اخبار روز

روز پنجم جشنواره فیلم فجر با یک تماشاگر ویژه/ پرده سبزی که برای مسعود جعفری‌جوزانی دردسر شد – بلادنیوز

  • روز پنجم جشنواره فیلم فجر با یک تماشاگر ویژه/ پرده سبزی که برای مسعود جعفری‌جوزانی دردسر شد – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    خبرگزاری بلادنیوز ـ مجتبی برزگر: چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به روز پنجم رسید. مهمترین رویداد سینمایی ایران روز پنجم خود را با «آپاراتچی» آغاز کرد و با «رؤیاشهر» به پایان رساند، در این بین، «بهشت تبهکاران» جنجالی دنبال شد و «مجنون» تحسین‌ها را به خود برانگیخت.

    کارگردان فیلم‌اولی «آپاراتچی» سراغ سوژه‌ای رفته که در آرزوی ساخت نخستین فیلم سینمایی خودش است!

    این فیلم سینمایی در فضایی کلاسیک ساخته شده و دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را مقابل دوربین آورده است.

    .

    روز اول جشنواره فیلم فجر| از آدرس درست فرهاد آئیش برای کمدی‌های محترم و‌ گردن آسیب‌دیده پاکدل تا حرف‌های جالب بازیگر هندی

    علی طاهرفر کارگردان این فیلم به این نکته اشاره کرد: «آپاراتچی قصه نوستالژیک از دهه 60 تبریز است که یک نقاش ساختمان عاشق سینماست و رؤیایش ساختن فیلم سینمایی و رسیدن به جشنواره فیلم فجر است.»

    حسین عابدینی که یکی از نقش‌های محوری این فیلم را بازی می‌کند، تأکید کرد: «یک فیلم اولی است در واقع فیلم ساده و بی‌ادعایی است؛ خدا را شکر می‌کنم که این فیلم را در برج میلاد دیدیم. فیلم درآمده و به دل مخاطب می‌نشیند و به هر قیمتی دست و پا نمی‌زند مخاطب را بخنداند.»

    مهدی شامحمدی که تقریباً تمامی جوایز معتبر سینمای مستند را کسب کرده، با «مجنون» سری به دنیای سینمای داستانی زده است.

    فیلم «مجنون» در شرایطی به برج میلاد آمد که استقبال اهالی رسانه از آن نشان می‌داد که این کارگردان فیلم‌اولی، در نمایش قهرمانان دلاور ایران موفق عمل کرده است. مجنون یاد و خاطره شهید مهدی زین‌الدین را بعد از دهه‌ها زنده کرد.

    مهدی شامحمدی که کارگردان فیلم «مجنون» است در خصوص بازی سجاد بابایی در نقش شهید مهدی زین‌الدین به این نکته اشاره کرد: «خیلی… نکته اینجاست سجاد بابایی همه وجودش را گذاشت برای اینکه به مهدی زین‌الدین نزدیک شود. من در ابتدا خیلی نگران بودم و خیلی زود به من ثابت کرد نگرانی‌ام بی‌مورد است و خیلی اتفاق خوبی افتاد. خوشبختانه مخاطب خیلی او را می‌پذیرد و برای من خیلی جذاب است.»

    یک تماشاگر ویژه در خانه جشنواره حضور داشت و «مجنون» را همراه با خبرنگاران دید؛

    خواهر معظم شهید زین‌الدین، مقابل دوربین بلادنیوز از ساخته شدن «مجنون» ابراز خوشحالی کرد که نسل جوان با دیدن این فیلم یکی از قهرمانان ایران را بیشتر می‌شناسند.‌

    روز دوم جشنواره فجر با یک میهمان ویژه و پاسخ عجیب محمود کلاری درباره مهران مدیری

    خواهر شهید زین‌الدین در خصوص اینکه کدام سکانس و پلانِ فیلم برای او تأثیرگذار بوده، تأکید کرد: ارتباط بین دو برادر شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین؛ از ابتدایی که من به دنیا آمدم توفیق حضور کنار این برادران را نداشتم، و همیشه برایم جالب و جذاب بود که اگر کتابی نوشته می‌شود و یا اثری تولید می‌شود این ارتباط را به تصویر بکشد.

    محمد رشنو بازیگر فیلم «مجنون» که نقش شهید مجید زین‌الدین را بازی می‌کرد؛ مجنون را در یک جمله این‌گونه تعریف کرد: عشق و امید؛ یعنی امید خیلی زیاد که الآن در این روزهای جامعه‌مان خیلی کم می‌بینیم.

    عباس نادران تهیه‌کننده فیلم «مجنون» این نکته را یادآور شد: «برای من چنین اتفاقی افتاد؛ احساس کردم آقا مهدی لطف کرد در حق من، خانواده‌ام و همکارانم اجازه داد که برویم و این فیلم را بسازیم.»

    محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال اوج تأکید کرد: «بارها و بارها درباره شهید زین‌الدین فیلمنامه نوشته شد و ما کنار گذاشتیم و هیچ‌کدام به نتیجه نمی‌رسید. به‌نظرم نقطه کلیدی که در فیلمنامه اضافه شد و بعد همین منجر شد به ساخته شدن، اضافه شدن آقا مجید به فیلمنامه بود، یعنی فیلمنامه برادران شهید زین‌الدین شد، یعنی در واقع داستانی را روایت کردیم که مهدی و مجید زین‌الدین‌اند و کلید باز شدن این قفل، آقا مجید زین‌الدین بود.»

    مسعود جعفری جوزانی کارگردان پیشکسوت سینمای ایران نمایشی هنری از «بهشت تبهکاران» را با خود به جشنواره فیلم فجر آورد!

    «بهشت تبهکاران» داستانی از دل تاریخ معاصر ایران است که با هنرمندی امیرحسین آرمان دیدنی شده است.

    پژمان جمشیدی غایب حاضر روز سوم جشنواره فیلم فجر/ واقعیتی که «شادی مختاری» افشا کرد

    جعفری جوزانی در حالی مقابل خبرنگاران نشست که در روزهای پیشین حواشی زیادی پیرامون نمایش فیلمش در اکران‌های مردمی وجود داشت. او توضیحاتی درباره این موضوع داد.

    فتح‌الله جعفری‌جوزانی تهیه‌کننده فیلم «بهشت تبهکاران» این نکته را یادآور شد: «متأسفانه به‌خلاف جشنواره‌های قبلی که می‌پذیرفتند چند روز دیرتر نمایش بدهند، نپذیرفتند و نسخه‌ای را که برای بنیاد فارابی ارسال کرده بودیم برای اینکه تماشا کنند و ربطی به تماشاگر نداشت، گذاشتند، گفتند؛ “به‌دلایلی نشان دادیم”، از نظر من کار بسیار غلطی است اما از نظر خودشان باید ببینیم دلایل‌شان چیست.»

    مسعود جعفری جوزانی کارگردان پیشکسوت مقابل دوربین بلادنیوز قرار گرفت و درباره مؤلفه‌های فیلم خوب نکاتی قابل‌تأمل را بیان کرد.

    جوزانی به این نکته اشاره کرد: «وضعیت سیاستگذاری فرهنگی ما ذاتاً اشتباه است و اشتباه می‌رود؛ چرا؟ برای اینکه مسئله اصلی‌اش ساختن سلیقه‌های نو نیست.»

    بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از چهارشنبه با راه‌اندازی بخش بازار در برج میلاد کار خود را آغاز می‌کند،
    این خبری بود که رائد فریدزاده مقابل دوربین بلادنیوز اعلام کرد و نوید این را داد که بخش بین‌الملل جشنواره فجر امسال همراه با اتفاقات خوبی باشد.

    روز چهارم جشنواره فجر و ورود شعیبی به مافیای موسیقی/ تنها کارگردان زنِ جشنواره از  رازِ چفیه رهبری گفت

    رائد فریدزاده مدیر بخش بین‌المللی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار بلادنیوز گفت: «بازار فیلم یکی از رویدادهای اصلی بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر است که ان‌شاءالله از روز چهارشنبه آغاز به کار خواهد کرد. تقریباً از 28 کشور ما نمایندگانی داریم پاویون‌هایی داریم از کشورهای مختلف.»

    شهر کاشان یک میهمان ویژه در جشنواره فیلم فجر امسال دارد و آن هم انیمیشن «رؤیاشهر» است.

    این پویانمایی ساخته محسن عنایتی و داستان پسر‌بچه‌ای به‌نام آرات است که دوست دارد قهرمان رؤیاشهر بشود. توجه به رؤیاسازی برای نوجوانان یکی از ویژگی‌های اصلی این اثر است.

    کارگران «رؤیاشهر» از شرایط سخت ساخت انیمیشن در ایران به‌دلیل برآوردهای پایین گلایه کرد و از اهالی سینما درخواست کرد توجهی ویژه‌تر به این گونه پرطرفدار داشته باشند.

    محسن عنایتی کارگردان انیمیشن «رؤیاشهر» به این نکته اشاره کرد: «رؤیاشهر مردمی که خونگرم و مهربان هستند و نیاز دارند به این که با هم متحد شوند تا آینده را رقم بزنند.»

    در روز پنجم جشنواره فیلم فجر، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر هم به برج میلاد آمد.

    او 2 خبر خوب را اعلام کرد؛ اول آنکه تمام سینماهای کشور از طریق سامانه شناسا به فیلم‌ها دسترسی دارند. این زیرساخت نه‌تنها از قاچاق فیلم‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه بستر مناسب‌تری برای اکران آثار را فراهم می‌کند.

    دومین خبر خوب هم این بود که میزان فروش سینماهای مردمی رشدی قابل‌توجه نسبت به سال گذشته داشته است.‌

    هاشم میرزاخانی به خبرنگار بلادنیوز گفت: «بحمدالله مخاطبین بنابر آشتی مردم عزیزمان در سال 1402 با سینمای ایران و فروش بالای به‌عبارتی یک‌هزار میلیارد سینمای ایران انجام شد خوشبختانه شاهد این موج در جشنواره فجر امسال هم هستیم و اتفاق خوبی برای ایام جشنواره و سینماهای نمایش‌دهنده آثار جشنواره افتاده است.»

    روز پنجم جشنواره را با یادی از آتیلا پسیانی به پایان می‌بریم.‌

    هنرمند پیشکسوت سینمای ایران که تا همین سال قبل شاهد حضور او در جشنواره بودم اما اکنون فیلم‌هایش برای ما به‌یادگار مانده است.‌

    جشنواره به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و آرام آرام اهالی رسانه گمانه‌زنی‌های خود برای نامزدهای سیمرغ با آغاز می‌کنند.

    انتهای پیام/+

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا