اخبار روز

مشخصات فنی خودروی شاهین G / موتور شاهین چیست؟ – بلادنیوز

  • مشخصات فنی خودروی شاهین G / موتور شاهین چیست؟ – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوز «شاهین» که ابتدا به اسم رهام شناخته می‌شد، یکی از محصولات خودروسازی سایپا است. مشخصات شاهین G را در ادامه بخوانید.

    سایپا خودروی شاهین را تیر ۹۷ در شیراز معرفی کرد. این شرکت بارها ادعا کرده بود که طراحی چهره این خودرو را از پرنده شاهین، الهام گرفته است.

    در نهایت نیز با هدف حمایت از این پرنده در حال انقراض، در اسفند ۹۸ نام آن را به «شاهین» تعییر داد.

    مشخصات شاهین G

    سایپا شاهین، نخستین محصول بومی با پلتفرم SP سایپاست؛ پلتفرمی که قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت در سال‌های بعد از ۱۴۰۰ باشد.

    یعنی علاوه‌بر نسخه سدان (که همین شاهین است)، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراس‌اور و همچنین هاچ‌بک.

    موتور ۱۴۹۷ سی سی M۱۵ Turbo Charger، گیربکس دستی ۵ سرعته و طراحی بدنه با استفاده از فولاد از جمله مشخصات شاهین G است.

    جدول مشخصات شاهین G

    کشور سازنده

    ایران

    حجم موتور خودرو شاهین

    ۱۵۰۳ سی سی توربو cc

    قدرت موتور (اسب بخار)

    ۱۱۰ اسب بخار

    گشتاور (نیوتن متر)

    ۱۶۵ نیوتن متر

    تعداد سیلندر

    ۴

    تعداد سوپاپ

    ۱۶

    شتاب ۰تا۱۰۰

    حداکثر سرعت

    گیربکس

    ۵ دنده دستی

    دیفرانسیل

    جلو

    کلاس بدنه

    سدان

    ابعاد

    فاصله محوری

    ابعاد تایر

    ۱۸۵/۶۵ R۱۵

    وزن خودرو

    ۱۲۶۰ کیلوگرم

    مصرف سوخت

    حجم باک

    ۴۷ لیتر

    امکانات ایمنی

    کیسه های هوا دو عدد، راننده و سرنشین جلو – سیستم های امنیتی و حفاظتی : دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ و استارت دکمه ای، سیستم باز شدن خودکار درب ها هنگام تصادف، قفل شدن خودکار درب ها در سرعت بالای ده کیلومتر بر ساعت

    امکانات و آپشن ها

    سیستم تهویه مطبوع دستی – رادیو پخش دارای usb و aux – صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس / کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده – دارای سیستم ایزوفیکس (نصب آسان صندلی کودک) – دارای شیشه های برقی جانبی و گرمکن شیشه عقب – چراغ های جلو هالوژن دارای چراغ روشنایی روز Day Light / دارای مه شکن جلو / دارای سنسور نور Auto Light/ دارای سیستم مشایعت تا منزل – دارای مه شکن عقب – دارای سنسور دنده عقب – دارای سیستم هشدار تعویض دنده

    موتور شاهین چیست؟

    سایپا در ابتدا می‌خواست شاهین را با موتور جدید BM۱۶ برلیانس به بازار بفرستد اما بعدها تصمیمش را عوض کرد و موتور M۱۵-T توربوشارژ را روی آن قرار دارد.

    این موتور با اینکه در نسخه تنفس طبیعی‌اش، روی تیبا و ساینا و کوییک هم نصب شده ولی بدلیل نصب توربو و همچنین پاس کردن استاندارد یورو۵، تغییرات بسیار زیادی روی آن انجام شده است طوری که حالا می‌توان موتور خودرو شاهین را کاملا جدید محسوب کرد.

    مشخصات ظاهری شاهین G

    پس از مواجهه نخستین با ماشین سایپا شاهین احتمالا شما نیز همچون بسیاری از افراد دیگر متوجه زیبایی نسبی این خودرو، به‌ویژه در قیاس با بسیاری از محصولات دیگر سایپا نظیر انواع تیبا، پراید و غیره خواهید شد و بر آن اذعان خواهید کرد.

    با این حال نمی‌توان تمام این زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخل را تماما به پای شرکت سایپا و تیم طراحی این خودرو نوشت؛ به دلیل اینکه سایپا شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس C۳۰ داشته و قطعا از طراحی ظاهری سدان چینی مذکور در بحث ترسیم شمایل سایپا شاهین (رهام) الهامات بسیاری گرفته شده است. حتی می‌توان پا را فراتر گذاشت و خودرو سایپا شاهین را فیس‌لیفتی نسبتا جذاب از ولکس سی۳۰ در نظر گرفت.

    مشخصات فنی خودروی شاهین G
    به جز مشخصات فنی خودروی شاهین G ظاهر این خودرو هم جالب است

    به هر حال طراحی خوشایند این خودرو به ویژه شمایل اسپرت چراغ‌های جلو، طرح سه‌بعدی و دلپسند سپر به همراه حالت ساده اما خوشایند جلوپنجره، چهره‌ای زیبا و مطابق با سلیقه بسیاری از مشتریان ایرانی برای خودرو شاهین به ارمغان آورده‌ است.

    برخی حجم‌ پردازی‌های معقول و منطقی در بخش جانبی و روی درپوش موتور سبب شده تا نمایی خوش‌تراش و نسبتا عضلانی را در بدنه این سدان کوچک ایرانی شاهد باشیم. فرم نسبتا زیبای چراغ‌های دوتکه عقب، به‌جز بخش کوچکی از آن که به نظر می‌رسد به اجبار روی در صندوق جانمایی شده، شمایلی جذاب و عامه‌پسند را به کمک طراحی خوشایند سپر و درب صندوق برای این بخش از سایپا شاهین در پی داشته است.

    با این حال به نظر می‌رسد بخش کوچک چراغ‌های عقب که با فرم هندسی نامتناسب و ساده روی درب صندوق ضمیمه شده، تاثیری نامطلوب در هماهنگی بصری اجزای این قسمت از خود بر جای گذاشته باشد.

    به‌طور کل، طراحان شاهین موفق شده‌اند المان‌های اصلی طرح بدنه این خودرو را به شیوه‌ای نسبتا هماهنگ و معقول و در قالب بدنه‌ای زیبا و چشم‌ نواز در کنار یکدیگر قرار داده و آن را در چهارچوب خودرویی عامه‌پسند و مناسب برای بازار خرید و فروش خودرو در ایران به سرانجام برسانند.

    مشخصات جدید شاهین G

    سایپا بعد از آنکه سیستم نام‌گذاری تیپ‌های محصولاتش را در تابستان ۹۹ تغییر داد، آپشن‌های شاهین را هم دستکاری کرد و دو تیپ لوآپشن و فول آپشن برای آن ساخت و تیپ لوآپشن آن با نام سایپا شاهین S و تیپ فول آپشن آن نیز با نام سایپا شاهین G معرفی شد.

    در شاهین اس، سایپا ۴ آپشن «سانروف»، «مولتی مدیا (مانیتور+دوربین)»، «تهویه اتومات» و «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» را حذف کرده بود.

    نمای داخلی شاهین g

    به نوشته اسب بخار، بر اساس این تصویر مشخص است که شاهین دنده ای G با تریم داخلی چرم، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، شیشه ها و آینه های برقی، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک و… است. همچنین در این عکس کروز کنترل هم در قسمت راست فرمان دیده می شود و معلوم نیست که آیا نسخه های دنده ای سایپا شاهین با این آپشن به بازار می آیند یا خیر؟

    شاهین g

    شاهین g

    منبع: باما و سایپا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا