید گروهی گردشگران بین دو کشور روسیه و چین به زودی آغاز خواهد شد اما در خصوص ایران، تا جایی که از مدیران شهری و سفیر اطلاع کسب کرده‌ام، متوجه شدم که شرایط لغو ویزای توریستی در حال بررسی است.

    کارشناس ارشد کمیته توسعه توریسم شهر مسکو در پاسخ به این سئوال که با توجه به تحریم‌های اعمال شده بر روسیه و عدم انجام پرواز به کشورهای اروپایی و به نوعی لغو سفر روس‌ها به اروپا و جایگزین شدن کشورهای خاورمیانه و آسیا به عنوان مقاصد سفر آن‌ها، آیا ایران هم می‌تواند جایی در میان مقاصد سفر گردشگران روس بدست آورد، گفت: کمیته توسعه توریسم شهر مسکو بیشتر وظیفه جذب گردشگر را برای مسکو و روسیه برعهده دارد. اما می‌توانم بگویم تا جایی که ما می‌دانیم توریست‌های روس همچنان به سفر به کشورهای اروپایی ادامه می‌دهند و حتا تحریم‌ها نتوانسته مانعی برای این سفرها باشد و حتا از طریق مسیرهای دیگر به مقاصد اروپایی می‌روند. درواقع می‌توان گفت شهرها و کشورهای اروپایی که در گذشته مقصد گردشگران روس بود همچنان هم مقصد سفرشان است. اما بازارها، مسیرها و مقاصد و کشورهای جدید نیز به بسته سفر گردشگران روس افزوده شده و برایشان جذابیت پیدا کرده. از جمله این مقاصد جدید، ایران است.

    مالوفیِو درخصوص شناخت گردشگران روس از ایران به عنوان مقصد سفر گفت: نظر شخصی من آن است که هرچند اکنون شاهد توسعه و گسترش روابط ایران و روسیه هستیم اما هر روز که روسیه روابطش را گسترش می‌دهد، این ترس و احتیاط در میان مردم روس بوجود می‌آید که آیا می‌توان به این کشورهای جدید سفر کرد یا خیر. این احتیاط همواره وجود دارد. با این حال و در مجموع به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایطی که دریای خزر و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران به لحاظ تنوع اقلیم و طبیعت متنوعی که دارند، از کوه و دشت گرفته تا کویر و دریا و… همه این‌ها برای گردشگران روس جذابیت دارد و حتما در میان مقاصد سفرهایشان دیدن و سفر به چنین کشورهایی قرار دارد. به جز این، مسلمان بودن کشوری مانند ایران و علاقه‌ای که برای شناخت بیشتر در میان روس‌ها وجود دارد سبب می‌شود تا بخواهند از نزدیک چنین کشورهایی را ببینند و به آن سفر کنند.

    این فعال گردشگری روسیه در پاسخ به این سئوال که بیشترین گردشگرانی که از ایران به مسکو سفر می‌کنند چه نوع گردشگرانی هستند و به چه منظور به این کشور سفر می‌کنند، گفت: تنوع زیادی در میان گردشگرانی که به مسکو می‌آیند وجود دارد. از سفرهای خانوادگی گرفته تا سفرهای کاری و تجاری و… به مقصد مسکو صورت می‌گیرد. میدان سرخ، کرملین، پارک پیروزی و مسیر گردشگری آن برای ایرانی‌ها جذاب است. شرکت‌ها و کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری در مسکو بسیار موفق و فعال هستند. هرچند ممکن است سفر به مسکو و بسته سفر ایران به روسیه برای ایرانی‌ها کمی گران باشد که این امر سفر ایرانی‌ها را به روسیه محدود می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا