اخبار روز

چه دارایی‌هایی شامل مالیات بر عایدی سرمایه(مسکن، خودرو، طلا و ارز) می‌شوند؟ + به زبان ساده – بلادنیوز

  • چه دارایی‌هایی شامل مالیات بر عایدی سرمایه(مسکن، خودرو، طلا و ارز) می‌شوند؟ + به زبان ساده – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از ایسنا، مهدی موحدی، با اشاره به تصویب ماده ۱۲ طرح مالیات برعایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این ماده چهار کالای مشمول مالیات بر عایدی سرمایه را مشخص می‌کند که شامل املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات؛ انواع ارز و انواع رمز پول و رمز دارایی؛ شامل املاک با انواع کاربری‌ها و حق واگذاری محل که شامل سرقفلی و … می‌شود.

    این ماده تمامی اشخاص غیرتجاری که انتقال دهنده کالاهای مذکور یا واگذار کننده حق این گونه اموال هستند در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌داند.

    انتقال املاک و خودرو در چه شرایطی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است؟

    وی درمورد تبصره یک ماده ۱۲ طرح مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: تبصره یک درمورد دارایی‌های موضوع بند یک و دو یعنی املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل و انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری است. بر این اساس مالیات انتقال این قبیل دارایی‌ها تا یک سال علی احساب محسوب می شوند. برای مثال اگر انتقال دارایی صورت بگیرد مالیات بر عایدی سرمایه را به صورت علی الحساب مورد محاسبه قرار می‌دهند تا بعدا تا انتهای سال مورد ارزیابی دقیق تر صورت بگیرد. یعنی از زمان انتقال تا یک سال مشمول این مالیات می شوند اما این مالیات تا یک سال قابل برگشت و تعدیل است.

    چه دارایی‌هایی شامل مالیات بر عایدی سرمایه(مسکن، خودرو، طلا و ارز) می‌شوند؟ + به زبان ساده

    رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور با بیان اینکه تبصره دو هم درمورد دارایی‌هایی است که در تبصره یک مورد نظر بود، عنوان کرد: البته در تبصره دو املاک و خودروهایی مورد نظر است که انتقال آن‌ها با وکالت نامه بلاعزل صورت میگیرد. اگر این وکالت نامه‌ها بر اساس صورت حساب الکترونیکی تنظیم شوند مشمول مالیات می‌شود. بنابراین اگر انتقال به شکل وکالتی صورت بگیرد مشمول مالیات خواهد بود.

    موحدی با اشاره به تبصره سه ماده ۱۲ طرح مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: در تبصره سه به دارایی‌هایی اشاره شده است که خارج از فعالیت شغلی صورت می‌گیرد. برای مثال شغل شخص حقیقی خرید و فورش اموال و دارایی ها نیست اما درحال خرید و فروش است، در این شرایط بعد از اینکه کارپوشه‌های غیرتجاری ایجاد شد، اطلاعات در کارپوشه می‌نشیند و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. درواقع اینجور نیست که درآمد و سود حاصل از تبادل ذیل درامد مشاغل مورد ارزیابی قرار بگیرد. بلکه به صورت مجزا مشمول مالیات بر عایدی است.

    وی افزود: در تبصره چهار نیز آمده است که اخذ مالیات زمانی صورت می‌گیرد که کارپوشه غیرتجاری سامانه مودیان در قانون پایانه‌های فروشگاهی ایجاد شه باشد و اگر این تکلیف انجام نشده باشد سازمان مجاز به مطالبه و اخذ این مالیات نیست.

    چه دارایی‌هایی شامل مالیات بر عایدی سرمایه(مسکن، خودرو، طلا و ارز) می‌شوند؟ + به زبان ساده

    مالیات بر عایدی انواع طلا و ارز چگونه محاسبه می‌شود؟

    رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور در ادامه درمورد تبرصه پنج طرح مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: تبرصه پنج درمورد انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات و انواع ارز است. اگر فروش این دارایی‌ها در صورت حساب الکترونیکی ثبت شود مشول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. اما اگر در صورت حساب الکترونیکی ثبت نشود، کل وجوه دریافتی که حاصل از فروش این موارد به حساب افراد وارزی می‌شود، مشمول بالاترین نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی می‌شود. البته درامد اتفاقی سقفی سالانه دارد که اگر بیشتر از آن حد باشد مشمول مالیات خواهد شد.

    چه دارایی‌هایی شامل مالیات بر عایدی سرمایه(مسکن، خودرو، طلا و ارز) می‌شوند؟ + به زبان ساده

    موحدی با بیان اینکه تبصره شش درمورد محاسبه قیمت طلا است، اظهار کرد: مبنا با دوره تملک کمتر از سه سال، قیمت درج‌ شده در آخرین صورتحساب الکترونیکی خرید است در صورتی که دوره تملک دارایی بیش از سه سال باشد، قیمت روز دارایی‌های مذکور در سه سال قبل یا مبلغ مندرج در صورتحساب الکترونیکی خرید، هر کدام که بیشتر باشد، مبنای محاسبه عایدی سرمایه است.

    وی درمورد صورت حساب الکترونیکی توضیح داد: زمانی که افراد از طلا فروشی یا صرافی خرید می‌کنند باید امکان صدور صورت حساب الکترونیکی برای آن‌ها فراهم شود.

    رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور همچنین بر این موضوع تاکید کرد که همه این موارد ملاحظاتی دارد که قطعا لحاظ خواهد شد. برای مثال درمورد خانه باید بررسی شود چندمین خانه خانوار است، چراکه برای مثال طرح مذکور در صورتی شامل حال یک خانوار می‌شود که حداکثر تا چهار منزل مسکونی داشته باشد.

    انتهای پیام

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا