اخبار روز

توضیح کارشناس داوری درباره صحنه پنالتی پرسپولیس پس از نظرخواهی از ۲ ناظر بین‌المللی؛ تصمیم داور درست بود؟ – بلادنیوز

  • توضیح کارشناس داوری درباره صحنه پنالتی پرسپولیس پس از نظرخواهی از ۲ ناظر بین‌المللی؛ تصمیم داور درست بود؟ – بلادنیوز

    – اخبار ورزشی –

    «علی دهقانی» کارشناس داوری فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری بلادنیوز، درباره صحنه پنالتی پرسپولیس در دیدار مقابل صنعت نفت گفت: شب گذشته پس از پایان مسابقه پرسپولیس و صنعت نفت صحبت‌های فراوانی بابت صحنه پنالتی تیم پرسپولیس انجام شد که بنده نیز از جمله نفراتی بودم که اعتقاد داشتم این صحنه پنالتی نبوده و داور در تصمیم دچار اشتباه شده است؛ اما با توجه به ارتباطاتی که با ناظران و مدرسان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا دارم این صحنه را برای دو نفر از شناخته شده‌ترین آنها به صورت مجزا ارسال کردم که نظرات کارشناسی این عزیزان را عیناً به رشته تحریر در می‌آورم؛ با ذکر این نکته که بنا به درخواست خودشان از ذکر نام آنها معذورم. این توضیحات بیشتر جنبه آموزش برای داوران، بازیکنان و همچنین تماشاگران دارد.

    پنالتی پرسپولیس در دیدار با صنعت نفت درست بود؟ + فیلم

    وی ادامه داد: برای تشخیص بیگ‌بادی و پذیرش ریسک در هنگام تکل زدن و یا دست حائل شده در امتداد بدن که اولی هَند بوده و دومی هَند نیست باید صحنه مورد نظر را به شرح زیر تفکیک کرد:

    تلاش برای تصاحب توپ یا Challenge For Ball
    تلاش برای دفع توپ یا Block The Ball

    کارشناس داوری فوتبال کشورمان افزود: اگر بازیکنی جهت تلاش برای تصاحب توپ از بازیکن صاحب توپ تکل بزند، اگر توپ به دست حائل یا تکیه‌گاه مدافع برخورد کند، ادامه بازی تصمیم درست داور خواهد بود. مانند صحنه هَند بازی پرتغال و اروگوئه علیرضا فغانی در جام جهانی 2022 که مدافع اروگوئه روی بازیکن صاحب توپ پرتغال در حالی که تکل می‌زد توپ به دست تکیه‌گاهش برخورد کرد که با اشتباه VAR این صحنه پنالتی اعلام شد. در این شرایط Challenge For Ball رخ داده و برخورد توپ به دست تکیه‌گاه پنالتی نیست، چون دست امتداد بدن تلقی می‌شود؛ اما اگر در جریان بازی مدافع روی توپ ارسالی جهت قطع یا دفع آن تکل بزند، مصداق بارز Block The Ball خواهد بود که در این شرایط باید حجم دادن به بدن Make The Body an Unnaturally Bigger Offence یا پذیرش ریسک در هنگام تکل لحاظ شود. در این حالت توپ اگر 1ـ به دست تکیه‌گاه برخورد کند، 2ـ به بدن و سپس دست تکیه‌گاه برخورد کند و 3ـ به دست دیگر برخورد کند، خطای پنالتی رخ داده و داور باید اعلام پنالتی کند. نکته حائز اهمیت در تشخیص پنالتی هنگام شرایط Block The Ball، این است که باید شرایط بدن و دست‌های بازیکن تکل‌زننده را در شرایط ایستاده ترسیم کرد. یعنی این بازیکن را به جای حالت تکل در موقعیت ایستاده ترسیم کنیم و ببینیم آیا اگر توپ به دستش برخورد کند پنالتی می‌گیریم؟ اگر پاسخ مثبت باشد باید در هنگام تکل در صورت باز شدن دست‌ها ولو دست تکیه‌گاه نیز اعلام پنالتی شود.

    دهقانی در پایان گفت: در حقیقت اشکال کارشناسی بنده و شاید همکارانم در این بود که با استناد به صحنه علیرضا فغانی در جام جهانی این حادثه را آنالیز کردیم که در حقیقت کلید طلایی تمایز این دو صحنه همان چالش مستقیم جهت تصاحب توپ و دفع توپ بود که با تفاسیر یاد شده و نظر دو کارشناس فیفا و AFC، تصمیم داور در اعلام پنالتی درست بوده است.

    .

     

    انتهای پیام/؛

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا