اخبار روز

نفت جمهوری آذربایجان در حال کاهش است – بلادنیوز

  • نفت جمهوری آذربایجان در حال کاهش است – بلادنیوز

    – اخبار بین الملل –

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری بلادنیوز به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، درآمدهای نفتی جمهوری آذربایجان در حال کاهش است. امسال پیش‌بینی می‌شود که این کشور در مجموع 5 میلیارد دلار از فروش نفت درآمد داشته باشد. سال گذشته این شاخص کمی بیش از 6 میلیارد بود.

    پیش‌بینی می‌شود درآمد نفت جمهوری آذربایجان در سال‌های آینده اندکی کاهش یابد. این مسئله به کاهش تولید تفسیر می‌شود.

    در سال‌های اخیر مقامات دولتی آذربایجان اغلب از رشد بالای صادرات غیرنفتی آذربایجان صحبت می‌کنند. اما اعداد، تصویر متفاوتی را نشان می‌دهند. از شاخص‌های اعلامی کمیته دولتی گمرک این کشور برای چهار ماهه نخست سال 2024 مشخص است که صادرات غیرنفتی آذربایجان در سال گذشته 239 میلیون دلار معادل 22 درصد کاهش داشته است.

    در این صورت دولت آذربایجان چه باید بکند؟

    «مظاهر افندیف» عضو کمیته سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی مجلس ملی آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «توران» گفت: تولید نفت در حال کاهش است و این بر بودجه تأثیر می‌گذارد. سال گذشته که بودجه دولتی تهیه شد، شاهد کاهش 2 میلیارد منات درآمد نفت بودیم.

    وی با تأکید بر اینکه یکی از جهت‌گیری‌های اولویت‌دار جمهوری آذربایجان در 10 سال گذشته توسعه بخش غیرنفتی است، ادامه داد: در آذربایجان نیز پیشرفت چشمگیری در این زمینه مشاهده می‌شود. درآمدهای نفتی که به تقویت بودجه دولتی کمک می‌کند، با درآمدهای بخش غیرنفتی جبران می‌شود.

    افندیف تأکید کرد: علاوه بر جبران خسارت، فلسفه سیاست اقتصادی دولت آذربایجان کاهش هر چه بیشتر وابستگی به نفت در بودجه دولت از طریق انتقال از صندوق نفت به بودجه است. دستیابی به این موفقیت سال به سال امکان‌پذیر است. در این راستا، دولت به فعالیت‌های خود تنوع بیشتری خواهد داد. امروزه تولید و صادرات محصولات صنعتی در آذربایجان افزایش یافته است. با سفید شدن اقتصاد آذربایجان، با تعمیق اصلاحات، درآمدهای مالیاتی شفاف‌تر می‌شود. در نتیجه شرایطی را برای رشد بیشتر اقتصاد ایجاد می‌کند.

    «ناطق جعفرلی» اقتصاددان آذربایجانی می‌گوید: در 15 تا 20 سال گذشته، سهم بخش غیرنفتی از صادرات آذربایجان به لحاظ درصد افزایش نیافته است. 15 سال پیش حدود 10 درصد بود و اکنون حدود 10 درصد است. این نشان می‌دهد که نرخ رشد بالایی در تولید و صادرات بخش غیرنفتی آذربایجان مشاهده نمی‌شود.

    وی معتقد است: افزایش و کاهش مداوم در بخش کشاورزی وجود دارد. یعنی ما نتوانسته‌ایم روندی را که بخش غیرنفتی را به طور پایدار توسعه می‌دهد، دنبال کنیم. یکی از دلایل اصلی این امر تولید کم و بهره‌وری پایین است. از نظر بازار، ما همیشه در این زمینه به روسیه وابسته بوده‌ایم. بازار روسیه مشکل‌ساز است. به محض وجود اختلاف‌نظر بین جمهوری آذربایجان و روسیه در مورد برخی مسائل، موانعی برای دسترسی محصولات آذربایجان به بازار روسیه ایجاد می‌شود.

    جعفرلی معتقد است: برای افزایش توان صادراتی بخش غیرنفتی آذربایجان باید این کشور وارد بازارهای دیگر شود. اکنون شرایطی برای تولید داخلی وجود ندارد؛ زیرا بازار دیگری وجود ندارد.

    این کارشناس تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که مانع توسعه بخش غیرنفتی آذربایجان می‌شود، مدیریت است. در کشور ما تولید عمدتاً ناشی از سرمایه‌گذاری دولتی است، مشارکت بخش خصوصی را شاهد نیستیم، زیرا بخش خصوصی از نظر سرمایه‌گذاری احساس مصونیت نمی‌کند.

    گفتنی است، تولید نفت برای اقتصاد جمهوری آذربایجان حیاتی است. تقریباً نیمی از صادرات این کشور را فروش نفت خام تشکیل می‌دهد. میدان «آذری-چراغ-گونشلی» (AÇG)، واقع در حدود 100 کیلومتری شرق باکو، بزرگترین میدان نفتی در بخش آذربایجان در حوزه خزر است.

    اکثریت مطلق درآمد بخش انرژی این کشور مربوط به این میدان است. بر اساس اطلاعات وزارت نیروی آذربایجان، از زمان بهره‌برداری از میادین AÇG تا اول سپتامبر سال جاری تاکنون 579 میلیون تن نفت و بیش از 212 میلیارد مترمکعب گاز استخراج شده است. از سال 2001 تا اول سپتامبر سال جاری میزان درآمد حاصل از فروش نفت سود از AÇG بالغ بر 168.6 میلیارد دلار بوده است. تنها در 9 ماهه سال جاری 4 میلیارد و 728 میلیون دلار از محل این ذخایر درآمد حاصل شده است.

    از پیش‌بینی‌های اتاق محاسبات آذربایجان درباره تولید و درآمدهای نفت و گاز در سال 2024 مشخص است که AÇG همچنان امید اصلی اقتصاد آذربایجان در سال‌های آینده خواهد بود.

    میادین «آذری-چراغ-گونشلی» اگرچه نقش مهمی در اقتصاد جمهوری آذربایجان ایفا می‌کند، اما تولید در AÇG سال به سال کاهش می‌یابد. اثرات این کاهش در حال حاضر در رشد اقتصادی منعکس شده است.

    در 11 ماهه سال 2023، اقتصاد آذربایجان تنها 0.8 درصد رشد داشته است. دلیل اصلی چنین رشد کمی، کاهش تولید نفت است. از ارقام منتشر شده توسط اتاق محاسبات این کشور می‌توان دریافت که از سال 2015، کاهش مداوم تولید نفت در AÇG وجود داشته است.

    در سال 2015، 232 میلیون بشکه نفت از این میادین تولید شد. این شاخص تا پایان سال 2023 به 134 میلیون بشکه خواهد رسید. این بدان معناست که از سال 2015، تولید نفت در AÇG 42 درصد کاهش یافته است و کاهش تولید در سال‌های اخیر سرعت گرفته است.

    پیش‌بینی اتاق محاسبات جمهوری آذربایجان این است که این کاهش در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود در سال 2026 میلادی 119 میلیون بشکه نفت در AÇG تولید شود. این تقریباً نصف در 10 سال است.

    حادتر شدن مشکل مسکن در جمهوری آذربایجان

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا