اخبار روز

شمارش معکوس آغاز احداث بلندترین سد ایران – بلادنیوز

  • شمارش معکوس آغاز احداث بلندترین سد ایران – بلادنیوز

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بلادنیوز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو که در ماه‌های اخیر بازدیدی از سد راغون در کشور تاجیکستان داشته، در خصوص احداث این سد گفت: “این سازه بلندترین سد جهان بوده و نکته ارزشمند و جالب آن مشارکت فعال شرکت‌های ایرانی در ساخت این ابرپروژه است. حجم دریاچه این سد 14 میلیارد مترمکعب همراه با تولید 3600 مگاوات انرژی برقابی است، ضمن اینکه در بدنه و حاشیه این سازه بیش از 100 کیلومتر تونل احداث شده است.”

    در واقع، نکته مهم مورد توجه این است که شرکت‌های ایرانی در ساخت بلندترین سد جهان در کشور تاجیکستان در حال فعالیت هستند. 10 سال پیش بود که خبری این‌چنینی در خصوص ساخت بلندترین سد جهان در استان لرستان ایران مخابره شد. قرار بود سد بختیاری با ارتفاع 325 متر، به‌عنوان بلندترین سد جهان در ایران به‌دست توانمند شرکت‌های ایرانی ساخته شود.

    هشتم فروردین سال 92 کلنگ سد بختیاری با ارتفاع 325 متر به عنوان بلندترین سد بتنی جهان با حضور رئیس جمهور وقت به زمین خورد و قرار بود این سد با توانمندی کاملاً ایرانی احداث شود؛ اما در دولت یازدهم ابتدا ساخت این سد متوقف شد، سپس ارتفاع این سد مورد تعدیل قرار گرفت و مقرر شد این سد با ارتفاعی حدود 270 متر توسط شرکت کره ای Daelim ساخته شود که این اقدام نیز صورت نگرفت.

    اکنون پروژه سد بختیاری به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های آبی دو دهه اخیر ایران، دوباره در دولت سیزدهم احیا شده و وزیر نیرو در ابتدای بهمن‌ماه امسال، از تامین اعتبار برای تکمیل بلندترین سد کشور با عنوان سد بختیاری خبر داد و گفت: “فرآیند احداث سد بختیاری که طی سال‌ها پیش متوقف شده بود، با تامین مالی دوباره از سر گرفته شده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.”

    سد بختیاری قرار است با ارتقاع 275 متر، حجم مخزن 2.7 میلیارد مترمکعب و ظرفیت 750 مگاوات تولید برق احداث شود.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا