اخبار روز

واکنش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به چند حاشیه‌پراکنی/ آیا به‌خاطر کاهش تعداد مخاطب نظرسنجی‌ها اعلام نمی‌شود؟ – بلادنیوز

  • واکنش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به چند حاشیه‌پراکنی/ آیا به‌خاطر کاهش تعداد مخاطب نظرسنجی‌ها اعلام نمی‌شود؟ – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، اواخر بهمن سال 1400 بود که پیمان جبلی در راستای تغییرات مدیریتی، محسن شاکری‌نژاد را به سمت «رئیس مرکز تحقیقات» سازمان صداوسیما منصوب کرد و در متن حکمش از او خواست که طراحی سازوکار لازم برای هم‌گرایی و هم‌افزایی مجموعه‌های پژوهشی و نظارتی سازمان با هدف پرهیز از فعالیت‌های موازی، تقویت ارتباط با سایر مراکز پژوهشی و افکارسنجی کشور و برنامه‌ریزی برای تبدیل مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما به قطب پژوهش رسانه‌ای کشور مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

    کاهش مخاطب یک واقعیت غیرقابل انکار است، مسئله‌ای که برای همه برودکست‌های Broadcasts دنیا به وجود آمده است، در عصری که ما قرار داریم تمام تلویزیون‌های دنیا دچار کاهش مخاطب شده‌اند، به این معنا که ما به‌طور جدّی شاهد کاهش میزان مخاطب تلویزیون و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم، یعنی در واقع با کاهش مخاطبان برودکست‌ها، مخاطبان برودبندها BroadBands افزایش می‌یابند، البته امکان دارد شیب افزایش مخاطب فضای مجازی نسبت به مخاطب برودکست در تمام دنیا متفاوت باشد، این بخشی از اظهارات شاکری‌نژاد است که چندی پیش با خبرنگار بلادنیوز در میان گذاشت.

    حالا مدتی است دوباره برخی از کانال‌های مجازی و رسانه‌ای و همین‌طور اخیراً محمود گبرلو روی آنتن تلویزیون در برنامه «جام‌جم» این نکته را مطرح کرد تلویزیون مثل گذشته نظرسنجی منتشر نمی‌کند یا آنها را جابه‌جا می‌کند که کاهش شدید مخاطبان خودش را نشان ندهد، حتی با اعلام چند گزارش از پربازدیدهای تلوبیون هم این نکته دوباره سرزبان‌ها افتاد که تلویزیون می‌خواهد با دیر به دیر اعلام کردن نظرسنجی‌هایش در برابر موضوع «تعداد بیننده تلویزیون» سکوت اختیار کند.

    رئیس صداوسیما تکلیف «زیرخاکی» و چند سریال دیگر را روشن کرد/ ماجرای مهران مدیری و «به‌افق فلسطین»

    به همین خاطر دراین‌باره با محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم و او به نکات قابل تأملی اشاره کرد.

    شاکری‌نژاد تأکید کرد: مرکز تحقیقات صداوسیما در سال‌های گذشته هم آمار بیننده‌های برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی همچون عید نوروز، ماه مبارک رمضان، ایام محرم و… را اعلام می‌کرد که کماکان هم اتفاق می‌افتد، حتی اگر میزان بیننده پایین باشد هم مرکز تحقیقات وظیفه خود را در اعلام دقیق و بدون دخل و تصرف انجام داده است، البته هر دو هفته یک بار هم مرکز تحقیقات نظرسنجی‌ای انجام می‌دهد که بیشتر جنبه بررسی میزان ضعف و قوت را برای دست‌اندرکاران سازنده و مدیران شبکه دارد تا بتوانند سیاستگذاری بهتری داشته باشند، این‌ها همه روالی بوده که در گذشته هم اتفاق افتاده است.

    وی افزود: نمی‌دانم چرا این نوع حرف‌ها و نکات مطرح می‌شود که مثلاً ما به‌خاطر هراس از اعلام تعداد بیننده‌ها، نظرسنجی‌ای را جابه‌جا کنیم و یا به‌ندرت اعلام شود، چنین روالی در برنامه مرکز تحقیقات وجود ندارد و سازمان صداوسیما به نظرات مخاطبان همیشه وفادار بوده و هست، اصلاً مبنای ساخت برنامه‌ها و سریال‌هایمان از طرح‌ریزی تا اجرا همین پایش‌های آمارها و ارقام تعداد بیننده‌ها به‌همراه نظرات‌شان است، همان ذائقه‌سنجی‌ای که برای ما در اولویت است و آن را به‌جدّ پیگیری می‌کنیم.

    رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما اضافه کرد: ما مرتب گزارش می‌دهیم که مثلاً خبر ساعت 14 یا فلان برنامه و سریال چقدر بیننده داشته است و نظراتی که مخاطبان داشتند چه بوده است و این داده‌ها به برنامه‌ساز، سریال‌ساز و مدیر ما برای طرح‌ریزی و سیاستگذاری بهتر کمک می‌کند. چقدر خوب است که آمار پربیننده‌ترین سریال‌های بعد از انقلاب را اعلام کنیم که مثلاً فرض کنید سریالی در سال 1402 پخش شده که بیشتر از سریالی که در دهه 1370 پخش شده، بیننده داشته است. همیشه این موج سینوسی آمارها وجود داشته است که زمانی بالا بوده و زمانی پایین، و همه‌چیز به زمانه و اتفاقاتش برمی‌گردد که امروز فرآیند جهانی در برودکست‌ها و برودبندها وجود دارد و باید به آن توجه جدّی داشت.

    وی خاطرنشان کرد: آن‌چیزی که امروز به‌عنوان فرآیند کاهش مخاطب در برودکست‌ها نسبت به برودبندها وجود دارد نکته غیرقابل انکاری است، به همین خاطر ما مصرف تولیدی صداوسیما را می‌سنجیم که برگرفته فقط از تلویزیون نیست بلکه در بسترهای مختلف از تلوبیون و فضای مجازی و حتی در شبکه‌های ماهواره‌ای؛ و این‌گونه نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهیم، اما این‌که نگران شویم چه‌اتفاقی افتاده است خارج از نرم جهانی نیست و سازوکاری که سیاستگذاری فرهنگی کشور باید به آن بیندیشد، چون آمریکا اعلام کرده است تا سال 2025 عملاً مصرف محتوای صوت و تصویر در فضای مجازی از برودکست بیشتر خواهد شد و برودبند، برودکست را می‌گیرد.

    شاکری‌نژاد در پایان به این نکته هم اشاره کرد: با این اوصاف این‌که کاهش مخاطب نگران‌کننده باشد که ما به این خاطر نظرسنجی‌ای‌ را اعلام نکنیم این‌طور نیست، همچنین تعداد مخاطبین امروز تلویزیون هم وضعیتی نگران‌کننده که خارج از نرم‌های جهانی (برودکست‌های جهانی) باشد، ندارد.

    انتهای پیام/+

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا