اخبار روز

بررسی راز ماندگاری محسن یگانه / “بهت قول میدم” از مرز ۱۷۷ میلیون گذشت – بلادنیوز

  • بررسی راز ماندگاری محسن یگانه / “بهت قول میدم” از مرز ۱۷۷ میلیون گذشت – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    خبرگزاری بلادنیوز – یاسر یگانه

    همه چیز خیلی ساده اتفاق می‌افتد. هفت نفر روی صحنه، کنار هم، روی یک خط، روی صندلی نشسته‌اند. پنج نفر گیتار به دست و دو نفر هم نوازنده پرکاشن هستند. همان ابتدای ویدیو، شخصی در حال خروج از صحنه است که احتمالا دستیار صدا یا کسی بوده که صندلی‌ها و میکروفن‌ها را چیده است.
    خواننده در وسط و گیتار به دست نشسته است. مضراب‌های اصلی را خودش می‌نوازد. خیلی زود تماشاگران متوجه ماجرا می‌شوند که قرار است کدام آهنگ را بشنوند. صدای شادی و صوت و دست زدن‌شان بلند می‌شود.

    محسن یگانه می‌خواند: خودت می‌خوای بری خاطره شی اما دلت می‌سوزه…

    هفت سال(1394) از ضبط آن ویدیو در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی می‌گذرد و این ویدیو اکنون با 177 میلیون بازدید در کانال یوتوب محسن یگانه، یکی از ویدیوهای پربازدید عرصه موسیقی در ایران است. این آهنگ با عنوان «بهت قول میدم» معروف است. آهنگی که احتمالا هر کدام از ما حداقل یک بار آن را شنیده‌ایم.

    ساختار این ویدیو و فُرم نشستنِ نوازندگان روی صحنه در یک کنسرت زنده، شاید برگرفته از اجرای آهنگ «هتل کالیفرنیا» از گروه ایگلز بوده است. هتل کالیفرنیا یکی از پانصد ترانه برتر تمام اعصار از نگاه مجله رولینگ استونز شناخته شده است. گویا این ترانه هنوز هم در ایالات متحده امریکا هر یازده دقیقه یک بار پخش می‌شود.

    هفت سال(1394) از ضبط آن ویدیو در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی می‌گذرد و این ویدیو اکنون با 177 میلیون بازدید در کانال یوتوب محسن یگانه، یکی از ویدیوهای پربازدید عرصه موسیقی در ایران است.

     

    «بهت قول میدم» آهنگی بود که توانست زندگی هنری خواننده‌ای مانند محسن یگانه را تداوم بخشد. خواننده‌ای که از نیمه‌های دهه هشتاد وارد عرصه موسیقی پاپ شد و خیلی زود با آهنگ مشترکش با محسن چاوشی و حامد هاکان به شهرت رسید.

    یگانه که در نیمه‌های دهه نود، بیم آن می‌رفت که مانند بسیاری از خوانندگان به حاشیه برود و دیگر طرفدارانِ همیشگی‌اش را نداشته باشد؛ با انتشار آهنگ «بهت قول میدم» بار دیگر احیا شد. او با انتشار این آهنگ، در میان مخاطبان ایرانی خودش را احیا و البته در نقاط مختلف دنیا هم طرفداران بسیاری پیدا کرد. بسیاری از خوانندگان و گروه‌های موسیقی در دیگر کشورها، «بهت قول میدم» را بازخوانی کردند.

    در تعریف «بهت قول میدم» باید گفت؛ آهنگی با شعری ساده، ملودی ساده، آهنگسازی ساده و البته روان؛ که احساسات مخاطب را بدجوری قلقلک می‌دهد. تقریبا هر کسی این آهنگ را شنیده، ارتباط خوبی با آن گرفته است. ملودی روانِ این آهنگ باعث می‌شود که برای همیشه در ذهنِ مخاطب باقی بماند.

    اجرای زنده و بی‌نقصِ «بهت قول میدم» در ویدیویِ معروفش، به همگان ثابت کرد که این خواننده چقدر در اجرای زنده توانمند است. نوازندگی گیتار هم او را بیشتر از یک خواننده در میان مخاطبان محبوب می‌کند.

    مادر محسن یگانه در برنامه «فرمول یک» / می‌خواستم فرزندانم راه پدرشان را بروند

     

    محسن یگانه ,

    احترام به مخاطب

    البته محسن یگانه تنها با این آهنگ احیا نشد. او خصوصیات منحصر به فردی دارد که ماندگاری را برای او به ارمغان آورده است. مثلا در کنسرتش، وقتی می‌بیند صدایش گرفته است، اجرا را قطع و با مخاطبان خداحافظی می‌کند و پولِ بلیت‌های آن سانس را به تماشاگران بازمی‌گرداند.

    بیست و دوم تیر 1401 محسن یگانه در بوشهر کنسرت داشت. سانس اول را بدون مشکل روی صحنه می‌رود. در سانس دوم اما هنگام نواختن آهنگ «بهت قول میدم» صدایش می‌گیرد. به جای کم‌کاری و پنهان‌کاری و یا حتی پناه بردن به پلی‌بک؛ کنسرت را ناتمام می‌گذارد و خطاب به مخاطبانش می‌گوید: «نمی‌دانم چه کلمه‌ای برای عذرخواهی پیدا کنم که درخور شأن باشد. خیلی وقت است کنسرت‌هایم را کنسل نکرده‌ام، حتی تا پنج دقیقه قبل استیج هم فکر نمی‌کردم این اتفاق رخ دهد.»

    و او کنسرت بوشهر را لغو کرد و از سودِ مالی آن سانس گذشت. پول بلیت تماشاگران را برگرداند و حتی ضرر و زیانِ تهیه کننده را هم قول داد که از جیب خودش پرداخت کند. این رفتار چیزی جز احترام به مخاطب نیست و مخاطب هم وقتی چنین رفتارهایی را می‌بیند؛ به طور حتم به خواننده محبوبش عشق خواهد ورزید.

    حال این رفتارِ او را در کنار خوانندگانی بگذارید که به هر قیمتی می‌خواهند روی صحنه باشند. خوانندگانی که اگر حتی صدایشان بگیرد، حتی اگر سرما هم بخورند، باز هم اجرا را لغو نمی‌کنند؛ چون از سود مالیِ آن نمی‌توانند بگذرند. برای ماندگار شدن گاهی باید از سودهای مالی گذشت تا ماندگار شد.

    محسن یگانه ,

    کنسرت ما زنده است ولی مثل اون پلی بکا صدا میده

    وقتی ویدیویِ اجرای زنده «بهت قول میدم» 177 میلیون بار در یوتوب دیده شده؛ یکی از دلایلش کیفیتِ این اجراست. او در اجرای این قطعه، آرام، مسلط و سوار بر همه چیز است. درست می‌خواند، درست می‌نوازد و حسِ درستی هم دارد. نتیجه هم اثری ماندگار می‌شود.

    سال گذشته محسن یگانه در کنسرت‌های تیرماه، چند جمله‌ای بر زبان آورد که متلک‌هایی به برخی خوانندگان بود که در اجراهایشان پلی بک می‌کنند. محسن یگانه: «کنسرتمون صد در صد زنده است، ولی عین همون کنسرتایی که پلی‌بک می‌کنن صدا میده؛ صدا میده.»

    محسن یگانه ,

    خانواده

    محسن یگانه از خانواده‌ای مرفه نیست که در ناز و نعمت بزرگ شده باشد و از روی ژست‌های روشنفکرانه سراغ موسیقی رفته باشد.

    محمدرضا یگانه پدر محسن یگانه در سال 1364 یعنی همان سالی که محسن به دنیا آمده، در عملیات والفجر شهید شد. رویا یزدان‌پناه مادر محسن یگانه است. او هنگامِ شهادتِ همسرش تنها 21 سال داشت. خانم یزدان‌پناه خودش تحصیلات عالی دارد و هم‌اکنون استاد دانشگاه است. او پس از شهادت همسرش، می‌ایستد و سه فرزندش را بزرگ می‌کند.

    رویا یزدان‌پناه: «دختر بزرگم متخصص زنان و دختر دومم دندانپزشک است. محسن هم از بچگی فرزند بسیار مقبولی بود. اگر ما از شیوه‌های کسب مقبولیت اجتماعی در جامعه آن زمان برای جوانانی که می خواستند در جامعه پذیرفته شوند صحبت کنیم، محسن دقیقا در همان مسیر بود اما در دانشگاه با فضای جدیدی مواجه شد که با فضای خانوادگی ما کاملا غریب و متفاوت بود و این تاثیر زیادی روی محسن گذاشت و باعث تغییر مسیر او شد و باید اعتراف کنم که از مسیری که من برای او تکلیف کرده بودم دور شد. من به عنوان یک مادر برای او تعیین کرده بود که مهندس شود اما انتخاب اول محسن هنر بود.
    هنر زیباست، خدا زیباست و زیبایی را هم دوست دارد اما انتخاب محسن برای ورود به دنیای هنر برای من و خانواده چالش بزرگی بود که هنوز هم ادامه دارد اما محسن این انتخاب را کرد و موفق شد.
    من تا زمانی حق انتخاب را از محسن گرفته بودم اما در زمانی که او خودش به این یقین رسیده که این مسیری نیست که می خواهد خودش را شکوفا کند دیگر نمی‌توانستم مقابل او بایستم و محسن پایدار و با ممارست و تلاش فوق العاده به این جایگاهی که دارد رسید.»

    محسن یگانه ,

    نگاه

    محسن یگانه در نوروز 1389 ازدواج کرد. محسن یگانه در 14 آبان 1393 صاحب فرزند دختری به نام «نگاه» شد. او چهارمین آلبوم رسمی‌اش را با نامِ «نگاه» منتشر کرد.

    نگاهی به همه آنچه در بالا بیان شد، نشان می‌دهد که محسن یگانه خواننده‌ای با کیفیت و البته به دور از حاشیه است. او برای دیده شدن دست به هر کار نمی‌زند. کم کار و گزیده کار است. خیلی وارد حاشیه نمی‌شود و هنرش را دنبال می‌کند.
    حرصِ برگزاری کنسرت هم ندارد. شاید هر کسی جای او بود در طول سال به طور مداوم در نقاط مختلف کشور مشغول برگزاری کنسرت بود. اما او ترجیحش این است که کم خواند و گزیده خواند، چون دُر…

    محسن یگانه حدود دو دهه است که در موسیقی پاپ ایران حضور دارد و همواره هم توانسته خود را در اوج نگه‌دارد. سال کبیسه، نفس‌های بی‌هدف، رگ خواب، حباب، EP – آلبوم اینترنتی و نگاه من؛ آلبوم‌های محسن یگانه در طول دوران کاری‌اش هستند.

    امروز 23 اردیبهشت 1402، زادروز سی و هشت سالگی محسن یگانه است و این مطلب به این بهانه نگارش شد.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا