اخبار روز

هشدار امیرعبداللهیان به آمریکا / اگر درگیری در غزه کنترل نشود در امان نخواهید بود – بلادنیوز

  • هشدار امیرعبداللهیان به آمریکا / اگر درگیری در غزه کنترل نشود در امان نخواهید بود – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است، درباره جنگ غزه گفت: آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. آمریکا باید حمایت از نسل کشی در غزه و فلسطین را خاتمه دهد.

    وی با بیان اینکه اینجا خانه ماست و غرب آسیا منطقه ماست، گفت: ما با هیچ طرف و کشوری کنار نمی‌آییم اگر امنیت منطقه را به خطر بیاندازند. بی خانمان کردن مردم غزه باید فوراً متوقف شود. مردم غزه چشم به راه کمک‌های انسان دوستانه هستند.

    امیرعبداللهیان تاکید کرد: بر اساس قطعنامه سازمان ملل همه سرزمین فلسطین سرزمین اشغال شده است و مردم فلسطین حق دفاع از سرزمین خود را دارند. این حق غیرقابل مذاکره است که یک ملت برای آینده خود تصمیم بگیرد. اشغال یک سرزمین نمی‌تواند مشروعیت برای اشغالگر ایجاد کند.

    وی بیان داشت: مسخره است که رژیم صهیونیستی خود را قربانی نشان دهد. طوفان الاقصی فورانی از غم و خشم مردم فلسطین علیه ۷۵ سال اشغالگری و جنایات گسترده است.

    وزیر امور خارجه با تاکید براینکه طولانی شدن اشغال برای اشغالگر حقی ایجاد نمی‌کند، گفت: ملت فلسطین دارای حق تعیین سرنوشت است و می‌تواند برای استقلال خود تصمیم بگیرد.

    امیرعبداللهیان تاکید کرد: به آمریکا هشدار می‌دهم، اگر دامنه درگیری کنترل نشود، آن‌ها در امان نخواهند بود.

    وی افزود: به آمریکایی‌ها می‌گویم چه کسی امروز دنبال جنگ است؟ جنایت غزه باید فوراً متوقف شود. حماس آماده آزادی اسرای غیرنظامیان است. دنیا باید به اسرائیل فشار بیاورد که ۶۰۰۰ نفر فلسطینی آزاد شوند.

    وزیر امور خارجه با بیان اینکه ادعاهایی نظیر قائل شدن حق به اصطلاح «دفاع مشروع» برای رژیم اشغالگر اسرائیل یک شوخی به غایت مضحک است، گفت: مسلماً نمی‌توان جای قاتل و قربانی را با سو استفاده از برخی عبارات مشروع عوض کرد.

    متن کامل سخنرانی امیرعبدالهیان در نشست اضطرای مجمع عمومی سازمان ملل بدین شرح است:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    آقای رئیس،

    از جنابعالی به خاطر برگزاری نشست ویژه اضطراری مجمع عمومی برای بررسی تحولات اخیر فلسطین تشکر می‌کنم.

    ۱- به گواه تاریخ و اسناد سازمان ملل، مسأله فلسطین دارای حدود ۸۰ سال سابقه است. بنابراین تلاش برای تقلیل ابعاد آن به یک حمله و به یک گروه آزادی بخش فلسطینی یک دروغ بزرگِ است.

    ۲- بر اساس اصول حقوق بین الملل و نیز صدها قطعنامه همین مجمع، تمامی سرزمین فلسطین، سرزمین تحت اشغال بوده و بر همین اساس، رژیم صهیونیستی، متجاوز و اشغالگر شناخته می‌شود.

    ۳- ملت فلسطین مثل هر ملت دیگرِ تحت اشغال، از «حقِ مسلم و ذاتی تعیین سرنوشت» برخوردار بوده و حق دارد رأساً و آزادانه در مورد استقلال خود و ایجاد دولت مستقل برای خویش تصمیم بگیرد. طبق حقوق بین‌الملل و به تصریح قطعنامه‌های شماره ۳۰۹ و ۳۲۳ سال ۱۹۷۲ شورای امنیت در قضیه نامیبیا، «حق مسلمِ تعیین سرنوشت و استقلال» دائمی بوده و با گذشت زمان نیز از بین نمی‌رود. بنابراین، همانگونه که طولانی شدن اشغال سرزمین برای اشغالگر هیچ حقی ایجاد نمی‌کند، گذشت زمان نیز ذره‌ای از حق تعیین سرنوشت ملت تحت اشغال نمی‌کاهد.

    ۴- طبق اصول قطعی و قواعد مصرح حقوق بین الملل و صدها قطعنامه همین مجمع ملت فلسطین به عنوان یک ملت تحت اشغال، از «حق مشروع مقاومت در برابر اشغال با استفاده از تمام روش‌های موجود از جمله مبارزه مسلحانه» برخوردار است. لذا تلاش‌های ریاکارانه و مزورانه اخیر برای معرفی مبارزه آزادیبخش ملت فلسطین به عنوان اقداماتی تروریستی منجر به فریب ملل آزاده و وجدان‌های بیدار جهان نخواهد شد.

    ۵- آمریکا به عنوان حامی بی قید و شرط و همیشگی رژیم اشغالگر، عامل اصلی شکست‌های سازمان ملل به ویژه شورای امنیت در احقاق حقوق فلسطینی‌ها است. این کشور تاکنون ده‌ها بار از ایفای وظایف مسلم شورای امنیت در این زمینه جلوگیری کرده که یک نمونه آن وتو کردن ۴۵ قطعنامه این شورا است که آخرین آن هفته گذشته رخ داد و طی آن، آمریکا نه تنها با هرگونه توقف جنایات اسرائیل در غزه مخالفت کرد، بلکه حاضر به دادن حتی رأی ممتنع به یک قطعنامه برای میسر ساختن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان تحت بمباران و محاصره در غزه نیز نشد و با آن مخالفت کرد. این نهایت بی مسئولیتی و مصداق بارز پشت پا زدن به اصول اولیه انسانی است.

    ۶- ما معتقدیم که حل کامل و همه جانبه مسأله فلسطین فقط و فقط از طریق تحقق کامل حق مسلمِ این ملت در تعیین سرنوشت و ایجاد دولت مستقل فلسطینی در تمامی آن سرزمین به پایتختی قدس شریف میسر است. تمامی سرزمین فلسطین، از بحر تا نهر، فقط متعلق به فلسطینی‌های اصیل شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان است و هیچ نهاد و کشوری نیز نه حق دارد و نه می‌تواند وجبی از آن را در اختیار فرد یا گروه دیگری قرار دهد. این توهمی باطل، خیالی خام و رؤیایی است که ممکن است فقط در خواب محقق شود. جمهوری اسلامی ایران ضمن باور به حق ملت فلسطین به مقاومت در برابر اشغالگری، طرح سیاسی و دموکراتیک برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت در میان ساکنین اصیل فلسطین (اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی) را ارائه داده که در سازمان ملل نیز به ثبت رسیده

    است.

    ۷- ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی بر تجاوز، اشغال، جنایت و دروغ و فریب استوار است. این رژیم تاکنون بیش از ۲۰ جنگ در منطقه به راه انداخته، بدون استثنا به همه همسایگان خود تجاوز کرده، به تعدادی از کشورهای خارج از این منطقه حمله نظامی کرده، کماکان علاوه بر فلسطین، خاک برخی کشورهای عربی دیگر را تحت اشغال دارد، همه چهار جنایت بین‌المللی اصلی یعنی جنایت تجاوز، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت نسل‌کشی را نه یک بار بلکه بارها و در مواردی هر چهار جنایت را به صورت همزمان مرتکب شده است، و برای پیشبرد اهداف نامشروع خود به هیچ اصول انسانی و قاعده حقوقی پایبند نبوده و نیست.

    آقای رئیس، هیأت‌های محترم

    ما باید واقعیت را همانطور که هست ببینیم؛ واقعیت این است که اشغالگری خشن با گذشت، به آپارتاید بیرحم و عمیق دگردیسی یافته است. همین ترکیب هولناک ‘اشغالگری مزمن’ و ‘آپارتاید عمیق’ است که به رژیم اشغالگر مجوز روانی قصابی و کشتار جمعی مردم تحت اشغال را می‌دهد.

    بنابراین اکنون زمان آن است که چهره واقعی این رژیم را مد نظر قرار داده و همانگونه که هست بشناسیم، همانطور که مجمع عمومی در سال ۱۹۷۵ طی قطعنامه شماره ۳۳۷۹ با شناسایی ‘صهیونیسم به عنوان نژادپرستی’ انجام داد.

    آقای رئیس، مایلم تأکید نمایم:

    ۱- اقدام اخیر ملت فلسطین و سازمان آزادی بخش حماس علیه اشغالگران، برمبنای قواعد قابلِ اعمال حقوق بین‌الملل، عملی کاملاً مشروع بوده و حق ذاتی آنها است و انتساب هر عنوان دیگری به آن مطلقاً غیرقانونی و غیرقابل قبول است.

    ۲- ادعاهایی نظیر قائل شدن حق به اصطلاح «دفاع مشروع» برای رژیم اشغالگر اسرائیل نیز یک شوخی به غایت مضحک است. مسلماً نمی‌توان جای قاتل و قربانی را با سو استفاده از برخی عبارات مشروع عوض کرد.

    ۳- عملیات طوفان الاقصی صرفاً واکنش به استمرار اشغال و تجاوز رژیم اشغالگر و واکنش به جنایات گسترده ماه‌های اخیر رژیم اسرائیل است. در حقیقت، این عملیات آتشفشان خشمِ متراکمِ کل ملت فلسطین در برابر بیش از هفت دهه جنایات مستمر و گسترده رژیم صهیونیستی است.

    ۴- طبق حقوق بین‌الملل، مقاومت در برابر تجاوز و اشغال از جمله به روش مسلحانه، حقِ ذاتی و مشروع ملت فلسطین است و برای اعمال آن نیز نیاز به کسب مجوز یا دستور هیچ کشور و نهادی ندارد. انتخاب اخیر جنبش آزادی بخش فلسطینی حماس در مورد زمان، مکان و کیفیت استیفای این حق نیز تصمیم مستقل خود آنها بر مبنای اصول شناخته شده و مسلم حقوق بین الملل بوده است.

    ۵- آنها که مدام از لزوم جلوگیری از گسترش درگیری سخن می‌رانند، اگر خواهان گسترش دامنه جنگ نیستند باید رژیم صهیونیستی را برای توقف فوری و کامل جنایات جنگی تحت فشار قرار دهند.

    ۶- اظهارات اخیر مقامات رسمی و نظامی رژیم صهیونیستی و نوع اقدامات آن در غزه ثابت می‌کند که کشتار بیش از ۷۰۰۰ نفر غیرنظامی که بیش از ۶۲ درصد آنان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، زخمی و معلول کردن بیش از ۱۷ هزار نفر غیرنظامی دیگر، قطع کامل آب، برق، سوخت، غذا و دارو به روی یک جمعیت چند میلیونی و ممانعت از هرگونه کمک‌رسانی مؤثر به آنان و ویران کردن وحشیانه و گسترده اماکن مسکونی، مساجد، کلیساها، بیمارستان‌ها و تأسیسات زیربنایی آنها، کاملاً عامدانه و با هدف آشکار و اعلام شده «انتقام‌جویی» و «مجازات جمعی» که تحت حقوق بین‌الملل به صراحت منع شده، صورت گرفته است و جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که این اقدامات نقض آشکار حقوق بین‌الملل و مصداق بارز جنایت تجاوز، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت نسل‌کشی است.

    ۷- در این زمینه صرفاً به ذکر جنایت در بیمارستان المعمدانی غزه بسنده می‌کنم. بی تردید، با توجه به گستردگی و ابعاد وحشیانه جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به این بیمارستان، مشخص است که تنها همین جنایت همه عناصر مادی و مؤلفه‌های معنوی جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت نسل‌کشی را داراست و به تنهایی برای مسئول شناختن و محاکمه همه آمران، عاملان و حامیان در دادگاه جنایتکاران جنگی اسرائیلی آن کافی است.

    ۸- اقدامات آمریکا نیز که از طریق حمایت مالی و تسلیحاتی، اقدام مستقیم نظامی و حمایت مؤثر سیاسی در این نبرد نه تنها مشارکت مستقیم دارد، بلکه مدیریت این جنگ را راسا در دست دارد، موجب مسئولیت بین‌المللی آن است. بعلاوه، در حالی که آمریکا خود عملاً و مستقیماً در ارتکاب جنایات علیه فلسطینی‌ها نقش و دخالت دارد، در مقامی نیست که بتواند دیگران را به عدم توسعه جنگ و خویشتنداری دعوت کند.

    لذا ما نسبت به پیامدهای غیرقابل کنترل حمایت‌های نامحدود مالی، تسلیحاتی و عملیاتی کاخ سفید از رژیم تل آویو که منجر به گسترش شدت بمباران غیرنظامیان و زنان و کودکان فلسطین در غزه و کرایه باختری شده است، قویاً هشدار می‌دهیم.

    ۹- تحولات کنونی فلسطین همچنین به وضوح ثابت کرد که تنها نتیجه هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، نادیده گرفتن حقوق مشروع و تاریخی ملت فلسطین و عادی سازی ارتکاب هرگونه جنایت علیه آن بوده و بنابراین هر تلاشی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل محکوم به شکست است.

    ۱۰- جلوگیری از تشدید اوضاع فلسطین بویژه با توجه به شرایط پرتلاطم کنونی در مناطق مختلف دنیا، یک مسئولیت جهانی است. ما به نوبه خود، در ادامه تلاش‌های اخیرمان، آماده ایفای نقش جدی‌تر در این زمینه هستیم. در این راستا رهبران جنبش آزادی بخش حماس، برای آزاد سازی اسرای غیرنظامی اعلام آمادگی کرده اند و ایران، ترکیه و قطر آماده نقش آفرینی در این موضوع مهم انسانی هستند. طبعاً آزادی ۶۰۰۰ اسیر فلسطینی نزد رژیم اشغالگر هم وظیفه آمریکا به است.

    ۱۱- مایلم ضمن تشکر از مواضع مثبت و واقع بینانه دبیرکل سازمان ملل و تلاش میدانی وی برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه و توقف فوری جنگ، تاکید نمایم، انتظار می‌رود شورای امنیت با عبارات قاطع و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، رژیم صهیونیستی را به توقف فوری جنایات جنگی، نسل کشی و قتل عام غیرنظامیان و فراهم آوردن سایر زمینه‌های تحقق کامل حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین وادار نماید. این البته وظیفه ذاتی سازمان ملل است که در انجام آن ده‌ها سال تأخیر شده است.

    کلام آخر

    آقای رئیس!

    * اکنون ۳ هفته است که شاهد جنایات جنگی و نسل کشی رژیم اشغالگر اسرائیل در غزه و کرانه باختری فلسطین هستیم.

    * آمریکا و چند کشور معدود اروپایی، بدون رعایت منشور سازمان ملل و حقوق بین الملل، در کنار رژیم اشغالگر اسرائیل قرار گرفته اند. آنها یک جنبش آزادی بخش فلسطینی را تروریست می‌خوانند که از حق دفاع مشروع در برابر اشغال برخوردار است و رژیم اشغالگر و جنایتکار جنگی را که در غزه به نسل کشی اقدام کرده است، دارای “حق دفاع مشروع” می‌نامند.

    * این وضع جهان امروز ماست. این وضع شورای امنیت است که قرار بود برای استقرار صلح و امنیت جهانی تلاش کند.

    * آقای رئیس، در نیویورک و از مقر سازمان ملل به جنگ افروزان اسرائیلی و حامیان آن، دولتمردان و نظامیان آمریکا که اکنون مدیریت نسل کشی در فلسطین را در دست دارند صریحاً می گویم ما از گسترش و دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم اما هشدار می‌دهم اگر نسل کشی در غزه ادامه یابد، خود از این آتش در امان نخواهند ماند. آنجا خانه ماست، غرب آسیا منطقه ماست. در امنیت خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم.

    * تاریخ تمدن ایران نشان می‌دهد که ما همواره حامی صلح بوده و هستیم. باید نسل کشی در غزه فوراً متوقف شود. باید کوچ اجباری مردم غزه فوراً متوقف شود.

    * غزه در انتظار کمک‌های انسانی فوری و حیاتی است.

    * جنبش آزادی بخش فلسطینی حماس طبق حقوق بین الملل با اشغالگری مبارزه می‌کند و دارای حق مشروع است. حماس برای آزادی اسرای غیرنظامی آمادگی دارد. جهان باید همزمان از آزادی ۶۰۰۰ فلسطینی اسیر در زندان‌های رژیم اسرائیل حمایت کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا