اخبار روز

فروش نفت به روش دوران جنگ! / بریکس چه تاثیری بر فروش نفت ایران دارد؟ – بلادنیوز

  • فروش نفت به روش دوران جنگ! / بریکس چه تاثیری بر فروش نفت ایران دارد؟ – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از تجارت‌نیوز، طی روزهای اخیر دولتمردان و رسانه‌های نزدیک به دولت از عضویت ایران در پیمان بریکس همچون معجزه نام می‌برند و آن را پلی برای فروش بیشتر نفت ایران می‌دانند. گرچه عضویت ایران در این سازمان می‌تواند امیدبخش باشد، اما واقعیت این است که با حضور ایران در فهرست سیاه FATF و تحریم‌های آمریکا، اگر ایران عضو تمام سازمان‌های بین‌المللی هم باشد، بازگشت پول به ایران امکان‌پذیر نیست و حتی چین و روسیه هم منافع خود را در رابطه با آمریکا به خطر نمی‌اندازند.

    با این حال جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، تأکید دارد که «تولید نفت تا پایان تابستان به ۳.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد.». اما او تا کنون درباره میزان و قیمت صادرات این محصول سخنی به میان نیاورده است. تنها برخی رسانه‌ها از صادرات 1.4 میلیون بشکه‌ای نفت کشور در روز خبر داده‌اند. این بدان معناست که دو میلیون بشکه از نفت تولیدی ایران بدون مشتری خارجی مانده است.

    از سوی دیگر، آن‌طور که رسانه‌هایی نظیر بلومبرگ گزارش داده‌اند، ایران نفت خود را حداقل با 15 دلار تخفیف در هر بشکه به فروش می‌رساند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد افزایش همکاری با کشورهای عضو بریکس، بیش از آنکه به نفع ایران تمام شود، منافع اعضای دیگر را تأمین می‌کند که با قیمت پایین‌تری به منابع ایران دسترسی پیدا می‌کنند.

    بریکس و شانگهای؛ ثمره اقدامات دولت‌های قبلی

    غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مجلس دهم؛ در رابطه با تاثیر بریکس بر فروش نفت ایران به تجارت‌نیوز گفت: این اقدامات بیشتر جنبه گفتاردرمانی دارد. تصور ابراهیم رئیسی این بود که می‌تواند کشور را اداره کند. اما امروز حتی عضویت در بریکس هم تاثیری بر فروش نفت، قیمت دلار و مجموعه‌ی اقتصاد ایران ندارد.

    وی افزود: درخواست عضویت در پیمان‌های بریکس، شانگهای و … ازجمله اقدامات دولت‌های قبلی است و دولت رئیسی از محصولات دولت‌های پیشین استفاده می‌کند. اما چون دستاورد خاصی ندارد این اقدامات را به پای دولت خود می‌نویسد. تی اف اما باید توجه داشت که چنین پیمان‌هایی بدون احیا و اجرای برجام بیهوده است. اکنون هم مشخص نیست که چرا برجام به خط قرمز دولت کنونی تبدیل شده و برای احیای آن لجاجت به خرج می‌دهد. ل مردم تاوان آن را می‌دهند.

    فروش نفت به روش دوران جنگ!

    جعفرزاده ایمن‌آبادی در رابطه در واکنش به این پرسش که آیا بریکس معجزه نفتی است؟ پاسخ داد: روش فروش نفت به تحقیرآمیزترین نوع است. چراکه دولت در قبال فروش نفت، صرفاً می‌تواند تا سقف مشخصی غذا و دارو بگیرد. این رویه دقیقا مانند دوران جنگ ایران و عراق است. تا موضوع FATF حل نشود، هیچ بانکی با ایران کار نمی‌کند و هیچ دلاری وارد ایران نمی‌شود. البته باید توجه شود که نان یک عده در تحریم است و نمی‌خواهند این نان آجر شود و ایران مانند سایر کشورها بی‌دردسر نفت بفروشد.

    وی ادامه داد: معادل 20 الی 25 درصد درآمد ایران از طریق همین تحریم‌ها در جیب عده‌ای می‌رود و همه هم آنها را می‌شناسند. رئیسی و دولتمردان او خودشان زمان را تلف می‌کنند، اما باید بدانند پس از دو سال دیگر باید کارنامه ارائه بدهند و پاسخ‌گوی سفره مردم باشند. تیم رئیسی جرات ندارد که اعتراف کند با چه قیمتی نفت را می‌فروشد. اما به جرئت باید گفت که آنها با 40 درصد زیر قیمت نفت را می‌فروشند و حتی از روسیه درگیر جنگ هم ارزان‌تر نفت ایران حراج می‌کنند.

    این نماینده سابق مجلس در پایان یادآور شد: کشورهای دیگر به سیاست حذف دلار در ایران می‌خندند؛ چراکه همه می‌دانند عواقب در لیست سیاه بودن ایران چیست.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا