اخبار روز

آتش انتخابات نه تنها داغ بلکه بسیار سرد است/ رئیس جمهور و مسئولان از قول‌هایشان فرار می‌کنند – بلادنیوز

  • آتش انتخابات نه تنها داغ بلکه بسیار سرد است/ رئیس جمهور و مسئولان از قول‌هایشان فرار می‌کنند – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از اعتماد، چندماهی تا انتخابات باقی است و هنوز شاهد توجه مردم به امر انتخابات نیستیم. دلیل عدم رغبت عمومی تا این لحظه به انتخابات چیست و برای تحقق یک انتخابات پرشور چه باید کرد؟

    منصور حقیقت‌پور، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: مقام معظم رهبری چندماه پیش فرمودند که انتخابات ۱۴۰۲ باید پر شور، امن، سالم و رقابتی برگزار شود. از این مطلب چندماه می‌گذرد اما تحرک لازم برای تحقق یک انتخابات پر شور را شاهد نیستیم. واقعیت این است که آتش انتخابات نه تنها گرم نیست بلکه به شدت سرد است و این شرایط نگران‌کننده است.

     بخش هایی از گفت و گوی حقیقت پور را در ادامه می خوانید:

    • جمهوری اسلامی که نماد مردم‌سالاری دینی در منطقه بوده است و به زیباترین شکل دموکراسی مبتنی بر تفکرات دینی را ارائه می‌داده است اکنون در مجاورت خود ترکیه‌ای را می‌بیند که انتخاباتی ۸۰درصدی برگزار می‌کند اما در ایران در سال منتهی به انتخابات هیچ شوری برای مشارکت در انتخابات دیده نمی‌شود و باز هم می‌گویم که این شرایط نگران‌کننده است.
    • مردم به انتخاباتی رغبتی ندارند و دلایل متعدد هم برای این وضعیت وجود دارد. مردم احساس می‌کنند صحبت‌ها و درددل‌هایشان شنیده نمی‌شود و احساس می‌کنند گوش شنوایی در میان مسئولان وجود ندارد، آنها مشکلات متعدد دارند، اعم اشتغال، ازدواج، بیمه، مسکن و… که همه اینها باعث ناامیدی‌شان شده است. مجلس و دولت هم کارنامه قابل دفاعی در رفع مشکلات عمومی ندارند.
    • دولت در ابتدای شکل‌گیری‌اش قول‌هایی می‌داد که باعث امیدواری مردم شده بود اما حالا می‌بینیم که رئیس‌جمهور، معاون اول و برخی از وزرا از قول‌هایشان فرار می‌کنند. در چنین شرایطی چه‌طور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مردم بار دیگر ما را به عنوان مسئول بپذیرند؟ وقتی به همین راحتی با باورهای مردم بازی می‌کنیم و ویترینی از ناکارآمدی را ارائه می‌دهیم، نباید توقع داشته باشیم که مردم بازهم بیایند و به ما رأی دهند.
    • علاوه بر همه اینها در موضوع نظارت استصوابی و بررسی صلاحیت‌ها هم مشکل داریم. بسیاری از گروه‌های سیاسی احساس می‌کنند نمی‌توانند نماینده‌ای در پارلمان داشته باشند تا حرف مردم را بزنند. با یک بررسی ساده می‌شود دید که چه تعداد از نمایندگان دوره‌های قبل ردصلاحیت شده‌اند، یعنی کسانی که یک زمانی تأییدصلاحیت شده بودند. وقتی صلاحیت دکتر لاریجانی رد می‌شود، دیگر مردم به چه اشخاصی دل ببندند؟ معتدل‌تر و اصولمندتر از آقای لاریجانی هم مگر پیدا می‌شود؟
    • اگر این جریان خالص‌سازی متوقف نشود، نظام جمهوری اسلامی دچار مشکل می‌شود و اگر این جریان خالص‌سازی متوقف نشود، هم مردم و هم عدالت را از دست می‌دهیم. خالص‌سازی روند حاکمیت قبلیه‌ای بر نخبگان و مردم است. با این اوضاع تنور انتخابات گرم نمی‌شود.
    • البته یک نکته را هم بگویم؛ گرچه باید به مردم حق داد که تمایلی به شرکت در انتخابات نداشته باشند اما به مردم می‌گویم ایجاد هرگونه تحولی از صندوق انتخابات می‌گذرد. قهر با صندوق‌های رأی کاری از پیش نمی‌برد و اتفاقا اگر مردم پای صندوق رأی نیایند، خالص‌سازها تیر آخر را بر شایسته‌سالاری و عدالت می‌زنند. من به مردم می‌گویم که پای صندوق‌ها بیایید تا جریان خالص‌ساز را بایکوت کنیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا