اخبار روز

پس از ۱۰ سال تأخیر؛ پاکستان تعهداتش را برای تکمیل خط لوله گاز ایران از سرمی‌گیرد؟ – بلادنیوز

  • پس از ۱۰ سال تأخیر؛ پاکستان تعهداتش را برای تکمیل خط لوله گاز ایران از سرمی‌گیرد؟ – بلادنیوز

    – اخبار بین الملل –

    به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری بلادنیوز، پاکستان تصمیم گرفته است پروژه خط لوله گازی را که با تأخیر 10 ساله مواجه شده را در دو فاز تکمیل کرده و بر این اساس قرار است ابتدا قسمت 81 کیلومتری خط لوله را از بندر «گوادر» تا خاک ایران احداث کند.

    بر اساس توافقنامه‌ای که در سال 2009 بین دو کشور امضا شد، این پروژه قرار بود تا دسامبر 2014 تکمیل شود و دو کشور ملزم بودند خط لوله لازم را در خاک خود احداث کنند.

    به‌رغم اینکه طرف ایرانی حتی قبل از زمان مقرر به تعهدات خود عمل کرد و با صرف هزینه دو میلیارد دلار خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرد اما طرف پاکستانی تاکنون اقدامی برای اجرای تعهداتش در قبال این قرارداد انجام نداده و هر بار تحریم‌های آمریکا را برای بی‌تعهدی خود بهانه قرار می‌داد.

    به گزارش «د نیوز»، اکنون شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری پاکستان طرحی را تصویب کرده است که ابتدا 81 کیلومتر را به عنوان بخشی از کل خط لوله 781 کیلومتری اجرا می‌کند و در مراحل بعدی به «نوابشاه متصل» می‌شود.

    به گفته مقامات پاکستانی، مطابق این برنامه، خط لوله 81 کیلومتری گوادر را به پروژه خط لوله «ایران-پاکستان» (آی.پی) متصل می‌کند و در ابتدا از گاز در گوادر استفاده خواهد شد.

    ایران پیش از این، مهلت پاکستان برای تکمیل این خط لوله را تا سپتامبر 2024 تمدید کرده است و اگر مقامات اسلام‌آباد تا این زمان موفق به تکمیل این پروژه نشود، باید به ایران 18 میلیارد دلار غرامت بپردازد.

    «مصدق مالک» وزیر نفت پاکستان پیش از این درباره غرامت گفته بود: ما از طرف ایرانی خواسته‌ایم در زمان فعلی از پیگیری مطالبه‌های حقوقی‌اش و تحت فشار گذاشتن پاکستان دست بردارد.

    احتمال تمدید مجدد قرار داد خط لوله صلح
    تلاش پاکستان برای فرار از پرداخت جریمه میلیاردی به ایران با ادعای فورس ماژور

    به گفته وی، توافقنامه به طرفین اجازه می‌دهد در صورت «رویدادهای پیش‌بینی‌نشده و اجتناب‌ناپذیر» تعهدات خود را تعلیق کنند و «در صورتی‌ که ایران این موضوع را به داوری بین‌المللی بکشاند، میزان دقیق جریمه، در صورت وجود، پس از برگزاری دادگاه مشخص خواهد شد».

    انتهای پیام/.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا