حواشی روز اول فیلم فجر| حرکت با نور پایین در دمای صفر درجه/ اتهام «مثبت۱۸» و «شوخی جنسی» تهیهکنندهها را عصبی کرد! – بلادنیوز
حواشی روز اول فیلم فجر| حرکت با نور پایین در دمای صفر درجه/ اتهام «مثبت۱۸» و «شوخی جنسی» تهیهکنندهها را عصبی کرد! – بلادنیوز
خبرگزاری بلادنیوز ـ علیرضا رحیمبصیری
جشنواره فیلم فجر در هوای برفی و با دمای صفر درجه در شهر تهران آغاز شد. کل روز برج میلاد در مه بود و برف زیبای زمستانی مهربانانه از آسمان بهسمت زمین بارید.
اگرچه هوا در بیرون از برج میلاد سرد سرد بود، اما داخل برج و محل برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، اتفاقات زیادی رخ داد که همگی به پرحرارتتر شدن آن کمک کرد، در زیر مروری بر حواشی روز اول جشنواره داریم:
جشنواره با «دروغهای زیبا» آغاز شد؛ فیلمی از سینمای بنگلادش که چند بازیگر مشهور سینمای هند را نیز با خود به ایران آورده بود، البته تأخیر نزدیک به 40دقیقهای در اکران این فیلم صدای جمع زیادی از اهالی رسانه را درآورد؛ این تأخیرها دقیقاً مانند یک دومینو عمل میکند و باعث میشود اهالی رسانه در ساعات بامدادی روز بعد خانه جشنواره را ترک کنند!
مرتضی آتشزمزم کارگردان دروغهای زیبا مقابل اهالی رسانه نشست تا پاسخگوی سؤالات آنان باشد. نور پایین صحنه که بهوضوح کار عکاسان و فیلمبرداران را سخت میکرد بهعنوان یکی از اعتراضات مهم اهالی رسانه مطرح شد، موضوعی که خیلی زود و در نشست خبری بعدی اصلاح شد.
بازیگر بالیوودی در فجر سینمای ایران چهکار میکند؟
* آتش زمزم که فیلمش کاملاً در بنگلادش ساخته شده است، حرفهای جالبی را بر زبان آورد. او گفت که این کشور در وسعتی بهاندازه کردستان ایران با 180 میلیون جمعیت است تا پرتراکمترین کشور دنیا لقب بگیرد.
* او البته کنایهای هم به شرایط سخت فیلمسازی در ایران بهواسطه افزایش قیمتها زد و گفت: اینقدر فیلمسازی در ایران برای فیلمسازان مستقل گران شده است که باید سراغ کشورهای دیگر برویم، فیلم بعدی من نیز در بوتان ساخته خواهد شد.
* ممیت الرشید نویسنده «دروغهای زیبا» است. او در شناسنامه اهل بنگلادش است اما خودش میگوید ایرانی است و تاکنون از ایرانیها بد ندیده است!
«همیشه میگویم که ایران کشور دوم من است زیرا 6 سال در ایران بودم و در اینجا نیز عمل قلب باز کردم یعنی از ایران قلب جدید گرفتم و همواره خودم را مدیون دوستان ایرانی و زبان فارسی میدانم.»
* اما مهمان ویژه این نشست خبری یکی از بازیگران صاحبنام در سینمای هند بود؛ جایا احسن که بهگفته آتشزمزم مشهورترین بازیگر سینمای بنگلادش و یکی از بازیگران شناختهشده در سینمای هند است. او اشاره کرد که از سینمای ایران عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی و مجید مجیدی را میشناسد.
جسور مثل «شکار حلزون» با حمل 1.5کیلوگرم هرویین!
دومین فیلم روز اول، توسط یک کارگردان کار اولی ساخته شده بود. فیلم سینمایی «شکار حلزون» که نهتنها اسم کارگردانش محسن جسور بود، بلکه در بیان برخی مطالب نیز جسورانه عمل کرد.
* محسن جسور میگوید که فیلمش مشاور حقوقی داشته است اما تصاویر روی پرده خیلی این حرف را ثابت نمیکند، چرا که یکی از شخصیتهای غایب فیلم ظاهراً بهجرم حمل 1.5 کیلوگرم هرویین، حکم 20 سال زندانی دریافت میکند اما در پایان فیلم در اتفاقی عجیب مشمول عفو میشود، نکته قابل تأمل اینجاست که براساس قانون مجازات حمل بیش از 30 گرم هرویین، اعدام است و تحت شرایطی خاص (حمل برای اولین بار، عدم توزیع و مقدار گرمی زیر 100 گرم) حکم او حبس ابد است.
* جای خالی حسام محمودی بازیگر فقید و تازهدرگذشته سینمای ایران اگرچه بین مهمانان نشست خبری احساس میشد، اما عوامل برگزاری جشنواره نام او در گوشهای از میز نشست خبری قرار داده بودند، عوامل فیلم هم یاد و خاطره او را گرامی داشتند.
حسام محمودی که خیلیها او را با بازی در سریال «لحظه گرگ و میش» میشناسند، اردیبهشت امسال بر اثر ایست قلبی در 37سالگی جان به جانآفرین تسلیم کرد.
* کلیدواژه پرتکرار در نشست خبری فیلم «شکار حلزون»، دو چیز بود؛ نداشتن پول و رفیق! عوامل تولید فیلم بارها و بارها از نبود پول در این پروژه و شرایط سخت آن نالیدند تا از جایی به بعد این موضوع دستمایه شوخیهای اهالی رسانه و حتی مجری نشست قرار بگیرد.
این عوامل بارها و بارها درباره اینکه از دوران راهنمایی با هم رفیق بودند و حالا این فیلم را ساختند نیز صحبت کردند.
* البته فضای جلسه خیلی هم دوستانه نبود؛ امیریل ارجمند که موسیقی این فیلم را زده است در بخشی از نشست حسابی از خجالت عوامل فیلم و بهویژه محمدحسین ابراهیمی (طراحی و ترکیب صدا) درآمد. او از اینکه بخشی از موسیقیهایش در فیلم حذف شده است، بهشدت گلایهمند بود. محمدحسین ابراهیمی هم تنها در 10 روز پایانی آماده شدن فیلم به گروه تولید اضافه شده بود و خیلی هم مقصر نبود!
* غیبت حسین پاکدل هم در این نشست خبری بهشدت احساس می شد. بهگفته محسن جسور، گردن وی بر اثر یک تصادف دچار آسیبدیدگی شده است و امکان حضور در این جلسه را نداشته است.
شوخی جنسی؟! من ندیدم!
هرچقدر نشست خبری دو فیلم ابتدایی روز اول کمحاشیه بود، در نشست خبری فیلم سوم یعنی «دو روز دیرتر» حاشیههای ریز و درشت زیادی وجود داشت.
* موضوع اصلی بخش زیادی از سؤالات که داد اهالی رسانه را درآورد، وجود شوخیهای جنسی فراوان در این فیلم بود، این اعتراضات بهحدی بالا رفت که حتی یکی از خبرنگاران لقب «رحمان 1402» را به این فیلم داد.
* ماجرا زمانی عجیبتر میشد که نام سه نهاد بهعنوان سرمایهگذار پای این فیلم نوشته میشد؛ روایت فتح، بهمن سبز و فارابی، البته خبرنگاران خیلی به دو اسم پایانی توجهی نداشتند و عمده نقد آنان به روایت فتح بود، آنان میگفتند چرا امضای روایت فتح باید پای فیلمی باشد که در آن شوخی جنسی به چشم میخورد.
* اصغر نعیمی کارگردان این فیلم سینمایی کل ماجرا را کتمان کرد و گفت: «اصلاً نمیفهمم کجای این فیلم شوخی جنسی دارد؟! این فیلم را هم با گروهی از متدینین دیدم و هم با نوجوانان نسل Z و از هیچ کدام بازتاب منفی ندیدم، حتی یک شوخی نسبتاً نامتعارف در فیلم وجود داشت که نسبت به آن نگران بودم، اما بهاحترام نام و عنوان روایت فتح آن را حذف کردم.»
او در پاسخ به سؤال دیگری هم حرفهای جالبی بر زبان آورد و گفت: من فیلمساز بودجهخوار نیستم. سعی میکنم فیلمی بسازم که با مردم ارتباط برقرار کند!
* نعیمی پیش از نشست خبری هم بهشدت حاشیهساز شده بود، زمانی که قصد ورود به محل برگزاری جشنواره را داشت اما ظاهراً فراموش کرده بود کارت خودش را همراهش بیاورد و در مواجهه با عوامل برگزاری جشنواره که او را نمیشناختند و اجازه ورود نمیدادند، کلی داد و فریاد کرد، این فریادها به گوش جمع زیادی از حاضران در برج میلاد رسید.
* محسن شیرازی تهیهکننده دو روز دیرتر هم وجود هرگونه شوخی جنسی در این فیلم را قویاً رد کرد. او اقدام روایت فتح برای ساخت فیلمی درباره فرزندآوری را دستمایه صحبتهایش قرار داد، آن را بهشدت تحسین کرد و شجاعانه خواند.
* او حتی در بخشی از صحبتهایش با اشاره به سؤال یکی از خبرگزاریها حرفهای عجیبی را بر زبان آورد. شیرازی معتقد بود بهدلیل همسو بودن آن رسانه با روایت فتح در سطح کلان مدیریتی، آن رسانه نباید این فیلم را نقد کند!
* پایانبخش این نشست خبری، صحبتهای بلند بلند محسن شیرازی و اصغر نعیمی بود. او بهشدت از سؤالات خبرنگاران و نگاهشان به فیلم دو روز دیرتر انتقاد کرد و گفت: فیلم ما میخواهد مسئولین را ترغیب کند تا موانع بر سر فرزندآوری را بردارند.
* موضوع مهم دیگر در این نشست خبری عدم حضور سینا مهراد، پردیس احمدیه و فرهاد آئیش در نشست خبری بود. فرهاد آئیش یکی دو ساعتی زودتر به برج آمد و بهدلیل روی صحنه داشتن تئاتر زود رفت، مهراد و احمدیه نیز ظاهراً در سفر خارجی بهسر میبرند.
فیلم «مثبت18» و داغکردن تهیهکننده ظاهر
عقربههای ساعت حوالی ساعت 12:30 را نشان میداد؛ تهران آرام آرام در خواب زمستانی فرو میرفت که حسین عامری و محمدرضا کریمی صارمی بهعنوان کارگردان و تهیهکننده فیلم سینمایی «ظاهر» مقابل اهالی رسانه نشستند، احساس میشد که این نشست آرام و بیسروصدا باشد اما ساعات یک بامداد دعوا بین خبرنگاران حاضر در جلسه و عوامل تولید بالا گرفت تا خواب از سر همه بپرد.
* موضوع اصلی تقریباً شبیه به نشست خبری قبلی بود، بهگفته این خبرنگاران، این فیلم مناسب قشر نوجوان زیر 18 سال نیست و نباید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که عمده مخاطبینش نوجوانان هستند، برای این فیلم سرمایهگذاری میکرد.
* حتی سؤال یکی از خبرنگاران که این فیلم را مثبت18 توصیف کرد، باعث ناراحتی بسیار زیاد عوامل تولید این فیلم شد.
* کریمی صارمی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه این فیلم چهمناسبتی با کانون پرورش فکری دارد و برای بچهها بدآموزی دارد گفت: دلیل ورود کانون به حمایت از چنین فیلمی شرافت موضوعی است، این چیزی که شما مطرح میکنید سلایق فردی است، این فیلم جز عزت نفس چهچیزی دارد؟
* البته دعواها به همین جا ختم نشد؛ زمانی که محمدرضا مقدسیان پایان این نشست خبری را اعلام کرد، دو نفر از خبرنگاران با صدایی بلند معترض شدند که سؤالاتشان خوانده نشده است. مقدسیان از این اقدام خود دفاع و اعلام کرد که ادبیات این سؤالات مناسب این جلسه نبوده است. او اعلام کرد که در نشستهای بعدی نیز به این اقدام خود ادامه خواهد داد.
* وی اعلام کرد سؤالاتی را که ادبیاتش دون شأن اهالی رسانه و مهمانان نشست خبری باشد، نخواهد خواند و همچنین سؤالاتی که از فضای پرسش و پاسخ بهدور باشند و بیشتر شبیه به نقد باشند قرائت نخواهد کرد.
نامنظمیهای روز اول باعث شد اهالی رسانه حوالی ساعت 2 بامداد برج میلاد را ترک کنند؛ آنهم در هوایی برفی و سرد از 12 بهمن ماه 1402.
انتهای پیام/+