اخبار روز

مبلغ فطریه امسال چقدر است؟ – بلادنیوز

  • مبلغ فطریه امسال چقدر است؟ – بلادنیوز

    – اخبار استانها –

    به گزارش خبرگزاری بلادنیوز از قم، میزان زکات فطریه رمضان امسال( 1445/1403) برای هر نفر طبق نظر مراجع عظام تقلید حضرات آیات خامنه‌ای، سیستانی، وحیدخراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، سبحانی، جوادی آملی و مظاهری بر مبنای قوت غالب گندم و برنج اعلام شد.

    مبلغ فطریه امسال چقدر است؟ - بلادنیوز

    رهبر معظم انقلاب اسلامی:

    مبلغ فطریه رمضان 1445 از سوی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شد.

    بر اساس این گزارش، قیمت گندم برای هر نفر 65.000 تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر 180.000 تومان (یکصدوهشتاد هزار تومان)‌ است.

    همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم‌له اعلام شده، بدین شرح است:

    یک سال نماز قضا: 8.000.000 تومان

    یک ماه روزه: 4.000.000 تومان

    کفاره یک روز روزه عمد: 960.000 تومان

    کفاره یک روز روزه عذر: 16.000 تومان

    حداقل فطریه هر نفر: 65.000 تومان (گندم)

    کفاره عهد برای هر مورد (اطعام 60 فقیر): 960.000 تومان

    کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام 10 فقیر): 160.000 تومان

    یک دوره ختم قرآن: 1.000.000 تومان

    قربانی: 9.000.000 تومان

    عقیقه: 9.000.000 تومان

    مشارکت در قربانی: ****

    * شماره کارت و حساب برای واریز وجوهات

    شماره حساب (خمس): 0105227087001

    شماره کارت (خمس): 6037991899511673

    شماره شبا (خمس): 550170000000105227087001

    شماره کارت (کفاره): 6037997750004393

    شماره کارت (مظالم): 6037997750004401

    درگاه اینترنتی پرداخت وجوهات:

    https://www.leader.ir/fa/monies

    آیت‌الله سیستانی:

    دفتر آیت‌الله‌ سیستانی در اطلاعیه ای اعلام کرد: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (70) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صدوهشتاد (180) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صدوبیست (120) هزار تومان تعیین شده است.

    آیت الله وحیدخراسانی:

    پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت‌الله وحیدخراسانی مبنی‌بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١٤٤٥ براساس اعلام دفتر این مرجع تقلید به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها از طعام‌های متعارف در محل است که مکلّف می‌تواند پول یکی از این‌ها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه کند و به فقیر بپردازد.

    دفتر معظم‌له زکات فطره به‌حساب گندم را برای هر نفر به‌مبلغ 70/000 تومان قبول می‌کند.

    مؤمنین در صورت داشتن سوال می‌توانند با دفتر قم 02537740611 تماس حاصل کنند.

    آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی:

    بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت‌وپنج هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصدوهشتاد هزار تومان است.

    کفاره روزه غیرعمد مبلغ 16 هزار تومان است که باید به‌صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ 960 هزار تومان است.

    آیت‌الله نوری همدانی:

    دفتر حضرت آیت‌الله نوری همدانی در اطلاعیه‌ای میزان فطریه هر فرد اعلام کرد:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین و مؤمنات به اطلاع می‌رساند طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آن که در رساله عملیه ذکر گردیده و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.

    بر این اساس قیمت قوت غالب گندم 65 هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج 180 هزار تومان است که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود که از آنجا خرید و استفاده می‌نمایند محاسبه کنند.

    همچنین کفاره غیرعمد برای هر روز 16 هزارتومان و کفاره عمد برای هر روز 960هزار تومان است.

    توفیق همگان را از خداوند متعال خواستاریم.

    آیت‌الله‌ شبیری زنجانی:

    اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی زکات فطره و کفاره روزه را بدین شرح اعلام کرد:

    شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً 3کیلو و 600گرم به حساب گندم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به‌عنوان فطریه بپردازد.

    قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

    کفاره افطار غیرعمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود 900گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر می‌گذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.

    دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی مبلغ 80 هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ 20هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

    آیت‌الله سبحانی:

    دفتر آیت‌الله سبحانی اعلام کرد: میزان زکات فطره برای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند این‌ها از طعام‌های متعارف در محل است که مکلّف می‌تواند پول یکی از این‌ها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه کند و به فقیر بپردازد.

    دفتر معظم له زکات فطره بر اساس قیمت میانگین کشوری را برای هر نفر به مبلغ 60 هزار تومان دریافت می‌کند.

    آیت‌الله جوادی آملی:

    بنابر اعلام دفتر آیت‌الله جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آن‌ها و یا معادل قیمت این‌ها به قیمت روز پرداخت گردد.

    همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به‌ازای هر روز 16 هزار تومان و کفاره عمدی روزه به‌ازای هر روز 960 هزار تومان تعیین شده است.

    آیت‌الله مظاهری:

    اطلاعیّۀ میزان زکات فطره و کفّاره در سال 1403

    بسمه تعالی

    با آرزوی قبولی عبادت‌های مؤمنین در ماه مبارک رمضان، نظر حضرت آیت‌الله مظاهری در خصوص «زکات فطره» و «کفّاره» به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

    1) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقیر نیستند، برای خودشان و اشخاص تحت تکفّل، به‌ازای هر نفر، تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول یکی از این‌ها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.

    این مبلغ، امسال، بنابر اعلام‌نظر کارشناسان مربوطه، برای گندم حدود شصت تا هفتاد هزار تومان، باتوجه‌به اختلاف قیمت در مناطق مختلف کشور، برآورد شده است. در خصوص سایر مواد غذایی، با توجّه به اینکه قیمت آن‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است، مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را براساس قیمت محلّ زندگی خود بپردازند.

    2) کفّارۀ افطار غیرعمدی روزه، به‌ازای هر روزه، حدود 750 گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن است.

    مبلغ کفّارۀ غیرعمد توسط کارشناسان برای هر روزه، حدود شانزده هزار تومان برآورد می‌شود.

    3) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیرخوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آن‌ها پرداخت شود.

    4) زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر کارگران، کارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذای روزانه به آن‌ها داده می‌شود، بر عهدۀ خودشان می‌باشد.

    5) کسی که نماز عید فطر می‌‏خواند، مستحب است زکات فطره را پیش از نماز عید بدهد و اگر نماز عید نمی‌‏خواند، می‏‌تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخیر اندازد.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا