اخبار روز

افشای جلوگیری از درج «اقدام عملی» علیه اسرائیل در بیانیه نشست سران عرب در ریاض – بلادنیوز

  • افشای جلوگیری از درج «اقدام عملی» علیه اسرائیل در بیانیه نشست سران عرب در ریاض – بلادنیوز

    – اخبار بین الملل –

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری بلادنیوز به نقل از میدل‌ایست نیوز، منابع آگاه از گفتگوهای نشست مقدماتی روز گذشته وزیران خارجه کشورهای عربی برای تنظیم پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سران عرب، جزئیاتی از اختلافات شدید میان کشورهای عضو درباره این بیانیه را فاش کردند.

    عضو حماس: تلفات ارتش اسرائیل چند برابر آمار اعلامی است/ اشغالگران را در شن‌های غزه دفن خواهیم کرد
    حکیم در یک گردهمایی انتخاباتی: پایان جنگ غزه برای رژیم غاصب صهیونیستی سخت و تلخ خواهد بود
    جهاد اسلامی: نظامیان صهیونیستی نمی‌توانند از خودروهای زرهی خود پیاده شوند/ با هر نیروی اشغالگر در غزه مقابله می‌کنیم

    بر اساس این گزارش، برخی کشورهای عربی با درج موادی که اعضا را به اقدامات خاصی ملزم می‌کرد در پی نشان دادن قدرت اعضای این اتحادیه برای تحت فشار گذاشتن رژیم اسرائیل با هدف توقف جنایاتش در نوار غزه بودند، اما تلاش آنها با مخالفت برخی از دیگر اعضا (حکام سازشکار) بی‌نتیجه ماند و بدین ترتیب بیانیه مصوب خالی از هرگونه اقدامی خواهد بود.

    «حسام زکی» دستیار دبیرکل اتحادیه عرب، در پایان نشست روز گذشته وزرای خارجه کشورهای عربی گفته بود که در این نشست، نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای که فردا (شنبه 11 نوامبر) به اجلاس سران کشورهای عربی ارائه می‌شود، تصویب شد.

    از سوی دیگر به گزارش العربی الجدید، پیشنهادهای مطرح شده در این نشست با وجود درخواست مکتوب چندین کشور مانند قطر، کویت، عمان، لیبی، یمن، الجزایر، تونس، سوریه، عراق، لبنان و تشکیلات خودگردان رد شد.

    این پیشنهادها شامل طرح ایده‌هایی از قبیل منع استفاده از پایگاه‌های نظامی آمریکا و دیگر پایگاه‌های نظامی در کشورهای عربی به منظور تأمین سلاح و مهمات برای رژیم اسرائیل، تعلیق روابط دیپلماتیک و اقتصادی و امنیتی و نظامی کشورهای عربی با اشغالگران، تهدید به استفاده از نفت و توان اقتصادی کشورهای عربی در فشار برای توقف تجاوزات رژیم اسرائیل، جلوگیری از پرواز هواپیماهای غیرنظامی اسرائیل در حریم هوایی کشورهای عربی و تشکیل یک کمیته عربی در سطح وزیران که بلافاصله به نیویورک، واشنگتن، بروکسل، ژنو، لندن و پاریس سفر کند و درخواست سران عرب برای توقف تجاوز صهیونیست‌ها به غزه را به سران و مقامات کشورهای غربی منتقل کند.

    به گفته این منابع، 4 کشور عربی با این پیشنهادها مخالفت کرده‌اند و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز سکوت اختیار کرده است.

    جدا از این، این منابع تأکید کرده‌اند عراق و الجزایر و تونس به برخی مواد درباره محکوم کردن کشتار غیر نظامیان در فلسطین و اسرائیل به شدت اعتراض کرده و اعتراض آنها چنان بالا گرفته که جلسه به مدت 2 ساعت به تعلیق درآمده است.

    این منابع افزوده‌اند که عراق مخالفت خود با تعبیر «محکومیت کشتار غیر نظامیان» درباره عملیات حماس و عبارت «راه حل دو کشوری» و «برقراری روابط معمولی» را به صورت مکتوب اعلام و تأکید کرده که این مواد خلاف قوانین داخلی عراق است.

    الجزایر و تونس هم مخالفت خود را با محکومیت کشتار غیر نظامیان توسط حماس اعلام کرده‌اند.

    نشست فوق‌العاده سران اتحادیه عرب قرار است فردا (شنبه 11 نوامبر) به میزبانی ریاض برگزار شود.

    انتهای پیام/؛

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا