اخبار روز

بورل: کشورهای مشارکت کننده در برجام درباره حفظ تحریم‌های موشکی ایران هم نظر نیستند – بلادنیوز

  • بورل: کشورهای مشارکت کننده در برجام درباره حفظ تحریم‌های موشکی ایران هم نظر نیستند – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از ایسنا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام روز جمعه در بیانیه‌ای نوشت: من در تاریخ ۱۴ سپتامبر نامه‌ای را از وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس دریافت کردم که در آن درخصوص مسئله‌ای نگران‌کننده در ارتباط با اجرای تعهدات ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به من اطلاع‌رسانی می‌کردند.

    وی در ادامه نوشت: وزرای خارجه درخصوص عدم پایبندی ایران از سال ۲۰۱۹ سخن گفته بودند و درنظر داشتند که این مسئله از طریق سازوکار حل‌وفصل اختلافات برجام حل نشده است. آن‌ها از قصد خود مبنی بر عدم برداشتن تحریم‌های برجامی در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ خبر دادند.

    بورل افزود: متعاقبا من به عنوان هماهنگ‌کننده با مشارکت‌کنندگان در برجام درخصوص مسیر پیش‌رو رایزنی کردم. پیرو این رایزنی‌ها دریافتم که تا به امروز به دلیل نقطه نظرات مختلف مطرح شده، این مسئله حل‌ نشده باقی مانده است. در عین حال، مشارکت‌کنندگان بر عزم خود مبنی بر یافتن راه‌حل دیپلماتیک در چارچوب برجام تاکید کردند.

    این مقام ارشد اروپایی در انتها نوشت: من به ادامه دادن تمامی تلاش‌های ممکن در رابطه از ازسرگیری اجرای کامل برجام به طور کامل متعهد هستم. این مسئله بود که طی رایزنی‌ها نیز درخصوص آن گفت‌وگو شد.

    مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود هشت سال پیش برای تأیید برجام صادر شد، محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان درخصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهد شد؛ بنابراین اقدام کشورهای اروپایی در خصوص حفظ تحریم‌های موشکی (حتی بدون کلید زدن مکانیسم ماشه) نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و به معنای تداوم سیاست کشورهای غربی در حفظ فشار بر ایران از طریق برجام تلقی می‌شود.

    وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر طی بیانیه‌ای در واکنش به تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ تحریم‌های موشکی اعلام کرد: تهران، تصمیم اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی تنش‌زا و توام با سوءنیت می‌داند.

    در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا و باز وضع تحریم‌های ظالمانه، مطابق حقوق خود ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، گام‌های جبرانی را اتخاذ کرد و این گام‌ها کاملا مطابق رویه‌های مندرج در برجام است.

    وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: تصمیم به عدم انجام تعهدات از سوی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در واکنش به اقدامات هسته‌ای ایران، کاملاً خالی از منطق حقوقی است، زیرا ایران یک سال تمام به طرف‌های اروپایی برای جبران اقدام غیر قانونی آمریکا در خروج از برجام فرصت داد و پس از آن نیز گام‌های جبرانی خود را به منظور ارائه فرصت جبران به طرف‌های اروپایی و حفظ پنجره دیپلماسی، به صورت تدریجی آغاز کرد. قابل پذیرش نیست که اتحادیه و سه کشور اروپایی این اقدام غیرقانونی خود را به عنوان واکنش به اقداماتی از ایران مستند کنند که کاملا قانونی و در واکنش به خروج آمریکا و بی عملی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بوده است. اقدامات ایران از منظر حقوقی کاملاً قانونی بوده و خود اروپایی‌ها نیز به اذعان داشته و دارند.

    این بیانیه می‌افزاید: اقدام طرف‌های اروپایی قطعا بر تلاش‌ها برای مدیریت تنش و ایجاد فضای مناسب برای همکاری‌های بیشتر بین طرف‌های برجام، آثار منفی خواهد داشت.

    در ادامه تاکید شد: معیارهای جمهوری اسلامی ایران، همواره عمل و نه سخن کشورها بوده است. این اقدام طرف‌های اروپایی با ادعای آنان مبنی بر تلاش برای ایجاد فضای لازم به منظور احیای برجام ناسازگار است.

    دستگاه دیپلماسی ایران همچنین مطرح کرد: تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران به این اقدام غیرقانونی، تحریک آمیز و نقض آشکار تکالیف اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به صورت مقتضی و در چارچوب حقوق خود ذیل برجام پاسخ خواهد داد.

    وزارت امور خارجه ایران در پایان گفت: ما به طرف‌های اروپایی نسبت به انجام و اتخاذ اقدامات تنش زا که قطعا مدیریت روابط فی مابین را پیچیده و بر روند همکاری‌ها از جمله در مذاکرات رفع تحریم‌ها اثر منفی خواهد گذاشت، هشدار می‌دهیم.
    انتهای پیام

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا