اخبار روز

ارتباط پارک‌های علمی و فناوری با دستگاه‌های دولتی افزایش می‌یابد – بلادنیوز

  • ارتباط پارک‌های علمی و فناوری با دستگاه‌های دولتی افزایش می‌یابد – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از فارس، محمد زلفی‌گل امروز در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان که در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این رویداد را به فال نیک می‌گیریم برگزاری این رویداد نشان می‌دهد نوع نگاه دولت سیزدهم به بحث علم، فناوری و صنعت ویژه است.

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تدوین قانون دانش بنیان گفت: این قانون پیشرفته تدوین و شرایط اجرای آن فراهم شده است و اجرای آن می‌تواند منبع تحولات جدی در بخش تولید کشور به خصوص تولیدات دانش‌بنیان باشد.

    زلفی‌گل اظهار داشت: امروز دنیا مسیر خودش را از طریق علم و فناوری و نوآوری تعیین می‌کند و دنیای پیشرفته به این نتیجه رسیده است که اگر بخواهد بر روی مزیت نسبی کشورش در منطقه متمرکز شود، آینده را از دست می‌دهد بنابراین امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که به علوم و فنون نوظهور توجه ویژه‌ای داشته باشد و اندیشمندان کشورهای پیشرفته به این باور رسیده‌اند که باید مزیت سازی بکنند و به مزیت نسبی بسنده نکنند.

    وی اظهار داشت: ما در کشورمان اقلیم چهار فصل داریم که یک مزیت نسبی است معادن مختلف و صنایع نفت و گاز داریم که آن نیز مزیت نسبی است اما اگر بخواهیم مبنای پیشرفت را روی مزیت نسبی متمرکز کنیم دنیا ما را پشت سر خواهد گذاشت و آینده را از دست می‌دهیم همانطور که امروز سرمایه‌گذاری روی انرژی تجدید پذیر و نو  یک راهبرد کلیدی برای کشورهای پیشرفته است و اگر بخواهیم فقط به منابع نفت و انرژی تکیه کنیم دنیا از ما عبور می‌کند، بنابراین راهی جز سرمایه‌گذاری در علم فناوری و نوآوری نداریم.

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: از طریق علم و فناوری می‌توان منابع جدید ایجاد کرد و قدرت و امنیت جدید ایجاد کرد.

    وی افزود: امروز بحث علوم شناختی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و چندین رشته نوظهور ما را مجبور می‌کند که نوع نگاه و نوع سرمایه‌گذاری‌مان را تغییر دهیم، اگر این‌ها را نبینیم به راحتی قدرت ملی خودمان را از دست می‌دهیم. امروز دیگر دنیا به دنبال جنگ و صلح گران‌قیمت نیست بلکه به دنبال جنگ و صلح ارزان و قدرت نرم ارزان است که از طریق فناوری و نوآوری مقدور می‌شود، تولیدات شما در هر منزل و خانه‌ای ورود می‌کند و به این ترتیب آنجا را به دست می‌آورید که به این قدرت نرم می‌گویند.

    زلفی‌گل اظهار داشت: خوشبختانه نوع نگاهی که اکنون در دولت وجود دارد بستر را مهیا کرده است که ارتباط بین پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌ها افزایش یابد و یکی از بهترین مسیرها برای رشد ارتباط پارک‌های علمی و فناوری با دستگاه‌ها این است که از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بیشتر استفاده کنیم و انشاالله این رویدادها فرهنگ ایجاد کند تا بتوانیم از ظرفیت اساتید بیشتر استفاده کنیم.

    پایان پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا