اخبار روز

مقبره کوروش کبیر در کجاست؟ – بلادنیوز

  • مقبره کوروش کبیر در کجاست؟ – بلادنیوز

    سلام نو_ سرویس گردشگری: آرامگاه کوروش کبیر مشهور ترین سازه مجموعه پاسارگاد است. در کنار بازدید از آرامگاه کوروش می توانید از سایر آثار تاریخی این مجموعه نیز دیدن کنید. این مکان به دلیل این که آرامگاه یکی از خوش نام ترین پادشاهان ایرانی است، در میان مردم ایران جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

    مقبره کوروش؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی

    کوروش در سال های ۵۲۹ تا ۵۵۹ قبل از میلاد بر بسیاری از مناطق آسیا حکومت می کرد. طبق برخی از روایات و اسناد تاریخی مرگ کوروش بعد از حدود ۳۰ سال سلطنت در جنگ با قبیله ‌ای به نام ماساژت‌ ها به وقوع پیوسته و پیکر کوروش به پاسارگاد منتقل و به خاک سپرده شده است. با وجود این که اظهار نظر در مورد تاریخچه و زمان ساخت آثار آن کار بسیار دشواری است، ولی پیشینه ساخت آرامگاه کوروش به زمان حیات او بر می گردد. آنچه از روایات مختلف برداشت می شود این است که کوروش خود به هنگام سلطنت دستور ساخت مقبره اش را می دهد و به فرمان او این آرامگاه در میان باغ و کاخ پاسارگاد بنا می شود.

    مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

    ساختمان آرامگاه کوروش ۲۵۰۰ سال با وجود عوامل مخرب طبیعی و غیر طبیعی هنوز در دشت پاسارگاد باقی مانده است. سبک معماری این بنای تاریخی ارزشمند برگرفته از معماری یونانی آسیای صغیر، میان ‌رودی، مصری، عیلامی و ایرانی اصیل است. این ساختمان از سکو هایی تشکیل شده و بنای اصلی روی آن ساخته شده است. در واقع ساختار کلی آرامگاه کوروش از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول بنا که پایه مقبره است و سکویی ساخته شده از ۶ پله است و بخش دوم مقبره اتاق کوچکی با سقف شیروانی بر فراز پله ششم است.

    ارتفاع کلی بنا کمی بیش از ۱۱ متر است. ارتفاع اتاقک آرامگاه بیش از ۲ متر است و دیوار های آن ۱.۵ متر ضخامت دارند. سنگ‌های تراشیده شده در چهار ردیف که به زیبایی بر روی یکد یگر قرار گرفته اند و دو قطعه سنگ بسیار سنگین در کف آرامگاه قرار دارد، همچنین پوشش سقف آرامگاه نیز سنگی است و بر روی آن یک سنگ هرمی قرار دارد.

    مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

    سنگ بنای این آرامگاه از سنگ‌ های آهکی سفید رنگی که به زردی متمایل است ساخته شده است. احتمال می رود این سنگ ها از معدن سیوند که در فاصله ۳۰ کیلومتری پاسارگاد قرار دارد، تامین شده اند. نکته جالب در مورد معماری این بنا این است که هیچ گونه ملاتی در ساخت آن به کار نرفته است.

    آن چه در این بنا جلب توجه می کند این است که همه قسمت‌ های بیرونی آرامگاه در هفت طبقه و روی یکدیگر ساخته شده است و احتمالا طراح، این نوع طراحی را به دلیل قداست عدد هفت اجرا کرده است. این آرامگاه یک بار در سال ۱۳۵۰ شمسی و بار دیگر بین سال های ۱۳۸۰-۱۳۸۷ شمسی مرمت و باز سازی شده است.

    محل قرارگیری آرامگاه کوروش

    کوروش بزرگ موسس سلسله هخامنشیان در ایران و مشهورترین پادشاه این سلسله بود. او که پادشاهی خود را بر پایه عدالت‌خواهی و مردم‌دوستی بنا کرد، در فاصله کوتاهی در تمامی جهان شرق و غرب آن روز شهرت یافت. کوروش بزرگ در حدود ۳۰ سال پادشاه ایران بود و در این مدت، تمدنی بزرگ را به جهان عرضه کرد.

    مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

    استوانه کوروش یکی از مهم‌ترین آثار برجای مانده از اوست که سیاست‌های بشر دوستانه کوروش را نشان می‌دهد. کوروش بزرگ سرانجام در جنگ با ماساژت‌ها که تیره‌ای از سکاهای بیابان‌گرد بودند، کشته شد و او را در محل پاسارگاد به خاک سپردند.

    مقبره کوروش به‌دلیل تعلق به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است. این مقبره در مجموعه باستانی پاسارگاد و در شهر مرودشت شیراز واقع شده است. این بنای ساده و منحصربه‌فرد، یک کیلومتر با دیگر کاخ‌های پاسارگاد فاصله دارد. ساختار مقبره کوروش همانند زیگورات چغازنبیل ساخته شده است.

    به نظر می‌آید که بنایی شبیه آرامگاه کوروش چه در ایران و چه در خارج پیش از ساختش وجود نداشته؛ اگرچه بعدها بناهایی شبیه آن احداث شده است. گور دختر واقع در بخش مرکزی شهرستان دشتستان در استان بوشهر، یکی از آثار تاریخی دوره هخامنشی در ایران به شمار می‌رود که شباهت زیادی به آرامگاه کوروش بزرگ دارد. آرامگاه فردوسی در توس نیز از شاخص‌ترین بناهای مدرنی است که شباهت زیادی به آرامگاه کوروش بزرگ دارد و کانسپت اولیه آن الگوی آرامگاه کوروش است.

    مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

    در اطراف مقبره کوروش، بناهای زیادی ساخته شده بودند که امروز از بین رفته‌اند. آرامگاه کوروش در دشت وسیع مرغاب قرار دارد و از تمام جهات قابل‌مشاهده است. منابع یونانی نیز آرامگاه کوروش را وصف کرده‌اند و برخی از آن‌ها حتی مدعی شده‌اند که داخل آرامگاه را با چشم خود مشاهده کرده‌اند. در کتاب «آناباسیس» به معماری بنای مقبره کوروش اشاراتی شده است. از توضیحات این کتاب می‌توان پی برد که ساختار بنای مقبره کوروش، سال‌ها بدون تغییر باقی مانده تا به امروز رسیده است.

    برای بازدید از مقبره کوروش ابتدا باید به شیراز سفر کنید. بعد از بازدید از جاهای دیدنی شیراز، به جاده شیراز-اصفهان وارد شده و با عبور از سعادت‌شهر و رسیدن به جاده فرعی، ۲۰ کیلومتر را طی کنید تا به روستای مادر سلیمان برسید. بعد از رسیدن به این روستا، با طی کردن چهار کیلومتر به پاسارگاد می‌رسید. مسیر شما از ابتدای ورود به جاده شیراز –اصفهان تا رسیدن به پاسارگاد در حدود ۱۳۲ کیلومتر است.

    مقبره کوروش کبیر در کجاست؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا