اخبار روز

مجسمه شخص بوگندو پیدا شد + ۱۸۰۰ سال قدمت دارد! – بلادنیوز

  • مجسمه شخص بوگندو پیدا شد + ۱۸۰۰ سال قدمت دارد! – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوز باستان‌شناسان مکزیکی به تازگی در جریان کاوش‌هایشان مجسمه‌ای از خدای مرگ در تمدن مایا را یافته‌اند؛ مجسمه‌ای که قدمت آن بین ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ سال تخمین زده می‌شود.

    این کشف در جریان ساخت بخش هفتم از خط راه آهن موسوم به قطار مایا و در نزدیکی روستایی در ایالت کامپِچه اتفاق افتاد. این روستا در مجاورت ویرانه‌های باستانی بالامکو قرار دارد؛ یک مجموعه معبد مایایی که شامل برخی از ارزشمندترین آثار هنری این تمدن است.

    مجسمۀ کشف‌شده که از جنس سنگ آهک ساخته شده، به احتمال زیاد تمثالی از «سیزین» یا «کیسین» است؛ خدای مرگ در تمدن مایاها که معنی اسمش «شخص بوگندو» است. بر اساس اسطوره‌های برخی از اقوام مایا از جمله مردمان «لاکاندون»، وقتی شخصی از دنیا می‌رود، سیزین روح او را در دهان و مقعد خودش می‌سوزاند تا اینکه روح کاملا از میان برود.

    بعد از کشف مجسمۀ خدای رعد و برق که حدود سه ماه قبل اتفاق افتاد، حالا باستان‌شناسان مکزیکی مجسمه‌ای از خدای مرگ در تمدن مایا را یافته‌اند.

    مجسمه شخص بوگندو در مکزیک,کشف مجسمۀ ۱۸۰۰ سالۀ شخص بوگندو در مکزیک

    این مجسمه ۲۵ سانتیمتر ارتفاع دارد و ایزد مرگ را در حال نشسته نشان می‌دهد؛ قسمت بالای جمجمه به صورت برجسته و تقریبا نوک‌تیز نشان داده شده و حلقۀ بزرگی هم در بینی دیده می‌شود. یک برجستگی شاخ مانند روی پیشانی و آثاری از رنگدانۀ قرمز نیز بر روی این پیکره قابل مشاهده است. باستان‌شناسان می‌گویند ویژگی‌های مشخصی که در این مجسمه هست، ارتباط آن با مضمون مرگ را نشان می‌دهد.

    کاوش در بخش هفتم پروژۀ قطار مایا تا کنون منجر به کشف حدود ۲۲ هزار سایت باستانی، ۷۲ هزار قطعۀ سفالی و ۶۴ مقبرۀ انسان کشف شده است. حدود سه ماه قبل بود که مجسمه‌ای از «کاوایی» نیز در جریان کاوش‌ها در همین منطقه پیدا شده بود. کاوایی خدای رعد و برق در تمدن مایا بود.

    مجسمه شخص بوگندو در مکزیک,کشف مجسمۀ ۱۸۰۰ سالۀ شخص بوگندو در مکزیک

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا