خیمه هنر؛ از مور تا آواز بداهه راغب – بلادنیوز
خیمه هنر؛ از مور تا آواز بداهه راغب – بلادنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، «خیمه هنر» ویژه برنامهای است که در قالب محفل عاشوراییِ هنرمندان حوزههای موسیقی، هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی برگزار میشود. «خیمه هنر» از روز جمعه 6 تیرماه همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و به همت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پهنه فرهنگی هنری رودکی تهران آغاز شده است.
در شب نخست «خیمه هنر» چه گذشت
موسیقی آیینی در قالب اجرای سنج و دمامِ منطقه خوزستان به سرپرستی هادی لشگری توجه حضار را به خود جلب کرده و گروه از ابتدای پهنه رودکی تا انتها با رسیدن به خیمه هنر به پایان رساندند.
سپس مجلس شبیهخوانی حضرت مسلم (ع) به سرپرستی جمالالدین قاسمی بر پهنه انجام گرفت.
گروه سازهای بادی و اجرای 6 نوای ماندگار مرتبط با ماههای سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع)
اعضای گروه سازهای بادی: علی ضرابی (ترومپت)، محمدرضا پناهینژاد (سازهای ضربی)، امیرحسین زبردست (ساکسفون)، شایان هاتف (ترومپت) و رامتین وقاری (کلارینت)
امیر مرزبان (شاعر، نویسنده و پژوهشگر) چارپارهای برای مسلمابن عقیل (ع) و چارپارهی عاشقانهـ- حماسی برای حرّ بن یزید ریاحی خواند. مرزبان غزلی هم برای سیدالشهدا به نماز ظهر عاشورا تقدیم کرد.
شاید جذابترین بخش این برنامه در شب نخست، آوازِ بداههی مصطفی راغب در رسای سالار شهیدان بود.
مصطفی راغب در سخنانی گفت: عزاداری و سینهزنی در یزد بهصورت منحصر به فردی اجرا میشود و در میان مردم هماهنگی عزاداران در سینهزنی بسیار مثالزدنی است. من نیز مانند هر سال برای انجام این مهم به یزد رفته بودم اما بهدلیل اهمیت این برنامه (خیمه هنر) یک روز را کنسل کرده به این برنامه آمدم.
در شب دوم «خیمه هنر» چه گذشت / سوگواری با نوای مور
دومین روز از ویژهبرنامه عاشورایی «خیمه هنر» شامگاه روز شنبه هفتم تیر همزمان با دومین روز از ماه محرم در پهنه رودکی برگزار شد.
در ابتدای برنامه، مجلس تعزیه دو طفلان مسلم به سرپرستی جمالالدین قاسمی اجرا شد. تعزیه «دو طفلان مسلم» داستان شهادت محمد و ابراهیم، 2 فرزند مسلمبن عقیل به دست حارث است.
سپس مورخوانی بابا علی جوزیپور با اجرای مقام (رارا) لری و (مور) لکی همراه بود. مور نوعی آواز حلقی و از نواهای کهن اقوام لَک در استانهای لرستان، ایلام و کرمانشاه است. مور بدون همراهی ساز اجرا میشود. واژهٔ مور به معنای مویه است. این نوای باستانی، که با آوایی حزین و غمناک، و بدون ضربآهنگ، فقط در قالب یک بیت به مناسبت مرگ عزیز از دست رفته خوانده میشود، پیشینهای بس کهن دارد. به عقیدهٔ برخی مور گونهای از آواز هوره است که برای بیان غم و حزن خوانده میشود و در مراسمات سوگواری و عزاداری کاربرد دارد.
برنامه «خیمه هنر» به احترام اذان مغرب و عشا دقایقی با وقفه همراه بود. پس از اقامه اذان و نماز، محمد حشمتی دقایقی به آوازخوانی در رثای سید و سالار شهیدان حسین (ع) و حضرت رقیه پرداخت. حشمتی به زبان عربی، فارسی و آذری به اجرای خود پرداخت. او پیش از اجرا گفت: پدرم مدرس قرآن و ذاکر افتخاری اهل بیت (ع) بود. به همین سبب، عشق به اباعبدالله با من عجین است. این اجرا تقدیم پدرم و تمامی کودکانی که در موشک باران از دست رفتند.
در ادامه، اجرای 4 دو بیتی برای حضرت علیاصغر (ع) و حضرت مسلم (ع) به اضافه قصیدهای با نام «آتش» توسط عبدالرحیم سعیدیراد (شاعر و رئیس امور فرهنگی گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور )اجرا شد.
حسن ختام دومین روز برنامه عاشورایی «خیمه هنر»، اجرای گروه سازهای بادی متشکل از علی ضرابی (ترومپت)، محمدرضا پناهینژاد (درام)، امیرحسین زبردست (ساکسفون)، شایان هاتف (ترومپت) و رامتین وقاری (کلارینت) با اجرای نواهای ماندگار حسینی بود.
نادره رضایی (معاون امور هنری)، بابک رضایی (مدیرکل دفتر موسیقی)، محمدعلی مرآتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، نیکنام حسینپور ( مدیر مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) وعلیاکبر علیزاده حسنآباد (مشاور وزیر در امور ایثارگران) حاضران در این برنامه «خیمه هنر» در شبهای گذشته بودهاند.
پروژه «خیمه هنر» توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب محفل عاشوراییِ هنرمندان از 6 تا 15 تیرماه از ساعت 18:30 تا 22 همزمان با دهه اول ماه محرم در پهنهٔ فرهنگی هنری رودکی برگزار میشود.
انتهای پیام/