اخبار روز

بخش زیادی از آب هیرمند هدر می‌رود / سالانه ۱۰ میلیارد دلار یارانه برای ۷میلیون شهروند افغانی در ایران هزینه می‌شود – بلادنیوز

  • بخش زیادی از آب هیرمند هدر می‌رود / سالانه ۱۰ میلیارد دلار یارانه برای ۷میلیون شهروند افغانی در ایران هزینه می‌شود – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از خانه ملت، “محمد سرگزی” در خصوص اعزام تیم کارشناسی متشکل از معتمدین محلی و متخصصین به افغانستان برای بررسی وضعیت حق آبه هیرمند، گفت: بر اساس توافق ۱۳۵۲، هر اقدام طرف افغانی که موجب شود ما در جریان انتقال آب نتوانیم به حقآبه خود دست پیدا کنیم، خلاف توافق است.

    نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس، افزود: در طول این سالیان بندهای انحرافی کوچک و بزرگ متعددی توسط طرف افغانی در مسیر هیرمند ایجاد شده است، لذا این بخش از متن توافق نقض شده و ما حق داریم برای بررسی موضوع از ابتدای مسیر حرکت حقآبه تا ورود به ایران بررسی‌هایی را انجام دهیم و هر تغییر غیرطبیعی باید توسط طرف مقابل برطرف شود.

    وی در ادامه اظهار کرد: طرف افغانی تاکنون نگفته است که به تعهد خود پایبند نیستم اما در عمل این پایبندی را نشان نداده است،البته امسال ممکن است میزان بارندگی کاهش پیداکرده باشد اما در سال‌های گذشته حجم بارندگی قابل توجهی در میان حوزه و در سرشاخه های هیرمند داشتیم، با این حالا حدود یک میلیارد مترمکعب آب به سمت گودزره منحرف شد زیرا اراده ای هم برای هدایت آن به سمت کشورما از سمت طرف افغانی نبود.

    سرگزی در بخش دیگری از اظهارات خود، تصریح کرد: آب هیرمند نه مورد استفاده خود افغانستانیها است و نه به سمت ایران هدایت می‌شود و بخش عمده این آب هدر می‌رود. در کل سال آبی گذشته ۲۰ میلیون مترمکعب وارد ایران شد لذا دولت باید در این حوزه اقدامات ویژه ای انجام دهد.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار یارانه آشکار و پنهان میلیاردی برای زندگی نزدیک به ۷میلیون شهروند افغانی در ایران هزینه می‌شود و ما میزبان آنها هستیم، بنابراین پذیرفته نیست که طرف افغان به حداقل مسئولیت‌های خود در قبال ایران عمل نکند. از این رو انتظار داریم که افغانستان حُسن همجواری را رعایت کند.

    عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: متاسفانه از زمانی که بند کمالخان ایجاد شده است، یعنی حدود سه سال حق مردم این استان ضایع شده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا