اخبار روز

وزیر خارجه ترکیه: خط مقاومت ایران در منطقه مشروعیت کسب کرده است – بلادنیوز

  • وزیر خارجه ترکیه: خط مقاومت ایران در منطقه مشروعیت کسب کرده است – بلادنیوز

    – اخبار بین الملل –

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری بلادنیوز به نقل از آناتولی، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با سردبیران روزنامه‌ها در آنکارا با بیان اینکه ایران از نظر ابعاد نظامی و سیاسی نقش مهمی در نزاع اسرائیل و فلسطین دارد، گفت: باید موضع ایران را به دقت تحلیل کرد.

    وزیر خارجه ترکیه در خصوص روابط ایران و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: خط مقاومت ایران به ویژه از طریق گروه‌های شبه نظامی وابسته به آنها، گفتمان و نحوه عملکردشان، در بین پایگاه‌های خود در سیاست‌های منطقه‌ای مشروعیت کسب کرده و این یک تهدید بزرگ برای اسرائیل به شمار می‌رود.

    وی افزود: در سال‌های اخیر، منطقه‌ای وجود دارد که تلاش‌های ایران برای انتقام از اسرائیل و مبارزه حماس برای آزادی در آن تلاقی می‌کنند. آنها از یکدیگر سود می‌برند. هم اکنون اولویت ما جلوگیری از گسترش حوزه جغرافیایی درگیری است.

    فیدان ادامه داد: اسرائیل و حزب‌الله در حال تقویت نیروهای خود در جنوب لبنان هستند و لبنان نگران جنگ احتمالی است. مقامات لبنانی بر این باورند که این وضعیت به اقتصاد کشورشان آسیب وارد کرده و شرایط را بدتر می‌کند.

    وزیر خارجه ترکیه گفت: اینکه ایران و اسرائیل در آینده چه استراتژی را دنبال خواهند کرد، خیلی مهم است؛ در اسرائیل دو دیدگاه مطرح است، بین سیاستمدارانی که ناموفق به نظر می‌رسند و کسانی که به منافع عمومی کشور اهمیت می‌دهند، اختلاف نظر وجود دارد. البته هر دو گروه در حال حاضر در یک محیط بسیار احساسی و انتقام‌جویانه قرار دارند. هیچ سازوکار بازدارندگی برای جلوگیری از نگرش‌های خاصی که می‌تواند فاجعه‌های بزرگی را به همراه داشته باشد، وجود ندارد.

    وی تأکید کرد: اسرائیل اکنون در شرایطی نیست که تصمیم درست بگیرد و جوّ احساسی و انتقام‌جویانه حاکم است، به همین دلیل با عقل سلیم بهترین پیشنهاد و راه‌حل‌ها را مطرح کنیم. ترکیه معتقد است که می‌توان به یک صلح پایدار و عادلانه در این زمینه دست یافت.

    فیدان ابراز داشت: قشری از اسرائیل بر این باورند که اگر اسرائیل با ایران وارد جنگ شود، آمریکا خود به خود به نفع آنها وارد جنگ خواهد شد؛ آمریکا خواهان چنین چیزی نیست و امیدوار است با بازدارندگی از گسترش جنگ جلوگیری کند.

    وی درباره اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به مدیترانه شرقی، گفت: این وضعیت جدیدی نیست و ممکن است اهداف تاکتیکی و استراتژیک داشته باشند.

    فیدان با اشاره به اختلاف بین گروه‌های فلسطینی، خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که عدم وحدت میان فلسطینی‌ها یکی از بزرگترین موانع راه حل دو دولتی است.

    وی درباره کمک‌های بشردوستانه ترکیه به مردم فلسطین، گفت: کمک‌های بشردوستانه خود را به بندر عریش و فرودگاه این شهر فرستادیم. مقامات مصری نیز واقعاً آماده همکاری در این زمینه هستند.

    انتهای پیام/؛

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا