اخبار روز

مصوبات مجلس از کاهش مدت سربازی تا رایگان شدن تعرفه آب مشترکان نهادهای حمایتی – بلادنیوز

  • مصوبات مجلس از کاهش مدت سربازی تا رایگان شدن تعرفه آب مشترکان نهادهای حمایتی – بلادنیوز

    – اخبار سیاسی –

    به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری بلادنیوز، رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور از دوشنبه(سوم مهر ماه) در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی قرار گرفته است.

    مصوبه مجلس: کاهش مدت خدمت سربازی به یک سال/ مشمولان بالای 30 سال با دو فرزند از خدمت سربازی معاف می‌شوند
    وکلای ملت پس از تصویب کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی مجلس، وارد جزئیات مفاد لایحه شدند و در نشست‌های علنی 2 ماه گذشته و در چند شیفت کاری تمامی 118 ماده این لایحه را بررسی و اکثریت مفاد آن را به تصویب رساندند و برخی از مفاد آن را نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

    طبق این گزارش در جلسات 3 هفته اخیر مجلس گزارش کمسیون تلفیق از موارد ارجاعی از صحن و بررسی مفاد الحاقی تشکیل شده و جلسات هفته آینده نیز ادامه دارد .

    احتمالا بررسی جزئیات لایحه در جلسات هفته آینده قوه مقننه به اتمام می‌رسد و مصوبات مجلس برای بررسی و تایید به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

    در ادامه بخشی از مهمترین مصوبات نمایندگان درباره لایحه برنامه هفتم توسعه را می‌خوانیم:

    * کاهش مدت خدمت سربازی به یک سال/ مشمولان بالای 30 سال با دو فرزند از خدمت سربازی معاف می‌شوند

    نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور با اکثریت آرا مدت خدمت سربازی را میانگین 12 ماه تعیین کرده و مقرر کردند که مشمولان بالای 30 سال با دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند.

    *سازمان پزشکی قانونی مجاز به استخدام پزشکان امریه خدمت وظیفه عمومی شد

    همچنین وکلای‌ملت در مصوبه‌ای با استخدام پزشکان امریه خدمت وظیفه عمومی در سازمان پزشکی قانونی در شرایط رقابتی با اولویت جذب در مناطق محروم موافقت کردند.

    *مجوز مجلس برای احداث 10 هزار واحد خانه سازمانی نیروهای مسلح

    علاوه بر این بهارستان‌نشینان در جریان بررسی لایحه برنامه به ستاد کل نیروهای مسلح مجوز دادند تا نسبت به تأمین زمین مورد نیاز احداث سالانه 10 هزار واحد خانه سازمانی اقدام کند.

    *وزارت بهداشت مکلف به تمهید برنامه‌ای برای پوشش بیمه‌ای روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری شد

    بنابراین گزارش در جلسات این هفته نمایندگان با بند (ب) ماده 81 اصلاحی لایحه مذکور موافقت کردند که طبق آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با همکاری دبیرخانه ستاد ملی جمعیت، جهاد دانشگاهی، معاونت امور زنان و خانواده و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، برنامه ساماندهی روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری از جمله رحم اجاره‌ای، فریز تخمک، سامان‌دهی مراکز ارائه دهنده این خدمات با درنظر گرفتن جنبه‌های حقوقی، فقهی، قضایی و اجتماعی در سقف بودجه سنواتی)منابع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) و تمهیدات قانونی جهت پوشش بیمه پایه ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون را به عمل آورده و به تصویب هیأت وزیران برساند.

    *دولت مکلف به ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج برای افزایش ازدواج شد

    همچنین نمایندگان در جلسات این هفته و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (الف) ماده 80 اصلاحی لایحه مذکور موافقت کردند که براساس آن، به منظور تحکیم نهاد خانواده دولت مکلف است نسبت به ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده و فعالیت روانشناسان ازدواج و خانواده دارای مجوز قانونی از دستگاه‌های زیر مجموعه قوه مجریه با هدف ترویج الگوی صحیح همسرگزینی، ترغیب به ازدواج به هنگام و پایدار و همچنین کاهش طلاق اقدام و درخصوص موارد زیر در طول سال‌های اجرای برنامه، اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

    *تعرفه آب مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی رایگان می‌شود

    بنابراین گزارش، وکلای ملت در مصوبه‌ای با اکثریت آرا تصویب کردن که تعرفه آب مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگوی مصرف در طول اجرای برنامه هفتم توسعه رایگان شود.

    * سازوکار مجلس برای رسیدن به قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح

    طبق این گزارش نمایندگان مجلس در جلسات علنی این هفته سازوکار توانمندسازی و رسیدن به قدرت بازدارندگی و حل مشکلات نیروهای مسلح و سازمان بسیج مستضعفین را تعیین کردند همچنین دولت را موظف به واریز ماهانه 60 درصد عواید حاصل از صادرات و فروش داخلی محصولات گازی به حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز کشور کردند.

    به گزارش بلادنیوز، مصوبات نمایندگان مجلس درباره لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی، دارد.

    انتهای‌ پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا