اخبار روز

روایت مدیرعامل راه‌آهن از خط‌آهن شلمچه-بصره دور از انصاف است – بلادنیوز

  • روایت مدیرعامل راه‌آهن از خط‌آهن شلمچه-بصره دور از انصاف است – بلادنیوز

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرگزاری بلادنیوز، احسان شعبانی، عضو هیأت‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، اظهار کرد: مدیرعامل راه‌آهن، طی روزهای گذشته مطالب خلاف واقعی را در خصوص پروژه راه‌آهن شلمچه‌-بصره بیان کرد و اقدامات انجام‌شده در این پروژه را به چند ماه اخیر نسبت داد؛ در حالی که از وی، به‌عنوان یک فرد دانشگاهی، انتظار انصاف و پایبندی بیشتری به اخلاق می‌رفت.

    وی با اشاره به برنامه «میز اقتصاد» در روز سوم خرداد افزود: در بخشی از مصاحبه وی عنوان کرد که استارت اصلی پروژه از مهرماه سال گذشته زده شده و با آغاز مسئولیتش در اواخر شهریور 1403، پیش‌پرداخت تهیه و پرداخت شده است. همچنین بیان کرد که طی سه چهار ماه گذشته، مین‌روبی 12 کیلومتر به‌طور کامل انجام شده و به گونه‌ای وانمود کرده‌اند که تمام اقدامات در زمان مدیریت فعلی انجام گرفته است.

    وی با بیان‌ این‌که این سخنان خلاف واقع بوده و جفایی در حق رئیس‌جمهور شهید محسوب می‌شود، تصریح کرد: طی 9 ماه گذشته، مدیرعامل راه‌آهن تنها یک‌بار آن‌هم اخیراً در بصره حضور یافته‌ است؛ در حالی که مدیرعامل راه‌آهن در دولت سیزدهم، همراه با کمیته فنی و اجرایی، با توجه به اولویت بالای پروژه، به‌طور متوسط ماهانه یک‌بار با سفر به خوزستان، مرز شلمچه و بصره، مراحل مختلف پیشرفت پروژه را بازدید و پیگیری می‌کردند.

    مسئول سابق کمیته فنی و اجرایی راهبری پروژه شلمچه‌-بصره، تاکید کرد: عملیات اجرایی پروژه در بخش‌های مختلف و با همکاری نهادهای متعدد در دولت سیزدهم، پس از چند دهه توقف، با رفع موانع متعدد آغاز شد. پیش‌بینی می‌شد در صورت تداوم دولت تا زمان مقرر، پروژه تا پیش از پایان دولت سیزدهم و اربعین 1404 تکمیل گردد. پس از هماهنگی‌ها و رفع موانع، آیین کلنگ‌زنی پروژه با حضور معاون اول وقت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق در شهریور 1402 انجام شد و در پاییز همان سال، فرایند طراحی و احداث پل و همچنین مین‌روبی با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها آغاز گردید. انتخاب پیمانکاران نیز، با استناد به مصوبه هیأت وزیران، از میان نهادهای حاکمیتی دارای پروژه‌های مشابه انجام گرفت تا تشریفات قانونی از جمله تأمین و پرداخت منابع، منجر به تأخیر در زمان اجرای پروژه نشود. در ادامه، قراردادهای نهایی نیز منعقد شد.

    شعبانی درباره احداث پل بازشو بر روی اروندرود نیز گفت: از پاییز 1402، تجهیز کارگاه و حفاری‌های مربوط به مطالعات زمین‌شناسی و هیدروگرافی آغاز شد و پس از طراحی پل، قرارداد به‌صورت EPC منعقد گردید. تا پیش از تغییر مدیریت، حفاری و بتن‌ریزی حدود 10 درصد از شمع‌های پایه پل نیز انجام شده بود.

    وی اضافه کرد: عملیات مین‌روبی نیز از پاییز 1402 آغاز شده و حدود پنج کیلومتر ابتدایی از سمت مرز، که طبیعتاً بیشترین تراکم مین را داشت، پاک‌سازی شد. زمان مورد نیاز برای باقی‌مانده مسیر مین‌روبی نیز حداکثر سه ماه برآورد شده بود.

    وی تأکید کرد: منابع مالی این پروژه از محل تهاتر نفت تأمین شد و تمامی این منابع در زمان دولت شهید رئیسی فراهم و در حساب وزارت راه موجود بود. اینکه گفته شود تأمین و پرداخت این منابع صرفاً چند روز پس از آغاز مسئولیت یک مدیر جدید صورت گرفته، یا ناشی از بی‌اطلاعی است یا از سر عدم صداقت.

    وی گفت: متأسفانه، در سایر پروژه‌ها نیز شاهد عدم پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و گاه نبود صداقت در دولت چهاردهم بوده‌ایم. برای نمونه، بندر خشک ریلی تهران (آپرین) که در اسفند 1401 افتتاح شده بود و در این مدت نیز محموله‌های صادراتی و وارداتی از طریق آن جابه‌جا شده، بدون انجام هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری جدید یا حتی احداث یک کیلومتر خط جدید، مجدداً با عنوان پروژه‌ای با 20 میلیون دلار سرمایه‌گذاری افتتاح شد؛ موضوعی که اعتبار دولت را نزد کارشناسان زیر سؤال می‌برد.

    وی همچنین به پروژه خط ریلی سالار-ـ‌شادمهر اشاره کرد و گفت: این پروژه که سال‌ها متوقف مانده بود، در دولت سیزدهم فعال شد و رفع معارضین آن نیز انجام گرفت. با وجود اینکه تنها حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه مربوط به این دوره است، هیچ اشاره‌ای به دولت شهید رئیسی یا حتی دولت‌های پیشین که پروژه در زمان آن‌ها آغاز شده بود، صورت نگرفت و طوری وانمود شد که کل پروژه در همین چند ماه اخیر اجرا شده است.

    مین‌روبی پروژه خط‌آهن شلمچه-بصره به اتمام رسید
    را‌ه‌آهن شلمچه-بصره در انتظار مین‌روبی و احداث پل توسط ایران
    اتمام مین‌روبی خط‌آهن شلمچه-بصره تا 10 روز آینده

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا